Ga naar inhoud

Hoe los ik de voeding van mijn konijnen goed op?


Daphnexj

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Ik heb 2 konijnen 1 van 3 bijna 4 en een kleine van nu 5 maanden ongeveer. 

Ik voer het merk Supreme Selective. 

De kleinste heeft veel last van trosjes als poep. Nou hebben we een tijdje apart gevoerd met een bepaalde hoeveelheid wat goed ging voor de kleinste. Nu eet mijn oudere konijn minder omdat die altijd gewent was kleine beetje te eten over de dag verspreid omdat die altijd een bakje had staan, en hij eet nu veel minder brokjes dan die zou moeten.

 

We hebben geprobeerd een bakje met hoeveelheid voor beide neer te zetten maar de kleinste eet alles op en de oudste heeft dan niet genoeg binnen.

We vinden het niet erg om ieder apart te voeren maar we werken overdag ook waardoor de oudste vaak geen eten heeft als die wilt en dan savonds alsnog niet genoeg eet. 

 

Ze eten beide goed hooi, de kleinste kiest alleen brokjes over hooi. 

 

De kleinste krijgt ook al geen normale snoepjes meer alleen nog maar stukjes van fibafirst van Supreme Selective. 

 

Ik hoop dat jullie tips hebben voor ons. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dit de keutels die je ziet liggen? Dan zijn het blindedarmkeutels en die hoor je eigenlijk niet te vinden. Konijnen eten deze gelijk op wanneer ze vrij komen. Het kan zijn dat je je konijntje misschien te veel biks geeft waardoor de behoefte aan blindedarmkeutels minder wordt. Hoeveel gram voer je en wat voor konijn heb je?

 

 

blindedarmkeutels fh.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brokjes zijn niet de meest belangrijkste voeding voor konijnen, baasjes vergeten dat vaak en geven daardoor te veel, zijn er eigenlijk te veel op gefocust. De dagelijkse voeding van een konijn moet uit 80% hooi bestaan, en maar voor 5% uit brokjes. 

Hoe is de conditie van het oudste konijn? Is hij wel goed op gewicht? Geen gezondheidsproblemen verder? Als  hij gezond is en geen klachten heeft, dan zie ik het probleem niet zo. 

 

Als hij mager is, dan zou ik hem toch apart bij voeren, al geef je de extra brokjes uit de hand als snoepjes, dat is al prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze al minder als ze moeten volgens de beschrijving op de zak. De kleinste krijgt nu 20 gram op een dag en de oudste 40 ongeveer waarvan die veel al niet eet. Hij is helemaal gezond nergens klachten van en is 2.2 kilo. Is een Nederlandse hangoor beide. 

 

De afbeelding van hierboven is idd de keutels die we veel vonden. Zijn al langs de dierenarts geweest en hadden toen al aantal brokken omlaag gedaan maar moest nog meer. 

 

Ik weet idd dat brokken niet het belangrijkste is als voeding maar mijn oudste konijn is 3 en hij was tijdje terug zwaarder vanwege het Junior voer maar hij is in korte tijd snel afgevallen maar weer een goed gewicht en wil niet dat die nog meer gaat afvallen en straks te dun is 😶

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef het ene koppel maar 8 gram per kg, en het andere koppel wel ietsje meer (15 gram per kg ongeveer denk ik). Het advies op de zak is over het algemeen veel te ruim. En het advies van 20-25 gram per kg zoals je hier op de website en andere konijnenwebsites lees is ook nog steeds heel erg ruim. De meeste konijnenbaasjes komen daar ver onder uit qua hoeveelheid. 

 

Het is een advies. Zeker voor jonge konijntjes raad ik die hoeveelheid om te starten wel aan, en dan naar het volwassen gewicht voeren. Maar als ze volwassen worden, is het nog best wel veel, 20-25 gram brok. 

 

Het natuurlijke voedsel van konijnen is gras, hooi en groenvoer zijn veeeel belangrijker dan brokken. Brokken bestaan nog niet zo lang, in nl pas na de 2e wereldoorlog voor konijnen, en zijn vooral geïntroduceerd om slachtkonijnen sneller een slachtgewicht te laten bereiken. Nou is de supreme brok wel echt voor de huisdierkonijnen ontwikkeld, maar brokken zijn nog steeds echte dikmakers.

 

Het is ook echt een brok waar je meestal veel minder van geeft dan het advies op de zak.  Ondergewicht krijgen ze echt niet zomaar. Zelfs niet als je brok weg zou laten en alleen groenvoer, hooi en kruiden zou geven is het nog lastig om ze door voeding ondergewicht te laten krijgen. Ondergewicht komt vooral voor bij konijnen die ziek zijn of heel oud zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry bedoel dit niet vervelend maar ons jonge konijn heeft die ontlasting soms ze is prima opgewicht nu maar wil der niet nog minder geven omdat ik wil dat ze ook nog kan groeien. Qua hoeveelheid is het prima alleen de methode van voeren zocht ik tips voor omdat ik en me vriend overdag werk en dus niet makkelijk eten neer kunnen zetten omdat de kleinste dan alles eet en de oudste niks. Maar ben wel blij te horen dat ze niet snel ondergewicht kunnen krijgen want daar was ik wel bang voor omdat die al 3 jaar brokken krijgt en nu veel minder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vat ik helemaal niet vervelend op hoor. Ik snap het gevoel wel, maar vaak kijken wij toch wat te menselijk naar konijnen, terwijl het handiger is om vanuit het konijn te kijken. Wilde konijntjes eten nooit brokjes en groeien ook gezond op 😉

 

5 maanden is niet echt meer een jong konijn, het is meer een puber. De grootste groeiperiode is dan al voorbij. De blindedarmkeutels bevatten voedingsstoffen die zeer belangrijk zijn voor konijnen. Op lange termijn geeft het niet eten van blindedarmkeutels wel echt serieuze voedingstekorten. In mijn ogen is het belangrijker dat een konijn goed hooi en zo goed als altijd de blindedarmkeutels eet, dan brokjes.

 

Ik zou toch zoeken naar een balans waarbij ze die wel eet. Je hoeft niet in 1x het voer te halveren, doe het echt in rustige stapjes, maar probeer eens met zomaar een paar brokjes per dag minder. Op een bepaald moment vind je de juiste balans waarbij ze goed hooi eten, de blindedarmkeutels niet laten liggen en toch een mooie basis hebben qua brokhoeveelheid om geen tekorten te hebben.  

 

Het andere konijn dat wel extra nodig heeft kun je altijd die paar brokjes bijvoeren uit de hand, als snoepjes 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-2-2019 at 11:13 zei Daphnexj:

Sorry bedoel dit niet vervelend maar ons jonge konijn heeft die ontlasting soms ze is prima opgewicht nu maar wil der niet nog minder geven omdat ik wil dat ze ook nog kan groeien. Qua hoeveelheid is het prima alleen de methode van voeren zocht ik tips voor omdat ik en me vriend overdag werk en dus niet makkelijk eten neer kunnen zetten omdat de kleinste dan alles eet en de oudste niks. Maar ben wel blij te horen dat ze niet snel ondergewicht kunnen krijgen want daar was ik wel bang voor omdat die al 3 jaar brokken krijgt en nu veel minder. 

 

Wordt ook niet vervelend opgevat, no worries! Wel blijf ik erbij dat het beter is om je jongste konijn wat minder brokken te geven zodat de blindedarmkeutels worden gegeten. Deze zijn in feite veel belangrijker voor hun gezondheid dan de brokken. En wanneer je voldoende hooi aanbiedt hoef je je ook geen zorgen te maken over de groei. Dat komt echt wel goed 🙂

 

Mijn vriend en ik werken ook allebei overdag en wij hebben 2 voermomenten per dag. We staan in de ochtend iets eerder op voor het voeren. Onze voedster eet ontzettend traag dus zij eet apart van onze ram omdat hij anders alles voor haar neus weg eet. Ze heeft een eigen mandje buiten het verblijf. Misschien ook iets wat jullie kunnen realiseren. Zodra ze klaar is gaat ze weer terug bij de ram en vallen ze samen het hooi aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder brokken geven is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan bij twee konijnen waarbij 1 konijn net iets meer eet dan die nodig heeft.

 

Ik zou degene die op gewicht is wat extra's toestoppen uit de hand zoals Evee ook aangeeft (en misschien de ander afleiden met een andijvieblad om het goed te maken ;-)). Ik denk dat dat de enige optie is tenzij je een plekje hebt waar de kleine niet zou kunnen komen, want dan zou je ze gescheiden kunnen voeren. Ik heb het makkelijker: ik heb een bangig en een heel sociaal konijn binnen waardoor ik heel makkelijk de sociale in de keuken wat extra's kan toestoppen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .