Ga naar inhoud

Laatste hoop :)


Nijntjenijntje

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ondanks ik echt veel gelezen heb en al jarennn konijntje heb weet ik het even niet meer:)

 

Ik heb een sloop en terror Nijn. 

 

Nijntje is nu bijna een half jaar oud en sloopt al vanaf dag 1 letterlijk alles! Ze loopt los heeft geen kooi( dat werkte niet) is zindelijk en super super lief! Ze sloopt alleen alles! Voor mijn kamer deur zet ik snachts een ijzeren paneel zodat ze niet op bed komt, de heleeeeee nacht gaat ze met dit paneel aan de haal herry Herry! Een houten plank helpt niet ze springt hoger dan een meter. Duitse reus :). Mijn deur dicht doen doe ik niet.

 

nijntje in een kooi doen wordt een drama dan maakt ze nog meer herry, dus ze heeft geen kooi.

 

Ik ben in huis al kabel en behang loos na de komt van Nijntje. Wat kan ik doen? Toch nog een konijntje erbij? In de zomer mag ze lekker hupse in de tuin, maar tot die tijd doe ik geen oog dicht 🙂

 

ze is voor niks bang dus ‘ straffen’ lukt nooooooit. 

 

 

Sos 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, dat is vervelend!


Straffen zou ik sowieso niet doen, dat heeft niet zoveel zin en ik denk dat je daar alleen maar meer (ander) ongewenst gedrag mee uitlokt.  Een kooi moet je inderdaad ook niet willen, konijnen hebben aardig wat ruimte nodig dus dat inperken gaat je ook niet vooruit helpen. Gelukkig gaf Nijntje dat zelf ook al aan 😁

 

Ik denk dat er een aantal factoren bij elkaar komen. 1) Nijntje is nog jong, ik denk zelfs nu in de puberteit, en dan is dit gedrag (in mijn ervaring) echt wel op z'n ergst. Mijn eigen konijnen zijn al tijden best heel braaf, maar ik kan me die periode tussen 6 maanden en een jaar nog levendig herinneren. Ik denk de nieuwe bewoners van ons toenmalige appartement ook trouwens 😅

2) Konijnen zijn sociale dieren en hebben dus een maatje nodig. Ook afgezien van het slopen zou ik je dat zeker aanraden. Maar ik kan me goed voorstellen dat ze wat eenzaam en verveeld is en dat een vriendje een positief effect heeft op haar gedrag.

3) Nijntje is een konijn en dit zijn de dingen die konijnen (soms) doen. Dat is lullig zat, maar wel waar... Je kunt het wel op allerlei manieren proberen te verminderen, maar knagen zit toch een beetje in de aard van het beestje zeg maar. Heeft Nijntje wat sloop speelgoed? Misschien kun je haar voeren met zo'n braintrain ding? Dat soort afleiding wil naast een maatje ook wel eens helpen, konijnen hebben ook mentale uitdaging nodig. Als ze die niet krijgen, gaan ze het zelf wel zoeken...

 

Wat betreft je slaapkamerprobleem: onze konijnen zaten vroeger in hun eigen kamer. Die hadden we afgezet met een traphekje (en dan zo'n dun hout plaatje op de spijlen gemaakt). Misschien is dat een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet wat je wil horen, maar dit is wel een beetje typisch konijnen gedrag hoor. Er zijn exemplaren die de boel behoorlijk kunnen terroriseren. Ik heb het geluk dat ze hier vrij rustig zijn, ook toen Dex nog alleen was maar zelfs dan wordt er hier ook regelmatig iets gesloopt. Wat hier helpt is materiaal aanbieden wat gesloopt mag worden (kartonnen dozen, wilgentunnels, verse wilgentakken, etc.) waar ze zich op kunnen uitleven en denk dat een maatje sowieso een positieve invloed kan hebben. Konijnen kun je beter niet alleen houden. Maar hou er ook rekening mee dat het de aard van het diertje kan zijn. Je konijn is trouwens wel in de perfecte leeftijd voor de konijnenpuberteit, dat kan heftig zijn soms 😮

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi super thanks voor jullie bericht. 

 

 

Ik heb altijd konijntjes gehad zowel binnen en buiten, ik moet dus geluk hebben gehad ze hebben nooit gesloopt of herry gemaakt haha. 

De pubertijd idd... een goede... helpt het dan volgens jullie wel of juist niet om er nog een konijntje bij te doen? Tot nu toe heb ik konijnen altijd alleen gehad of buiten met kooien naast elkaar, dus echt nooit samen. 

 

Ze loopt los, kan overal op springen krijgt vaak legen dozen met snoepjes erin etc. Ze is echt zooo super lief echt een knuffelreus, is zindelijk luistert naar der naam,  maar die herry en rotzooi pfff hha. Ze heeft grote takken binnen liggen om aan te knagen, een speeltunnel, huisjes, en dan heb ik nog kastjes en bankjes waar ze op en af springt. 

 

Het behang is inmiddels al dankzij Nijntje van de muren(haha). Dus dat kan niet meer, ze knabbelt nog wel lettterlijk aan elke kabel! De kabelgoten van Ikea zijn ook niet konijnproof ben ik achter gekomen. 

"straffen" werkt echt niet Nijntje is voor niks en niemand "bang" handen klappen werkt niet, gil geven werkt niet, waterspuiten nou dat vind ze juist heerlijk! Ze loopt tussen mijn grote staffords door dus is echt van alles gewend en niet bang :). 

 

Ik persoonlijk ben bang als ik er nog een konijntje bij doe ik dadelijk 2 terrors in huis heb :)

 

Dan toch maar wachtten op mooi weer zodat ze lekker los in de afgezette tuin kan rondhuppelen?  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou juist wel kiezen voor een konijn erbij. Alle tijd die ze aan elkaar besteden, is ze niet bezig met slopen.

Als je met haar naar een konijnenopvang gaat, kun je aangeven dat je een wat rustiger vriendje voor haar zoekt. Natuurlijk ligt de uiteindelijke keuze bij Nijntje,  maar jij kunt samen met de opvang de voorselectie doen.

 

En permanent in de tuin, is dat een mogelijkheid? Daar kan ze / kunnen ze wat minder kwaad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankje! Ik zal eens informeren bij een opvang, want over koppelen heb ik wel genoeg gelezen maar dit durf ik zelf echt niet aan :) 

ja zeker in de tuin kan ze sowieso de hele tuin is afgezet en het hok staat al klaar, alleen moet ik wachtten op mooi weer... waarom koop ik dan ook weer in de winter een konijn :) 

 

ik las dat ze vanaf mei ongeveer naar buiten kan, dat betekend nog drie maandjes in de chaos haha 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, dat hoeft echt niet. Belangrijkste is dat ze elkaar leuk vinden. Ook formaat maakt niks uit.

 

Ik durf het ook niet zelf hoor, ik heb ze altijd een paar dagen bij de opvang laten logeren tot het goed ging. Het verschilt per opvang of zo'n koppelvakantie mogelijk is. Heb je ook de lijst met opvangen al gevonden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Nijntjenijntje:

Ook heb ik weer van andere gehoord dat een rammetje erbij wel even oud als Nijn zelf moet zijn omdat ze anders niet matchen.... 

 

Een beetje in dezelfde levensfase is aan te raden. Maar even oud hoeft ook weer niet, er mag best wat verschil in zitten. 

Maar bijv. voor senior konijntjes, is een senior partner vaak prettig omdat die hetzelfde zijn qua energie en activiteit. Een puberend jong konijn daarbij is dan niet de beste match.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Nijntjenijntje:

Al ben ik bang dat ze daar ook doorheen vreet 🙂

 

Er zijn ook metalen traphekjes, ik wens haar veel succes met daardoorheen knagen 😉

Zelf gebruik ik -juist om de konijnen binnen een kamer te houden- babydan hekjes met daarop plexiglas, wel stevig vast zetten met voldoende tywraps anders kan ze daar juist enorm veel herrie mee maken! (Ik ben serieus ooit midden in de nacht opgestaan om extra tywraps te plaatsen.)

 

Wat betreft matchen, ik heb een ram van 4 mnd en een 6+ voedster samen gehad en dat was liefde op het eerste gezicht! Het gaat er om dat de karakters bij elkaar passen. Een opvang kent hun konijnen en kan daar bij adviseren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wederom bedankt voor jullie reacties :) 


Ik heb diverse opvang adresjes een email gestuurd dus ik ben benieuwd... 
even off topic, met welke temp mogen de konijntjes van binnen naar buiten? (lees eerst misschien een paar uurtjes per dag en niet de nacht)

 

@Rifca ik heb nu juist delen van een puppyren ervoor staan waar ik gek van wordt, haha. Drie huizen verderop horen ze der nog knagen. Per gister doe ik mijn slaapkamer deur maar dicht, door de deur zal ze wel niet komen;) alleen het is niet zo lekker fris de hele dag een deur dicht haha ik wil alles lekker op hebben en kunnen laten doorwaaien. 

 

bedankt nogmaals voor jullie tips 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een volop puberend konijnenexemplaar in huis waar niets mis mee is 😉 Alle normale konijnenfuncties werken prima zo te lezen haha. Het is alleen niet altijd wat mensen er van verwachten, konijnen hebben toch een saai, knuffelbaar imago. Vaak toch een verrassing dat er een flink karakter, een flinke persoonlijkheid achter zit. 

 

De keuze om een maatje te zoeken is denk ik een hele goede! Een betere afleiding en bezigheid is er niet! Succes met de zoektocht!

 

Vanaf half mei (na ijsheiligen) mag je konijnen weer wissslen van binnen naar buiten. Ik zou niet eerst overdag doen en dan weer binnenhalen, juist die temperatuurwisselingen zijn slecht. Dus echt nog even 3 maanden wachten, tot half mei, en dan het koppel in 1x naar buiten verhuizen, liefst een beetje op het moment van de dag dat de binnen en buitentemperatuur ongeveer gelijk zijn, zo min mogelijk overgang dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Michael De Prêtre:

Een konijn reageert niet goed op TE veel prikkels, ze het hele huis geven om rond te dwalen is dus niet goed. Ze heeft haar eigen plek nodig en hoogst wsl ook een vriendje/vriendinnetje. 

 

Er is niets mis met in het hele huis mogen ronddwalen. Zolang je maar genoeg prettige konijnenplekjes hebt waar ze zichzelf terug kunnen trekken, een toiletbak hebben, hooi om te eten. Ik heb vroeger ook konijnen in het hele huis los gehad, ging - op knaagschade na- prima. Ze liepen 24/7 los in huis. Ik geef toe dat het qua knaagschade praktischer is om de ruimte te beperken. Maar het mag wel, een heel huis, er is geen limiet aan de maximale ruimte voor konijnen. Wisselen van ruimte, dus dan weer wel toegang, en dan weer niet toegang, dat is minder aan te raden. Maar dat heeft meer te maken met de verstandhoudingen tussen konijnen in koppels en groepjes, dan met stress.

 

Dat ze een maatje en een veilig plekjes nodig hebben ben ik helemaal met je eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Evee:

 

Er is niets mis met in het hele huis mogen ronddwalen. Zolang je maar genoeg prettige konijnenplekjes hebt waar ze zichzelf terug kunnen trekken, een toiletbak hebben, hooi om te eten. Ik heb vroeger ook konijnen in het hele huis los gehad, ging - op knaagschade na- prima. Ze liepen 24/7 los in huis. Ik geef toe dat het qua knaagschade praktischer is om de ruimte te beperken. Maar het mag wel, een heel huis, er is geen limiet aan de maximale ruimte voor konijnen. Wisselen van ruimte, dus dan weer wel toegang, en dan weer niet toegang, dat is minder aan te raden. Maar dat heeft meer te maken met de verstandhoudingen tussen konijnen in koppels en groepjes, dan met stress.

 

Dat ze een maatje en een veilig plekjes nodig hebben ben ik helemaal met je eens.

Kheb het ook niet over limiet aan ruimte, maar aan prikkels. Geurtjes, dingen om kapot te bijten, een konijn claimt alles wat hij tegenkomt. Hoe graag ik ze ook zie, ik leef liever niet in hun hun haar, verloren keutels en verborgen plasjes.

Hun eigen plek met alles erop en eraan lijkt mij veel verstandiger. Zo onstaan er bv ook geen frustraties, want dat voelt een konijn ook. Beter om iets te vermijden, dan een bepaald gedrag aan te moedigen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .