Spring naar bijdragen

Recommended Posts

omdat wij een buiten ren gaan bouwen vraag ik me af of dat je speciaal gaas nodig heb ik heb gelezen dat je twee keer verzinkt gaas heb en één keer verzinkt gaas 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen expert op het gebied van metaalbewerking, maar ik weet wel dat je voor konijnen inderdaad beter niet van dat dunne kippengaas kunt gebruiken. Daar kunnen ze doorheen knagen. Ik heb zelf ooit het balkon konijnproof gemaakt en toen heb ik volieregaas gebruikt. Als ik me niet vergis was het deze:  www.kleinveeservice.nl/volieregaas-50cm-x-25mtr.html

bewerkt door Evee
link

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het beste kun je kiezen voor stevig volieregaas (fijne mazen, stevig genoeg om geen roofdieren of plaagdieren door te laten) of nertsengaas (iets grotere mazen, laat wel plaagdieren zoals muizen door, maar geen nertsen, marters, vossen etc). 

In dit artikel staat ook veel uitleg over materialen die je kan gebruiken, de dikte van het gaas, hoe groot de mazen mogen zijn enz:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/konijnenhok-zelf-maken/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi, ik ben nieuw hier en me aan het oriënteren op juiste materialen voor het bouwen van een ren (mijn dochter heeft net een week konijnen en wil ze graag snel wat meer ruimte bieden).

Wat betreft gaas heb ik twee vragen:

1) In de link die Evee deelt, staat ergens dat je bij de dikkere soort volieregaas rekening moet houden met draaddikte van 15-17 mm. Is dat sowieso de minimale vereiste of heeft dat ook nog met materiaal-soort te maken?

Ik kom namelijk zwart volieregaas tegen dat geschikt zou zij voor konijnen en dat slechts 12 mm is (8 mm metaal, 4 mm plastic omhulsel) Is dat dus echt te dun? 

Weet niet of ik link mag plaatsen, maar ging om zelfde site als hierboven werd genoemd:  Iemand enig idee of dit gaas dik genoeg is? 

www.kleinveeservice.nl/zwart-gaas.html.

2) En is geplastificeerd eigenlijk niet schadelijk? Gaan ze daar niet aan knagen? In hetzelfde artikel wordt ook groen tuingaas, geopperd, dus lijkt alsof het geen probleem is, maar check het toch graag.

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Dank alvast  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan Vercouteren:

Hi, ik ben nieuw hier en me aan het oriënteren op juiste materialen voor het bouwen van een ren (mijn dochter heeft net een week konijnen en wil ze graag snel wat meer ruimte bieden).

Wat betreft gaas heb ik twee vragen:

1) In de link die Evee deelt, staat ergens dat je bij de dikkere soort volieregaas rekening moet houden met draaddikte van 15-17 mm. Is dat sowieso de minimale vereiste of heeft dat ook nog met materiaal-soort te maken?

Ik denk dat je 1,5 - 1,7 mm bedoelt. 15 - 17 mm is wel héél stevig 😉 Maar 1,5 - 1,7 mm als minimum is dan wel aan de ruime veilige kant genomen hoor. Met een kleine maaswijdte is dat eigenlijk niet te vinden.

Toen ik een aantal jaar geleden mijn rennen ging bouwen heb ik me erg verdiept in gaas en veiligheid qua roofdieren. Ik heb toen uiteindelijk voor verzonken gaas gekozen met een draaddikte van 1,45 mm en een maaswijdte van 19 bij 19 mm. Dat is dus dikker dan het meeste standaardvolièregaas, en heeft ook een kleine maaswijdte (gaas met een dikkere draaddikte heeft vaak weer grotere mazen).

Ik kom namelijk zwart volieregaas tegen dat geschikt zou zij voor konijnen en dat slechts 12 mm is (8 mm metaal, 4 mm plastic omhulsel) Is dat dus echt te dun? 

Dat gaas reken ik dan als 0,8 mm. Ik weet dat er meerdere mensen hier op het forum volièregaas hebben van 0,8 mm, maar ik vind het zelf aan de dunne kant. Ik zou persoonlijk niet voor geplastificeerd gaas kiezen. De konijnen gaan er misschien aan knagen en dan wordt het lelijk. Ook gaat het gaas dan eerder roesten denk ik. Wel is het zo dat hoe kleiner de maaswijdte hoe lastiger het voor de konijnen is om er aan te knagen.

Citaat

Weet niet of ik link mag plaatsen, maar ging om zelfde site als hierboven werd genoemd: https://www.kleinveeservice.nl/zwart-gaas.html. Iemand enig idee of dit gaas dik genoeg is? 

2) En is geplastificeerd eigenlijk niet schadelijk? Gaan ze daar niet aan knagen? In hetzelfde artikel wordt ook groen tuingaas, geopperd, dus lijkt alsof het geen probleem is, maar check het toch graag.

Gewoon groen tuingaas raad ik zeker niet aan. De draaddikte is vaak behoorlijk goed, maar de maaswijdte is te groot. Volgens mij is de kleinste maaswijdte 50 bij 50 mm (dus 5 cm). 

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Dank alvast  

Fijn dat ze binnenkort meer ruimte krijgen! Daar doe je ze een groot plezier mee. 

En vergeet niet ook de bovenkant van de ren te overdekken met gaas. Anders kunnen er nog allerlei roofdieren in de ren komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Dunner kan wel voor de konijnen, maar dan is het niet roofdier-proof. Een beetje zonde van je geld zou ik zeggen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Evee:

Dunner kan wel voor de konijnen, maar dan is het niet roofdier-proof. Een beetje zonde van je geld zou ik zeggen. 

Ik verbaas me er over dat jij nu een draaddikte van 1,5 tot 1,7 mm adviseert (ik heb er maar even een komma tussen gezet, want anders wordt het dus wel héél dik gaas 😉 ), en dat het anders niet roofdier-proof zou zijn. Voorheen adviseerde jij volgens mij altijd volièregaas met een draaddikte van 0,8 mm, in ieder geval nooit meer dan 1,45 mm.

Met weer even een zoektochtje op internet kom in nertsengaas tegen dat 1,45 mm is, en ook kom ik martervangkooien tegen met een draaddikte van 1,5 mm. Dus ik zie een draaddikte van 1,45 mm als veilig voor een konijnenren.

Bedoel je niet toevallig de maaswijdte?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Lienappelsien:

Ik verbaas me er over dat jij nu een draaddikte van 1,5 tot 1,7 mm adviseert (ik heb er maar even een komma tussen gezet, want anders wordt het dus wel héél dik gaas 😉 ), en dat het anders niet roofdier-proof zou zijn. Voorheen adviseerde jij volgens mij altijd volièregaas met een draaddikte van 0,8 mm, in ieder geval nooit meer dan 1,45 mm.

Met weer even een zoektochtje op internet kom in nertsengaas tegen dat 1,45 mm is, en ook kom ik martervangkooien tegen met een draaddikte van 1,5 mm. Dus ik zie een draaddikte van 1,45 mm als veilig voor een konijnenren.

Bedoel je niet toevallig de maaswijdte?

Nee, ik bedoel de draaddikte. Het dunnere draad (dat vroeger aangeraden werd, en ik overigens zelf nu ook in de konijnenren heb zitten) kan nog steeds kapot geknaagd worden door roofdieren. Het is beter om een draaddikte van 1.5 mm - 2 mm te kiezen (nertsengaas heeft vaak een draaddikte van 1.5-2 mm). Ik denk dat je met 1.45 ook nog wel veilig zou zitten, op de eerder gelinkte site is dat inderdaad de dunste optie voor nertsengaas. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor al jullie antwoorden. Roofdieren ben ik niet zo bang voor. Woon in Amsterdam en mijn tuin is een binnentuin met huizen erom heen (geen achterom). Kan me geen serieuze roofdieren voorstellen die er kunnen komen, behalve de kat van de buren 😉 

Wat is dan een goede dikte? Is die van Esthermak ok? 1,05 mm (nu wel met komma 🙂 ) .

Lijkt mij wel een aardige. 

Wel balen dat geplastificeerd niet echt kan. Daardoor is zwart gaas eigenlijk geen optie. Of je moet voor gepoedercoat kiezen, maar dat is zo ongelooflijk veel duurder... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-2-2019 at 21:59 zei Evee:

Nee, ik bedoel de draaddikte. Het dunnere draad (dat vroeger aangeraden werd, en ik overigens zelf nu ook in de konijnenren heb zitten) kan nog steeds kapot geknaagd worden door roofdieren. Het is beter om een draaddikte van 1.5 mm - 2 mm te kiezen (nertsengaas heeft vaak een draaddikte van 1.5-2 mm). Ik denk dat je met 1.45 ook nog wel veilig zou zitten, op de eerder gelinkte site is dat inderdaad de dunste optie voor nertsengaas. 

Ik snap eigenlijk niet waarom je eerst ander advies gaf dan nu (en zo’n groot verschil). De tanden en kaken van de roofdieren zijn in de tussentijd niet veranderd 😉 

Maar goed, laten we het er op houden dat ik je eerdere advies altijd aan de krappe kant van veiligheid vond, en je huidige aan de ruime.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Mededelingen

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .