Ga naar inhoud

Sterilisatie


BobbyFloor

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal 

Ik ga een van mijn konijnen sterreliseren en ze is 1,5 jaar oud.

Wat zijn de gevolgen ervan en zitten er grote risico’s aan?

Ook heb ik gehoord dat ze dan een andere geur krijgt waardoor het koppelen weer opnieuw moet is dat waar? 

Meer tips zijn altijd welkom!

Groetjes Julian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, spannend hoor. Heb je dit artikel al gelezen? https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/ daar staat veel info in.

Mijn voedster heb ik ook rond die leeftijd laten castreren, ik heb zelf weinig gevolgen gemerkt. Ik kon haar ook direct weer bij haar maatje zetten. Ze kan eventueel naar 'dierenarts' ruiken.

 

Aan elke operatie zitten risico's zoals infectie van de wond, (na)bloedingen. Ik geloof niet dat het risico hierop erg groot is, misschien weet iemand anders hier meer over. Let goed op dat je konijn weer eet en keutelt zodat de darmen niet stil komen te liggen. Na de operatie moet je haar ook voldoende warm houden, konijnen kunnen hun temperatuur niet zo goed regelen. Weet niet of ze buiten zit? Het is beter om haar na de operatie niet gelijk bij haar maatje(s) te zetten ivm genezing van de wond maar ook dat je goed kunt zien of ze goed eet en keutelt. En het is wel een buikoperatie, zorg dus dat je pijnstilling meekrijgt voor de eerste dagen na de operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen houden in het algemeen niet van oppakken en pijnstilling geven kan absoluut een uitdaging zijn. Maar wanneer een voedster net gesteriliseerd is bestaat er wel een kans dat ze wat rustiger is en het toedienen van de medicatie dus iets makkelijker gaat.

Ik heb er zelf nooit problemen mee eigenlijk. Ik wikkel ze in een handdoek zodat ze geen gekke dingen kunnen doen en zet ze klem tussen mijn benen (ik ga altijd op mijn knieën op de grond zitten). Vervolgens wat lekkers na afloop.

 

Betreft de sterilisatie. Mijn voedster is 3 maanden geleden geholpen en heb niets aan haar gemerkt. Wond is goed genezen, ze at gelijk weer en was ook heel levendig. Er is niet echt een standaard genezing bij dit soort dingen, net als mensen is ieder konijn anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn gezond de operatie in gaat zit er gelukkig weinig risico aan. De rangorde kan er door veranderen, een konijn ruikt namelijk even anders door de zalfjes / dierenartsomgeving, en is zwak omdat het moet herstellen van een buikoperatie. Afhankelijk hoe het maatje is, kan het zijn dat je ze even apart moet houden van elkaar tot ze goed hersteld is. 

Ze moet na de operatie ook enkele dagen binnen verblijven, omdat ze haar eigen temperatuur na de operatie nog niet goed kan regelen. Je kan als het een lief, rustig koppel is de ram ook gezellig erbij laten in huis. Als het een wat onrustiger koppel is, zou ik ze apart houden tot de voedster goed hersteld is. 

 

Hier staat veel informatie over castratie en tips voor het herstel, wat je bijvoorbeeld in huis kan halen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Dwangvoeren en pijnstillers toedienen kan lastig zijn. Ik probeer altijd zo veel mogelijk lekkers in huis te halen zodat je ze echt motiveert zo snel mogelijk zelf weer te eten. Al is het maar kleine beetjes, dan hoef je niet te dwangvoeren en dat scheelt een hoop stress bij het herstel. En door minder stress, herstellen ze ook weer sneller 😉 

 

Succes in ieder geval! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in de lente / zomer moet ze naar binnen na de operatie. Daar ontkom je niet aan. Het kan wel even tijdelijk een kleiner verblijf zijn, bijvoorbeeld een (geleende) traliekooi of panelenren. Het is maar voor een dag of 2-5 meestal. 

 

Op de operatiewond kunnen vliegen afkomen, plus dat ze de temperatuur niet goed kunnen regelen na de ingreep. Dat zijn beide redenen dat ze echt in huis moeten na de ingreep. Of het nou zomer of winter is. 

 

Ik zou het mannetje dan wel gewoon buiten laten, en de dame na de ingreep even in huis een plekje geven voor die paar dagen. Als ze weer opgeknapt is, kan ze dan weer naar buiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn dat uit narcose komt heeft moeite de eigen lichaamstemperatuur te regelen en is er een groter risico op ondertemperatuur, onderkoeling. Om die reden moeten ze binnen zitten, waar als het goed is de temperatuur zo'n 18-22 graden is. Laat je ze buiten dan zakt de temperatuur in de nacht, ook in de zomer, en dat kan voor een konijn dat net uit narcose / operatie komt echt een probleem zijn. En ondertemperatuur zit je niet op te wachten op zo een moment. Vandaar dus in ieder geval de eerste nacht in huis, ivm lichaamstemperatuur op peil houden. Zelf houd ik meestal aan dat ik ze binnen houd (in een 120cm traliekooi meestal) tot ze zelf weer eten en er weer wat meer keutels zijn. Dat is meestal de 2e dag, ze zitten dan dus 2 nachtjes in huis. 

 

 Een konijn dat gecastreerd is heeft alle energie nodig voor herstel, als je dan met de warmere omgeving kan zorgen dat het niet zo veel energie kost om het lichaam op temperatuur te houden, dan scheelt dat weer. Je mag ze, naast dat ze binnen zit, dan zelfs ook lekker een snugglesafe aanbieden voor nog meer extra warmte. 

 

Het wintervacht probleem en het advies om niet te wisselen van verblijf speelt vooral voor gezonde konijnen. Voor zieke konijnen spelen er andere belangen mee, die zwaarder wegen. 

 

De wintervacht verliezen konijnen over het algemeen pas als ze langer dan een week, zo'n 10-12 dagen binnen gezeten hebben. Moet ze om wat voor reden dan ook langer binnen blijven dan die periode, dan kan ze in de winter niet meer terug naar buiten en moet je wachten tot mei. 

 

Ik zou zeggen lees het artikel in de link die ik stuurde goed door, daar staat in het laatste stuk ook advies over terug naar de oude situatie na de castratie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

En in dit artikel staat heel veel extra informatie over zorg voor en na een operatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik twee konijnen naar binnen doe maak ik een combi van een traliekooi en een panelenren aan elkaar, zodat ze wel iets meer ruimte hebben samen. Als ik één konijn naar binnen doe, doe ik alleen de traliekooi. 

 

Edit: je bedoelt qua vacht denk ik haha. Ik zou in jouw geval de ram gewoon buiten laten wonen, dus even apart van de voedster, zodat zij rustig kan herstellen. Als de dame weer wat fitter is, kan ze weer naar buiten en kun je kijken of ze direct weer samen kunnen, of dat ze toch nog even iets langer herstel nodig heeft (dat kan vaak wel buiten). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterilisatie (afbinden of doorknippen van ei- of zaadleiders) wordt bij dieren eigenlijk niet gedaan, alleen bij mensen. Dat omdat het de kans op kanker niet verkleind en omdat hormonaal gedrag niet veranderd. Zowel rammen als voedsters worden dus gecastreerd. Dat houd in dat ze echt wat weghalen, bij de ram de zaadballen, bij de voedster de eierstokken en als het goed is ook de baarmoeder.  

 

Wat je even na moet vragen bij de dierenarts is dat ze zowel de eierstokken als baarmoeder verwijderen.  Bij honden en katten laten ze die vaak zitten, dus als je geen echt konijnkundige dierenarts hebt heb je kans dat die bij konijnen ook de baarmoeder laat zitten, zeker als er geen rare plekken op te zien zijn. Deze verschrompelt bij honden en katten namelijk en zorgt niet meer voor problemen.  Bij konijnen verschrompelt deze echter niet (zoals bij honden en katten wel het geval is na castratie), en kan dus later alsnog voor problemen zorgen. Als je dus voor de operatie kiest moet het echt een castratie zijn: verwijderen van zowel eierstokken als baarmoeder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .