Ga naar inhoud

Hoe voorkomen dat konijnen vechten


Chocochip

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb sinds kort 2 hele lieve voedsters ( ze zijn 3 maand en 2,5 week bij mij)  Ze zitten al vanaf jongs af aan samen en ze zijn altijd zo lief voor elkaar ze wassen elkaar, eten samen en spelen leuk met elkaar. Afgelopen nacht hoorde ik ineens super veel lawaai uit de kooi komen en ik zag dat ze achter elkaar aan aan het rennen waren toen ik de kooi open deed schrokken ze en stopten ze toen begonnen ze echt te vechten. Ik ben enorm geschrokken en ben enorm bang dat het nog eens gebeurt. Ze zitten in een kooi van 120 bij 60. Overdag heb ik ze zoveel mogelijk in een aansluitende ren. Dit kan s’ nachts niet omdat ze op de kooi springen en dit is gevaarlijk. Ik hoop dat iemand weet wat ik moet doen om ze uitelkaar te halen tijdens het vechten en wat ik moet doen om te zorgen dat ze niet vechten. 

 

 

Groetjes een wanhopige meid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Wat leuk dat je twee lieve voedsters hebt! Heb je je al een beetje ingelezen op bunnybunch? Hier zijn veel tips te lezen over het houden van konijnen en koppelen. Als ik het goed begrijp hebben je voedsters als je thuis bent een ren en zitten ze anders 'opgesloten' in een kooi. De kooi die je beschrijft is heel erg klein. Als je 1 konijn hebt, is dit ook erg klein. Om vervelend gedrag, overgewicht en andere kwaaltjes te voorkomen, heeft een konijn 24 uur per dag minimaal 1 m2 aan ruimte nodig. De voorkeur heeft zelfs 2 m2 per konijn. Een permanent overdekt rennetje heb je dus echt nodig, dat kan vechten ook zeker voorkomen. Er zijn veel opties om springen te voorkomen. Ik gebruikte altijd een groot hoeslaken als ik weg was, maar je kan ook een hoge ren kopen waar ze niet over heen kunnen springen.

Verder lees ik dat je konijntjes nog jong zijn. Wat vaak gebeurt, is dat de jonkies in het begin goed samen gaan en wanneer ze wat ouder worden (puberteit) opeens gaan vechten, omdat blijkt dat hun karakters toch niet zo goed matchen. Twee voedsters hebben daarnaast ook niet de beste kans op slagen, dus het zou lastig kunnen worden.

Kan je hier iets mee? Ik kan me voorstellen dat dit niet echt is waar je op hoopte, maar het is wel belangrijk om vechten te voorkomen en lieve konijntjes te houden. Ik zou zeggen lees nog even verder op de website van bunnybunxh, want daar is nog veel meer fijne informatie te lezen over wat je nog meer zou kunnen doen/proberen.

 

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijnenverblijf waar ze in wonen is te klein, dat zorgt er voor dat ze sneller gaan vechten. Per konijn moeten ze minimaal 1 vierkante meter permanente leefruimte hebben (2 vierkante meter voor een koppel dus), liever zelfs het dubbele! Je kan dat oplossen door één of meerdere panelenrennen aan de kooi te koppelen, of de kooi in een ren te zetten, en ze zelfstandig in en uit te laten lopen. 

 

In jouw geval kun je twee dingen in ieder geval doen: zorgen voor zo veel mogelijk ruimte, ik zou bij 2 dames echt adviseren om voor die 4 vierkante meter of nog meer te gaan aan permanente leefruimte, waar ze dus altijd 7 dagen per week, 24 uur per dag in zitten. Ruimte kan veel verschil maken. 

Het tweede wat je kan doen is de dames laten castreren. Dan haal je een groot deel van de hormoonhuishouding weg, en is de kans dat ze wel samen kunnen blijven iets groter. Maar geen garantie. 

 

Het tweede punt is dat twee voedsters vaak samen verkocht worden onder het mom " dat gaat prima samen". Maar dat is helaas een fabeltje. Het kan goed gaan. Maar de kans dat het met twee dames misloopt, is even groot als de kans dat het goed gaat. Veel ruimte kan verschil maken, castratie ook. Maar karakters zijn het allerbelangrijkste als het gaat om konijnen samen te zetten. Karakters worden pas ontwikkeld in de puberteit. Dat is tussen de 6 maanden en 1,5 jaar. In die tijd zie je vaak dat konijnen gaan vechten, uit elkaar groeien, en niet meer samen kunnen. Het zou kunnen zijn dat dat bij jouw dames het geval is. Als ze echt fel vechten, dan komt het niet meer goed. Wat rangordebepaling mag wel (rijden, een beetje jagen) maar vechten hoort niet te gebeuren in een goed koppel. 

 

Als dat zo is, is er helaas geen oplossing om te zorgen dat ze alsnog samen kunnen, konijnen die elkaar echt niet meer mogen, kunnen niet samen leven. Het advies is in dat geval om er of twee koppels van te maken (ze via speed-dates in een konijnenopvang zelf een partner die ze leuk vinden te laten kiezen) of als je geen plek hebt voor twee koppels, om één dame af te staan bij een konijnenopvang, en in plaats daar van een gecastreerde ram te adopteren die bij de overgebleven voedster past qua karakter. 

 

Extra leesvoer:

 

Konijnen houden in huis, met tips voor huisvesting in huis:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

 

Koppelen van konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

Castratie van konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

En hopelijk niet nodig, maar ik geef de link toch, de asiellijst:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook nog een optie is, is om de bovenkant van de kooi af te halen, dus geen tralies erop. Dan zet je de onderbak gewoon in de ren, ren er helemaal omheen zodat je aan de minimale 2m2 komt. En dan kunnen ze niet meer op de kooi springen/over de ren heen. Zou dat werken bij ze denk je? Je kan even in het topic binnenverblijven kijken voor wat leuke voorbeelden. Je kunt een ren met onderbak super leuk inrichten namelijk! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga kijken wat ik kan doen. Zelf vind ik 1.20 bij 0.60 ook te klein, maar het was de grootste die te koop was in de dierenwinkel. Het enige wat mij nog dwars zit is dat konijntjes pas 3 maanden zijn dus je zou toch niet verwachten dat ze nu al beginnen te vechten? Ik ga een hoeslaken op de ren doen zodat ze zich daar lekker in kunnen uitleven! De bak in de ren lukt helaas niet omdat ik anders de ren te klein vind er om heen.  Ze werden idd verkocht  onder het mom van: ‘ Ja die twee zijn zo lief dat kan prima samen’.  Erg naar dat dit dan zo gebeurd. Ik heb al eerder een konijntje gehad maar dat was er 1. (Ik weet dat dat slecht is maar dat wist ik toen nog niet). 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het nadeel van veel dierenwinkels, ze hebben niet altijd veel verstand van konijnen. Twee van hetzelfde geslacht en een kooi verkopen (zijn altijd te klein), dat komt veel voor en is het begin van veel leed voor zowel de konijntjes als hun baasjes. Op de leeftijd van 3 maanden vechten is vroeg, maar het is erg verschillend. Ik heb verschillende jonge konijnen van hetzelfde geslacht samen gehad (voor een konijnenopvang, in afwachting van hun castratie, waarna ze later als koppel mannetje/vrouwtje geplaatst werden). Regelmatig zaten ze maandenlang vredig samen, maar ik heb ook wel eens een jonge voedster van haar zusjes moeten scheiden. Vaak gaat het richting het voorjaar mis, maar eerder kan dus ook, waarbij de erg beperkte ruimte van een kooi zeker een belangrijke negatieve rol speelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ze hebben er nu een ren aanvast met een diameter van 1.20 meter ik heb hem bedekt met een oud dekbedovertrek. Hopelijk kunnen ze nu niet meer op de kooi springen. Ik vind 3 maanden idd ook heel vroeg maar weet niet hoe ik dit moet oplossen ze hebben afgelopen nacht niet meer gevochten en vandaag ook niet. Volgens mij zijn de dames er beide heel erg van geschrokken.  En nog een vraagje is een kooi van 1.20 bij 0.60 en een ren eraan vast met een diameter van 1.20 meter groot genoeg voor 2  hangoorkonijntjes? Of zal ik het nog meer moeten uitbreiden? Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-2-2019 at 13:18 zei Chocochip:

En nog een vraagje is een kooi van 1.20 bij 0.60 en een ren eraan vast met een diameter van 1.20 meter groot genoeg voor 2  hangoorkonijntjes? Of zal ik het nog meer moeten uitbreiden? Alvast bedankt!

 

 

Is helaas niet groot genoeg, je komt dan niet aan het absolute minimum van 2 m2. Wellicht dat het nu ze nog klein zijn groot genoeg is, maar ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat het op de langere termijn alsnog te klein gaat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.20x0.60 = 0,72 vierkante meter
1.2 x 1.2 = 1.44 vierkante meter

In totaal heb je dan net iets meer dan 2 vierkante meter leefruimte.

 

Het is wel echt heel erg minimaal. Zeker omdat het ook nog in 2 delen opgesplitst is. Het probleem van twee van die kleine plekken is dat ze elkaar niet kunnen ontlopen en geen sprintje kunnen trekken. Een koppel dat nu al onrust heeft, zal op zulk klein terrein waarschijnlijk geen stand houden.

 

Ik zou er minimaal nog een 2e panelenren aan koppelen.

 

Houd er wel rekening mee dat de standaard rennetjes (die dus meestal 60 cm breed zijn) vaak ook echt te laag zijn (ong. 60 cm), konijnen kunnen daar met gemak uitspringen. Wil je dat voorkomen kom je uit op panelenrennen van 90-100 cm hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .