Spring naar bijdragen
LunaenBella

Wat voor schuil/nachthok hebben jullie?

Recommended Posts

Hoihoi!

Ik ben benieuwd wat voor schuil/nachthokken jullie hebben. Dit weekend wordt mijn nieuwe ren/violieren in elkaar gezet en ik ben op zoek naar nog wat leuke ideeen voor wat beschutting voor de konijnen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de elmato buitenhuisjes voor de konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/elmato-buitenhuis.html

op het moment niet op voorraad in de webwinkel, maar ga ze binnenkort weer bestellen. Verwacht ze voor eind van de maand weer te hebben. Vind ze prettig omdat ze groot genoeg zijn voor een koppel klein / middelmaat konijnen, je ze makkelijk oppakt zodat je ze boven de groenbak leeg kan gooien, en het materiaal makkelijk schoon te maken is. 

Hiervoor had ik grotere hokken (hondenhokken) voor de konijnen, toen had ik nog groepen met daar oa. vlaamse reuzen in. Toen was meer ruimte belangrijk. Maar ik vond dat met uitscheppen / schoonmaken niet altijd even handig. Maar dat is maar net wat je zelf belangrijk vind. 

nieuwverblijfverkennen.jpg

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een leuke hokken. Vooral het hondenhok vind ik er heel leuk uit zien. Ik heb een Vlaamse reus (wordt deze week naar de opvang gebracht voor het koppelen) dus een hondenhok zou dan ideaal zijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een outback / trixie natura basic. Deze is makkelijk schoon te maken en te verplaatsen. De nijnen gebruiken hem overigens ook erg graag op boven op te zitten. Nadeel: de pootjes zijn erg smal dus worden er snel onderuit geknabbeld 😉 

In de andere ren staat een hok met twee verdiepingen (trixie natura modern). Maar die is gekozen op de tuin van het vorige huis en vind ik nu eigenlijk niet zo handig meer (lees zwaar). 

21E67DFF-D8D4-4682-96B4-C6FEAAB12B8F.jpeg

43CD1F6A-99A9-44D0-A453-605A8EDDEBFD.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn eigen konijnen hebben een tuinhuis als schuilhok, in de ren hebben ze verder niet echt iets staan. Een wilgenbrug waar ze wel onder zitten, maar dat is niet voor de regen of wind. Er zit inmiddels een dak op de ren. Het huisje wat op de foto in de ren staat, staat nu bij de pleegkonijnen in de ren. 

Voor de pleegkonijnen hebben we dit schuilhok aan de ren gekoppeld. Bevalt heel goed, als ik kom voeren 's avonds komen ze er al gapend, rekkend en strekkend uit lopen. En als ik de klep open doe zie ik precies waar ze lekker in het stro gelegen hebben. Blijft ook heel goed droog, ook met het gekke weer van deze week. photo5253912216661502221.thumb.jpg.3adfda12cd2d5b68440b0c511cd68dbf.jpg

IMG_20190314_205902_214.jpg

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af wat geschikte maten zijn voor het nachthok gedeelte van een konijnenhok.

Na veel denken, vragen en puzzelen gaan we een ren van 3x1 meter maken (1 meter hoog). Daarnaast willen we dan een hok zetten van ongeveer 1 meter breed, eventueel met een ren eronder dat verbonden is met de grote ren. Maar bij de hokken die ik zie op internet lijkt het nachthok gedeelte zo klein (bijvoorbeeld die van Ferplast zoals ik elders in dit forum las). Het zijn wel kleine konijntjes en een nachthok moet misschien niet te groot zijn om wat knus en warm te houden maar wat is volgens jullie een geschikte afmeting van het dichte nachthok gedeelte van een hok? En moet er verder nog ruimte voor iets anders in zijn of kan de volledige meter breedte gewoon nachthok zijn?

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-3-2019 at 07:55 zei LilyMarshall:

@LunaenBella voor welk schuilhok ben je uiteindelijk gegaan? En is de koppeling goed gegaan in de opvang? 🙂

Ik heb nu nog een gewoon dubbel konijnenhok in mijn ren(ren is 3 bij 2 dus ze hebben alle ruimte) staan. Zo hebben ze wel wat om te schuilen en weg te kruipen. Op de bovenste verdieping heb ik voer staan zodat ik er gemakkelijk bij kan. Mijn oog is gevallen op een ferplast hondenhok. Deze hadden ze volgens mij bij de opvang ook en lijken me echt ideaal. Kleiner dan wat ik nu heb maar ruim zat voor twee konijnen!

Wat leuk dat je ook vraagt of de koppeling goed gegaan is. Ik heb blijkbaar een hele pittige tante dus het heeft even geduurd, maar uiteindelijk heb ik haar mee naar huis genomen samen met een leuk ex-rammetje! 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-3-2019 at 08:38 zei Cornelia:

Ik vraag me af wat geschikte maten zijn voor het nachthok gedeelte van een konijnenhok.

Na veel denken, vragen en puzzelen gaan we een ren van 3x1 meter maken (1 meter hoog). Daarnaast willen we dan een hok zetten van ongeveer 1 meter breed, eventueel met een ren eronder dat verbonden is met de grote ren. Maar bij de hokken die ik zie op internet lijkt het nachthok gedeelte zo klein (bijvoorbeeld die van Ferplast zoals ik elders in dit forum las). Het zijn wel kleine konijntjes en een nachthok moet misschien niet te groot zijn om wat knus en warm te houden maar wat is volgens jullie een geschikte afmeting van het dichte nachthok gedeelte van een hok? En moet er verder nog ruimte voor iets anders in zijn of kan de volledige meter breedte gewoon nachthok zijn?

Ik vind zelf 50x50 cm (of 60x40, of iets in die buurt) prima voor een koppeltje kleine / klein middelmaat konijntjes. Voor grotere konijnen of meer konijnen zou ik het wel groter maken. In een echt schuil of nachthok hoeft eigenlijk verder niets anders te zijn dan een lekkere beschutte plek en bodembedekking om ze warm te houden.

In jouw geval zou je ook over de hele breedte een schuilhok kunnen maken, dus zonder gaasdeel. Als je er de plek voor hebt, waarom niet.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .