Ga naar inhoud

Konijnen snoepjes


Chocochip

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb sinds kort twee hele lieve hangoorkonijntjes van 3 maand oud, maar ik vroeg mij af wat nou het beste is om aan de nijntjes te geven qua groentje en snoepjes. Ze zijn beide dol op wortel maar daar zitten volgens mij wel veel suikers in etc. Moet ik dit blijvne geven en wat voor groente geven jullie jullie nijntjes? En over het snoep ik las dat konijnen dropjes niet goed voor ze zijn. Nu heb ik hier 3 pakjes van gekocht 😞 Kan ik het geven of kan dat niet? (Natuurlijk niet in 1 keer) 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet te veel snoepjes geven 🙂

Als je je konijnen lekker (kruiden)hooi geeft, veilige kruiden en groente en een klein beetje brokjes verwen je ze al lekker! Als je ze echt af en toe iets extra's wil geven, kan je een heel klein blokje fruit, bv appel of papaja geven. Maar dus echt een mini stukje en maar heel af en toe! Met wortel en paprika hetzelfde. 

Die dropjes zijn idd echt niet goed voor ze, ze bevatten veel suikers en daarnaast vaak ook zuivel oid en daar is het verteringsstelsel van konijnen gewoon niet voor gemaakt. Ik zou ze zelf daarom niet geven aan mijn konijnen en zou ze lekker weg gooien 😉

Ze gaan er heus niet dood van als ze af en toe een 'dropje' geeft, maar het is gewoon echt niet goed voor ze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze eigenlijk nooit snoepjes, als ik ze met iets wil belonen (tijdens het trainen met de clicker bijvoorbeeld) krijgen ze gewoon biks en daar lopen ze hartstikke warm voor. Het belangrijkste is dat je je konijn voldoende hooi geeft, dit aanvult met verse groente (verschilt per konijn wat ze lekker vinden maar hier zijn andijvie, boerenkool, verse peterselie en witlof de favorieten) en daarbij een kleine hoeveelheid biks. Snoep is eigenlijk onnodig. En vaak zitten de snoepjes in dierenwinkels bomvol suikers en in sommige varianten wordt zelfs zuivel toegevoegd wat een konijn (planteneter) absoluut niet nodig heeft. Als je graag een snoepje wilt geven zou ik gaan voor iets op natuurlijke basis. Er zijn heel veel snoepjes die op basis van hooi en kruiden worden gemaakt dus daar zou ik de voorkeur aan geven. Die drops die je beschrijft vind ik persoonlijk geen goed idee. Heb wel eens een zakje gekregen in een goodiebag maar dat is regelrecht de vuilnisbak in gegaan.

 

Wortel kun je overigens best geven, maar niet te vaak. Wortelloof kan prima, vinden ze ook heerlijk. Begin wel met een klein beetje als je aan een nieuw soort groente begint zodat je kunt zien hoe de darmpjes reageren. Sommige konijnen zijn nogal gevoelig voor diarree bij het geven van groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de snoepjes yoghutdrops zijn zou ik ze direct in de prullenbak gooien. Of als je iemand met een rat of hamster kent, ze daar aan geven. Die zijn namelijk echt niet geschikt voor konijnen.

 

Verder geef ik jonge konijnen nooit snoepjes, je bent nog zo aan het zoeken naar juiste voeding, de juiste balans tussen brok & hooi en het aanleren van groenvoer, daar moet je gewoon echt nog geen snoep bij geven.

 

Daarnaast zijn juist de darmen van jonge konijntjes extra gevoelig, en zit er in het meeste snoep wel iets wat echt slecht is voor konijnen. 

 

Je kan inderdaad beter wat brokjes van de normale portie uit de hand geven als lekkernij, dan gekochte snoepjes. Of als ze meer aan groenvoer wennen, daar kleine stukjes van.

 

In wortel zit inderdaad erg veel fruitsuiker. Hier krijgen ze niet vaker dan 2 a 3 keer per week een dun plakje.

 

Even ter extra info: ook knaagstenen en likstenen zijn heel erg slecht voor konijnen. Mocht je die toevallig ook gekocht hebben, haal die dan direct uit het verblijf! Dat veroorzaakt ernstige problemen met de calciumopname, wat nierproblemen en gebitsproblemen als gevolg kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei dexenbobbi:

Eigenlijk wel bijzonder dat het toch gewoon verkocht wordt he. Je zou denken dat een dierenwinkel of tuincentrum weet wat goed is en wat niet.

Ja, ik irriteer me er zo aan. Het draait alleen om geld he. In de supermarkt weten ze ook echt wel wat gezond is, maar ze kunnen geld verdienen aan lekkere en ongezonde producten dus gaan ze het verkopen...

Grr!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Marjoleink:

Aan de andere kant: je hoeft het niet te kopen... (dat zeg ik ook altijd tegen mezelf als ik toch weer die zak chips in mijn karretje leg).

Alleen jammer als je iets koopt omdat je denkt je dieren er een plezier mee te doen, en dan blijkt het alleen maar slecht voor ze te zijn. 

 

My point exactly! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .