Ga naar inhoud

Hoe ziet het eruit na castratie??


Cynneke

Aanbevolen berichten

Onze Franse Hangoor Fluffy is in november overleden uit ouderdom. Omdat ons dwergje Snuffy eenzaam werd en alleen nog maar lag te liggen, zijn we toch weer op zoek gegaan naar een ander konijn.

 

Uiteindelijk via de vogelopvang hier een gevonden konijn opgenomen. Een mooi licht met grijs dwergje met toef: Punkie.

Maar Punkie is gecastreerd in de opvang (Snuffy en Fluffy waren niet gecastreerd)

 

Nu lag er gisteravond ineens bloed op hun kleedje hier (ze lopen los als we thuis zijn), dus allebei de konijnen omgekeerd en niets gevonden. Manlief heeft even geholpen met Punkie (Snuf is 6 en rustiger) en die zei dat ik maar eens moest kijken, want hij had een "gat". En inderdaad, naast zijn pielemoos zat een kuil en aan de andere kant dus ook... Schijnbaar waar zijn ballen gezeten hebben. Er zat allemaal troep in, ook oude korsten, dus ik heb het voorzichtig schoongemaakt met een wattenstaafje en dan zie je dat de gaten wel dicht zijn. Het zijn gewoon rare kuilen/inhammen.

 

Ik heb nog nooit een gecastreerd konijn gehad, dus ik ben wel benieuwd hoe het eruit "hoort" te zien. Is dit normaal?

Overigens was het bloed niet daarvan hoor. Hij had schijnbaar een nagel beschadigd, want die was in het leven af.
En toen ik keek was het al gestopt met bloeden. Niet heel ernstig dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gaten zijn geurklieren. Ook voedsters hebben die daar zitten. Bij het ene konijn zie je ze wat beter dan bij het andere, door de vacht. Dus geen paniek, het is heel normaal 😉 Soms zit er inderdaad wat viezigheid in. Ik heb dat ook eens geprobeerd schoon te maken, maar het zat te vast. 

 

Fijn dat Snuffy weer een maatje heeft! Gaat het goed samen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha okee, ik kende het niet. Echt nog NOOIT gezien. Weer wat geleerd.

 

Ja, op zich gaat het wel goed, maar volgens mij heeft Punkie een trauma opgelopen van de castratie :)

Ze hebben 2 weekjes los bij elkaar gezeten, maar toen begon Punkie ineens van zich af te bijten als Snuffy bij zijn achterwerk kwam en dan hapt hij zo fel naar Snuffy zijn ballen en pielemoos dat het niet meer leuk is. Volgens mij is het ook stiekem een bullterrier in het verkeerde lichaam. Als hij namelijk vast heeft, laat hij niet meer los.

 

Dus als ik er actief bij kan zitten, laat ik ze bij elkaar en kan ingrijpen als Snuffy wil gaan wippen of als Punkie te dicht bij Snuffy's achterwerk komt. En anders, als we tv kijken bijv., zit er een hekje tussen de 2 en zit de een aan ene kant in de kamer en de ander aan de andere kant. En dan knuffelen ze door het hekje en wassen elkaar. En als ik niet thuis ben of we slapen, dan zitten ze ieder in hun eigen bak of er loopt er maar 1 los. Ze spelen allebei, eten lekker en zijn actief. Dus zo gaat het ook....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik nou uit je verhaal dat je 2 mannetjes samen hebt zitten? Dit kan goed gaan, maar het kan ook lopen zoals jij nu beschrijft. 2 mannetjes (vooral als ze niet allebei gecastreerd zijn) kan voor een hoop ruzie en vechten zorgen, wat kan betekenen dat ze misschien niet samen kunnen blijven leven. Vooral ook omdat je aangeeft dat Snuffy behoorlijk pittig is en niet los laat als hij Punkie te pakken heeft.

 

Ook het scheiden van de 2 met een paneel is niet heel ideaal, dit kan nog meer frustratie opwekken dan er al tussen die 2 is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .