Ga naar inhoud

Op de grond zindelijk, maar op het bed niet?


Suuzan_

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

 

Nog niet zo heel lang geleden heb ik hier braaf een topic aangemaakt met dat Pim buiten de kooi zo zindelijk is, maar in de kooi  nog niet. Dat gaat nu steeds beter. Echter vindt hij het zindelijk worden nog steeds een dingetje, volgensmij..

 

Hij komt nu vaak op het bed gesprongen en dat vond/vind ik prima. Buiten de kooi op de grond is hij prima zindelijk en kan ik me niet herinneren wanneer hij voor het laatst geplast heeft. Op bed ging dat eerst ook een tijd goed. Maar nu lijkt het steeds vaker mis te gaan, ik heb na de eerste 2 ongelukjes maar een beetje een oude slaapzak over m'n bed heen gelegd elke keer als hij uit de kooi mag. Nog steeds is hij zindelijk op de vloer, maar op mijn bed doet hij nu dagelijks wel een keer een plasje. Dit veeg ik dan braaf op van de slaapzak en leg de doekjes in zijn toilet op de grond, en vervolgens zet ik hem erin, maar het lijkt hem alleen maar minder duidelijk te worden. Hij is 14 weken oud en  nog niet gecastreerd, ik weet dat het daaraan kán liggen, maar op de grond en in zijn kooi gaat het alleen maar beter. Dus ik begin me af te vragen of er misschien iets is dat ik moet doen, of misschien wel niet moet doen om het hem aan te laten wennen dat ie even naar zn toilet beneden het bed springt als ie moet. Of is dat te ver voor hem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw bed ruikt veel meer naar jou dan de vloer. Het kan zijn dat jouw konijn daar dus het gevoel heeft, dat hij juist het bed moet markeren als zijn terrein, om dat te compenseren. 

 

Daarnaast is 14 weken ook wel erg jong om al volledig zindelijk te zijn. Vaak zie je dat jonge konijntjes in het begin wel zindelijk zijn, dan gaan puberen en een verschrikkelijk vieze niet zindelijke periode in gaan, castratie helpt dan zeker wel, maar het duurt ook wel een tijd voor het hormonale gedrag echt weg is, dus dat kan weken, soms maanden nog doorgaan na castratie. Zeker als je in die periode ook nog gaat koppelen (ander konijn erbij is een tijdje meer drang om alles te markeren). 

 

Mijn advies is om hem niet op bed te laten, de slaapkamerdeur dicht te doen zodat hij er niet in kan, of een ren oid om het bed zetten zodat hij er niet op kan springen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Evee:

Jouw bed ruikt veel meer naar jou dan de vloer. Het kan zijn dat jouw konijn daar dus het gevoel heeft, dat hij juist het bed moet markeren als zijn terrein, om dat te compenseren. 

 

Daarnaast is 14 weken ook wel erg jong om al volledig zindelijk te zijn. Vaak zie je dat jonge konijntjes in het begin wel zindelijk zijn, dan gaan puberen en een verschrikkelijk vieze niet zindelijke periode in gaan, castratie helpt dan zeker wel, maar het duurt ook wel een tijd voor het hormonale gedrag echt weg is, dus dat kan weken, soms maanden nog doorgaan na castratie. Zeker als je in die periode ook nog gaat koppelen (ander konijn erbij is een tijdje meer drang om alles te markeren). 

 

Mijn advies is om hem niet op bed te laten, de slaapkamerdeur dicht te doen zodat hij er niet in kan, of een ren oid om het bed zetten zodat hij er niet op kan springen. 

Dankjewel, dat ga ik zeker proberen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .