Ga naar inhoud

Voeten bijten

Storm5803

Aanbevolen berichten

Ik heb een niet gecastreerde rammetje van 4,5 maand die sinds kort steeds in mijn voeten bijt. Hij loopt rondjes om mijn voeten heen en springt erover heen en dan gaat hij aan mijn voeten bijten, daar waar hij bij kan, ( heb sloffen aan) het is niet agressief bijten maar als ik hem zijn gang laat gaan dan pakt hij wel een velletje.  Heb het idee dat het meer speels bijten is.Waarom doet hij dit, hij doet het alleen bij mij bij mijn man en zoon doet hij het niet. 

Sinds kort plast hij ook in zijn hok op verschillende plaatsen en niet meer alleen op het wctje.

Verder is hij hartstikke lief hoor maar mijn voeten zijn niet " veilig" op de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is het begin van de puberteit & het voorjaar komt er aan. Heel normaal konijnengedrag. 

Castratie kan zeker helpen. Castratie zorgt dat het hormonale gedrag minder word (ik bedoel, een konijn in de puberleeftijd blijft een konijn in de puberleeftijd, gecastreerd of niet, het is dus niet van de één op de andere dag voorbij. Plus dat het na castratie ook een maand of 3 duurt voor de hormonen echt uit zijn lijfje zijn).  Castratie is inderdaad ook nodig om hem te kunnen koppelen aan een partner.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

als hij niet gecastreerd word, dan zal het niet overgaan na de puberteit. Vanaf de puberteit zijn de hormonen op gang gekomen. Je zal dan wel zien dat het in het voorjaar op z'n ergst is. In de winter het minst. Maar zonder castratie zal het niet overgaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij bedoelt is als een konijn lange tijd hormonaal heeft gesproeid op een bepaalde plek, het na castratie niet altijd overgaat, omdat het een gewoonte geworden is geworden dat te doen. Je kan dan de hormonen wel weghalen, maar dat wil nog niet zeggen dat de gewoonte van het sproeien dan ook wegvalt. Daar zijn geen garanties in. Dat hormonale gedrag + het samen kunnen leven met een voedster na castratie zijn de redenen dat de meeste konijnenbaasjes hun mannetjes konijnen tussen de 12 weken en 6 maanden wel echt laten castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei Storm5803:

Zolang een operatie niet medisch noodzakelijk is willen wij dat liever niet. Verder is daar geen reden voor.

Sinds 2 dagen plast hij wel weer netjes op het wctje, sokken/ voeten knabbelen is nog onveranderd. 

We willen zeker wat het beste voor hem is 

En willen jullie hem alleen laten of komt er in de toekomst nog een vriendinnetje bij? Dan is het sowieso wel noodzakelijk om hem te laten castreren om ongewenste nestjes te voorkomen. Bedoel het niet vervelend hoor, wil alleen mijn advies delen omdat jullie juist het beste voor jullie bunny willen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Storm5803:

Zolang een operatie niet medisch noodzakelijk is willen wij dat liever niet. Verder is daar geen reden voor.

Sinds 2 dagen plast hij wel weer netjes op het wctje, sokken/ voeten knabbelen is nog onveranderd. 

We willen zeker wat het beste voor hem is 

Een castratie is echt maar een hele kleine ingreep, aan de buitenkant van het lijfje. Het kan zelfs onder plaatselijke verdoving, zo simpel is de ingreep. 

Het beste voor hem is samen kunnen leven met een konijnenvriendinnetje 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .