Ga naar inhoud

Abces laten weg halen


Cor

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ons konijn Lotje had een tijdje terug een klein abces aan de rechterkant van de bek op de hoogte van de kaak  wat veroorzaakt werd door scheef groeiende kiesjes.

 

Zie:

 

Dit is onder narcose verholpen (de kiesjes) en daarna heeft ze antibiotica gehad (orale) en nu twee weken "duplo" injecties van ons gehad.

 

Dat abces wat op der kaak zat is ook zo ver wij kunnen voelen weg, wat ook goed is want weg halen werd erg lastig.

 

Nu ontwikkelde ze aan de linkerkant onder der oor ook een abces wat ik kon beet pakken en zelfs kon indrukken (zit dus helemaal los onder de huid nergens aan vast)

 

Nu wordt dit abces eerder groter dan kleiner en heb ik ook vanavond een afspraak bij de dierenarts hier voor. Het was eerst een rond balletje van een kleine knikker en voelt nu iets groter. Zeg 1 x 1 cm in de vorm van een balletje

 

Voor mij gevoel is het wel ingekapseld.

 

Ik had eigenlijk al de eerste keer het idee van is het niet beter het lek te prikken en helemaal leeg te knijpen want dit gebeurde bij ons andere konijn ook altijd met abcessen op zijn pootjes.

 

Alleen zei de DA dat het we het voorlopig met medicijnen moesten proberen.

 

Is het nu beter om vanavond (bij trouwens een andere DA, de vaste is op vakantie) er op aan te gaan dat het lek geprikt / open gesneden worden zodat al het pus er uit kan? Desnoods met een roesje

Er is bij de vorige X keer controle al ingeprikt met een naald om vast te stellen dat het een abces was.

 

En daarna verder met "duplo" injecties en eventueel zalf er op / in spuiten?

 

Overal lees ik dat dit de beste optie is tegen dit soort abcessen en onze ervaringen is dat een goede aanpak beter helpt dan zo'n halve 🙂

 

Ze eet,drinkt goed en is erg actief. Poep is normaal ze verschuilt zich niet en we mogen er ook gewoon aan zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Abcessen zijn zo lastig... Zolang de oorzaak niet kan worden weggehaald zal een abces terug blijven komen dus ik hoop dat het met de behandeling van de kiezen ook echt is opgelost voor Lotje. Hou er rekening mee dat het terug kan blijven komen. Bij de kaakabces van mijn Loena heeft de dierenarts deze opengehaald en moest ik daar wekelijks komen voor antibiotica. Zelf spoelde ik 1 a 2 keer per dag en smeerde ik de zalf er op/in. Succes met Lotje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wat extra informatie.

 

De kiezen zijn al aangepakt, gevijld in ieder geval en nog niet er uit. Het abces aan die kant van de kaak is weg na de antibiotica injecties.

Er uit halen vond de DA toen aardig radicaal want ze is nu bijna 4 jaar en het was allemaal maar minimaal.

 

Kiezen weg halen is ook best een aardige ingreep natuurlijk.

 

Er zijn toen ook röntgenfoto's gemaakt  van het abces (en kiezen) om te kijken of dit ook in de kaak zat maar dit was gelukkig niet het geval.

 

Dus laten we er vanuit gaan dat de oorzaak weg is (die scheef groeiende kiezen)

 

Dierenarts heeft nu het abces aan de andere kant (rechts) zit net onder haar oor en in het oor zit ook wat pus. Het abces zelf is wel ingekapseld en zit ook wat vocht in en niet enkel pus volgens de DA.

 

Via het oor is een monster genomen van de pus en dit wordt op kweek gezet om te zien wat de juiste antibiotica is. Dit krijgen we a.s. dinsdag te horen. Tot die tijd geven we nog duplo injecties.

 

Ze heeft ook geprobeerd het leeg te drukken maar dat lukte niet. Zit net te diep onder haar huid dus dat ging niet met een naald.

 

Afgesproken dat als de gerichte antibiotica niet werkt het operatief verwijderd wordt en dan moet het inderdaad open gesneden worden en gespoeld. Daarna ook nog open houden en dan moeten we het inderdaad meerdere malen spoelen per dag.

 

Dit is geen probleem en hebben we al eerder gedaan bij ons andere konijn.

 

Ze is voor de rest nog op alles gecheckt (hart, longen, temp, ogen, buik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de uitslag gehad van de DA.

 

Zitten twee bacteriën in de pus in het oor.

 

A.s. maandag moeten we haar langs brengen en dan gaan ze onder een roesje het oor van binnen schoonmaken en komt er een zalf in die na één week herhaald moet worden.

 

Het bultje wordt dan ook open gemaakt en gespoeld en schoon gemaakt.

 

Voor de rest doet ze het prima in ieder geval. Bultje leek ook al wat kleiner.

 

Volgens mij is het roesje met een gasanesthesie wat volgens mij voor het beest zelf wel wat fijner is aangezien ze zo weer bij komt.

 

Probleem is dat de oren zo lang zijn en ze telkens met haar kop schudt als ze er in zaten met een wattenstaafje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze is vandaag geholpen aan haar abces enkel konden ze het abces onder haar onder niet weg halen aangezien in / op een klier zat.

 

Haar oor hebben ze wel helemaal schoon gemaakt en we moeten haar nu nog duplo injecties geven en volgende week terug.

 

Helaas konden we haar niet zelf ophalen wegens omstandigheden dus morgen even bellen met de DA voor alle details.

 

Ze heeft hechtingen onder haar oor en is daar ook kaal dus het is wel bekeken in ieder geval.

 

Mevrouw is nog wat dufjes en niet geheel in haar hum. Ze eet wel mondjes maat maar valt niet zoals gewoonlijk het bakje aan.

 

Gedroogde appel en banaan pakt ze wel direct dus eet lust is er nog wel wat 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .