Ga naar inhoud

Lichtelijke spoed tijdens dwangvoeren


Veli

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Vanochtend bij de DA geweest voor een van mijn konijnen ivm verstopping/gasvorming. Hiervoor pijnstiller, spul voor de darmen en dwangvoer gekregen. Het leek in de loop van de dag steeds wat beter te gaan en heb hem in ieder geval even kort iets zien eten. Voerbak is echter nog nauwelijks leeg. Nu vanavond lijkt hij toch weer wat suffer (hoewel niet zo erg als vanochtend). Mijn redelijke spoedvraag is nu dus hoe ik hiermee de nacht in moet. Ze zitten normaal altijd buiten. Is het beter om ze beide op een koele plek binnen te zetten? En vannacht toch even om de paar uur checken en nog dwangvoeren? Of het even rust en tijd geven over de nacht? Iemand die hiermee ervaring heeft??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou voor de zekerheid even bellen met de dierenarts die bereikbaarheidsdienst heeft. Als je je eigen dierenarts belt krijg je een bandje met een verwijzing.

Als dat niet lukt zou ik ze denk ik binnenhalen, en vannacht een paar keer proberen of hij iets wil eten. Maar zoals gezegd is dat niet gesproken uit ervaring, maar gevoelsmatig.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Late reactie in dit geval, maar ik schrijf hem toch. Hopelijk gaat het al beter nu!

 

Was er ondertemperatuur toen je bij de dierenarts was, of kun je zelf temperaturen? Zieke konijnen zijn de uitzondering op de regel dat ze niet naar binnen mogen. Een konijn met een te lage temperatuur mag je gewoon naar binnen bij de verwarming halen. Dat is een uitzonderingssituatie.

 

Iets eten houd in dat er de 23,5 uur daarna weer iets in de darmen zit, al is het maar een klein beetje. Je dwangvoert bij konijnen om te zorgen dat de darmen niet stilvallen. Pas na 24 uur niet eten gebeurt dat. Bij gas en verstopping is het aan te raden alleen te dwangvoeren na overleg met de dierenarts, omdat het ook extra pijn en darmproblemen kan geven. Maar in dit geval ben je bij de dierenarts geweest en heb je dat advies al meegekregen als het goed is. 

 

Ik zou dus echt zorgen dat je zo veel mogelijk motiveert dat hij zelf eet, al is het maar een paar brokjes, wat groenvoer, (verse)kruiden of wat er verder in gaat. Dwangvoer van een lepeltje of uit een bakje aanbieden is vaak ook een goede middenweg. Het echte DWANGvoeren zorgt voor behoorlijk veel stress, wat het herstel ook niet ten goede komt. Alle beetjes die hij eet zijn een stapje in de goede richting! 

 

Hoe vaak geef je de pijnstiller? 2x per dag? Het kan zijn dat ze net wat uitgewerkt waren en hij pijn had, daardoor wat suffer leek. Of ondertemperatuur. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evengoed bedankt voor je reactie Evee, dat stelt me wel gerust!

 

Qua temperatuur heb ik het niet opgemeten, maar op gevoel voelde de oortjes van beide konijnen gisteravond ongeveer hetzelfde. Voor de zekerheid heb ik ze vannacht toch maar binnen in een koele kamer gezet. 

de DA heeft me inderdaad aanbevolen te dwangvoeren om de 1-2 uur. Ik merkte dat dit inderdaad steeds meer stress gaf bij mijn konijn. Vanaf het moment dat ik hem in ieder geval iets heb zien eten ben ik de periodes ertussen groter gaan maken. 

 

Ik heb ze vanochtend weer terug gezet in hun eigen hok buiten en niets meer gegeven om hem even een tijd met rust te laten. Dus ook geen medicatie in de vorm van pijnstiller of darmbevordering. Hopelijk dat hij dan weer wat meer gaat eten! Gisteren heeft hij 2x pijnstilling gehad en 3x die voor de darmen. 

Helaas vandaag zelf aan het werk maar gelukkig iemand gevonden die tussen de middag even gaat checken hoe het gaat en actie kan ondernemen als het dan toch nog niet goed gaat. Nog even duimen dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de oortjes kun je niet veel voelen als het gaat om temperatuur. Koude oortjes betekent dat een konijn zijn warmte vasthoud, warme oortjes dat hij warmte kwijt raakt. In de winter hebben konijnen dus over het algemeen koude oren en in de zomer warme oren.

 

Het kuiltje in de nek zegt wel iets meer, maar is ook niet exacte wetenschap. Het hoort gewoon lauwwarm, als lichaamstemperatuur aan te voelen. Als je twijfelt: temperaturen, dat is de enige betrouwbare manier om er achter te komen. Fijn dat er tussen de middag iemand bij het konijntje kan gaan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas moet ik weer verder met vragen..

Konijn 1 is er gelukkig weer helemaal bovenop gekomen! 😁

Maar... sinds vanavond lijkt het andere konijn de problemen te hebben. Gelukkig herken ik het nu eerder en heb ik alle middelen in huis. Maar wat ik me nu af vraag, heeft iemand misschien een idee waar dit door zou kunnen komen? Er is eigenlijk qua voeding/huishouding/ed. niets anders dan normaal geweest. Ze eten allebei niet veel hooi, maar daar lijken ze voorheen (2 jaar) ook geen problemen mee gehad te hebben. Ik vind het erg typisch dat ze het nu allebei binnen zo'n korte tijd hebben. Het zijn twee broertjes maar toch... iemand ideeën waar dit aan zou kunnen liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohjee, dat is balen! Was het  verstopping of was het gasvorming? Zijn 2 verschillende dingen namelijk. 

 

Wat voor groenvoer geef je? Kunnen ze bij (giftige)planten?  Drinken ze voldoende water? Heb je alleen drinkflessen of ook waterbakken? Vocht is heel belangrijk om verstopping te voorkomen. 

 

Verstopping komt op het moment wat vaker voor ivm verhaarperiode. Gezonde konijnen poepen de haren gewoon uit. Maar konijnen waarbij de darmpjes toch al niet helemaal lekker werken, of konijnen die te weinig drinken, die kunnen problemen hebben door de haren die ze inslikken bij het wassen, en daar verstopping van krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste had duidelijk een opgezette buik en dus gasvorming (toch?). Met de tweede ben ik niet naar een DA geweest dus dat durf ik niet zeker te zeggen. 

 

Ze krijgen qua groenvoer van mij 2-3x per week wat komkommer/wortel/bloemkool.. net wat ik in huis heb. Ze komen dagelijks buiten waar ze voornamelijk gras(soorten) eten. De planten die ze niet mogen komen ze ook niet aan. Qua water drinken ze erg wisselend maar niet heel veel. Ik gok gemiddeld rond de 100-150ml met z'n tweetjes uit een drinkfles. Alleen afgelopen week toevallig ook een bakje gehad staan omdat de fles kapot was gevallen. 

 

Op het moment lijken ze niet heel erg te verharen dus twijfel of dat de oorzaak zal zijn... Ik ben nu bewust wat minder biks gaan geven zodat ze meer hooi zullen eten, eens kijken wat dat doet. Vanochtend lag er namelijk ook wat zachtere ontlasting in het hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortel bevat veel suikers, en koolsoorten kunnen ook wat sneller gas veroorzaken. Dat zijn niet de meest slimme keuzes voor konijnen die gevoelige darmen hebben, wortel is echt snoepgoed, koolsoorten kun je beter alleen geven als ze gemengd zijn met "veilige" groenten. Komkommer is wel prima, bevat vooral veel vocht. 

 

Als je groenvoer geeft aan je konijnen, kun je dat het best dagelijks doen, en dus ook wat kopen of kweken voor de konijnen, zodat je ook voldoende kan aanbieden. In de basis kun je het best veilige soorten geven, denk dan aan geplukt gras, andijvie, witlof, wortelloof etc. Koolsoorten met mate en in een mix met veilige groenten. Suikerrijke groenten zoals wortel, echt als een toetje / taartje zien. Niet dagelijks, en maar een klein stukje. 

 

In dit artikel staat veel uitleg over groenvoer geven: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .