Ga naar inhoud

Groenten


Billambe

Aanbevolen berichten

Hoi 

Ik vroeg me af wat jullie konijnen het vaakst krijgen van groenten? Ik weet dat er een lijst is met veilige groenten, maar ik twijfel altijd hoe frequent ik een bepaalde groente mag geven. Ik geef vooral spinazie, ruccola, jonge groene blaadjes, witloof, peterselie en 1/4 wortel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk een paar "veilige" opties die ze bijna dagelijks krijgen. Vaak is dat de ene week witlof, de andere week andijvie. Daar krijgen ze best wel veel van, en dat vormt dan de basis van de groenteschotel. 

 

Dat vul ik eigenlijk simpelweg aan met wat er goedkoop is in de supermarkt die week. Gisteren waren komkommers, bleekselderij en spruitjes in de aanbieding, dus krijgen ze dat deze week erbij (met andijvie als basis, deze week). Spruitjes krijgen ze wel een beetje met mate, dat is een koolsoort. Meestal 2 of 3 spruitjes per konijn per dag. In de zomer stop ik er ook veel uit eigen tuin bij zoals goudsbloemen, paardenbloemen, weegbree, brandnetels, gras, en kruiden (munt,  peterselie, komkommerkruid enz). 

 

Wortel, paprika en fruit zie ik hier als een soort toetje. Dat krijgen ze maar heel af en toe een kleine hoeveelheid, 1-2 keer per week, en dan eigenlijk alleen als het restjes zijn van wat wij zelf eten (omdat een heel stuk suikerhoudende groente of fruit simpelweg te veel is, zelfs voor 4 konijnen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Marjoleink:

Bij mij is ook de basis andijvie en witlof. Verder bleekselderij, basilicum, peterselie, venkel, veldsla, rucola, en restjes paprika, komkommer, af en toe een appelklokhuis met zijn vieren.

 

Met klokhuizen wel oppassen, pitjes zijn giftig, ook voor mensen trouwens, hoewel je als mens in één keer een handje vol appel of perenpitjes moet eten wil je er aan doodgaan (blauwzuurvergiftiging). Maar konijnen zijn een heel stuk kleiner. Ik weet niet waar voor hun de grens ligt. Zelf geef ik daarom nooit pitjes van appels  / peren etc aan de konijnen. Het is niet gelijk stress als er een verdwaald pitje blijft zitten, maar ik zou geen heel klokhuis geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze boerenkool, andijvie of witlof als basis. Ik vul dit aan / wissel dit af met verse peterselie, rucola en soms een klein beetje wortel of een klein stukje tomaat of broccoli. Die laatste 3 eigenlijk alleen wanneer ik het zelf gebruik bij het koken en iets over heb. Ook echt maar kleine stukjes per konijn.

 

Qua fruit krijgen ze heel weinig. Ze mogen het kontje van mijn banaan soms delen, vinden ze heerlijk. En als er verse aardbeien zijn geef ik ze daar soms ook wat van. Maar echt maar 1 of 2 aardbeien per konijn en dan de kleinere varianten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .