Ga naar inhoud

Selective graanvrij


Kim1982

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand ervaring met Selective graanvrij? 

Heb normaal de gewone Science selective (krijgen ze 's avonds) en de 4+ (krijgen ze 's ochtends) maar ben aan het denken om deze eens te proberen om af te wisselen, wat vinden jullie? 

En is het sowieso wel goed om af te wisselen en 's ochtends en 's avonds niet hetzelfde te geven? 

 

_20190203_195306.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen deze biks, ik denk een jaar nu. Ze doen het er goed op en eten het graag dus wat dat betreft heb ik geen klachten. Hiervoor kregen ze gewone SS en het is niet dat ik verschil merk maar ik vind het zelf een fijn idee dat ze graanvrij eten.

Ik zou niet 's ochtends en 's avonds afwisselen maar altijd hetzelfde voer geven anders kunnen ze darmproblemen krijgen. Mocht je dit voer gaan geven dan ook niet in 1x overgaan maar langzaam opbouwen. En het oude voer langzaam afbouwen dus tot ze helemaal over zijn op nieuwe biks.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is op zich een prima brok. Als je ze over wil zetten van de normale SS naar deze is dat eigenlijk ook vrij makkelijk, nog niet gehoord dat konijnen er kieskeurig in zijn of deze minder graag eten. Het is wel aan te raden om een paar dagen te mengen als je overstapt, maar het zijn beide geen brokken waar ze heel snel problemen van krijgen. 

 

Ik zou ook aanraden om één brok te kiezen, en niet te wisselen. Als je het graag wil kan het wel hoor, maar ik zie zelf het nut er eigenlijk niet zo van in haha. 

 

Onderaan dit artikel staat uitleg over overstappen van voer en mengen van voer (en veel info over samenstellingen)

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan niet met brokken afwisselen, maar juist met de andere onderdelen van de voeding. Brok is maar 5% van de voeding van een konijn. Zie het als een vitaminepilletje, een basis om tekorten te voorkomen. Maar brok staat het meest ver af van natuurlijke voeding van konijnen, van alles wat je geeft op een dag. 

 

Hier krijgen ze altijd dezelfde brok (ik geef de terra expert), hoeveelheid wordt aangepast aan de hand van de conditie van de konijnen. Brokken krijgen ze in de ochtend.

 

Ze krijgen 2x per dag vers hooi, in de basis meestal de zelfde soort, een soort die ze goed eten (hoewel die niet meer gemaakt word en ik nu zoekende ben naar een goed alternatief). Door het hooi meng ik los nog wat andere grassoorten en kruiden. De kruiden die ze bij ons eten zijn restjes die op de grond en tafel zijn gevallen bij het inpakken van de webwinkelbestellingen, meestal vul ik het nog wel aan met een kruid naar keuze wat ik op dat moment bij het seizoen vind passen. 
 Ze eten hier echt heel goed hooi, het advies is het eigen formaat in los hooi per dag, en dat eten ze hier ook echt wel. 80% van wat een konijn eet op een dag mag hooi zijn. 

 

Daarnaast krijgen ze in de avond een lekkere groenteschotel. Die bestaat uit minimaal 3 soorten groenvoer, wat ik ook echt speciaal voor de konijnen koop. Dat is waar ik het meest mee varieer. Ik pak eigenlijk altijd een basisgroente waar ze allemaal goed tegen kunnen (meestal andijvie of witlof) en vul dat aan met wat er goedkoop is op dat moment / waar het seizoen voor is. En met kruiden en gras uit eigen tuin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Evee:

Ik zou dan niet met brokken afwisselen, maar juist met de andere onderdelen van de voeding. Brok is maar 5% van de voeding van een konijn. Zie het als een vitaminepilletje, een basis om tekorten te voorkomen. Maar brok staat het meest ver af van natuurlijke voeding van konijnen, van alles wat je geeft op een dag. 

 

Hier krijgen ze altijd dezelfde brok (ik geef de terra expert), hoeveelheid wordt aangepast aan de hand van de conditie van de konijnen. Brokken krijgen ze in de ochtend.

 

Ze krijgen 2x per dag vers hooi, in de basis meestal de zelfde soort, een soort die ze goed eten (hoewel die niet meer gemaakt word en ik nu zoekende ben naar een goed alternatief). Door het hooi meng ik los nog wat andere grassoorten en kruiden. De kruiden die ze bij ons eten zijn restjes die op de grond en tafel zijn gevallen bij het inpakken van de webwinkelbestellingen, meestal vul ik het nog wel aan met een kruid naar keuze wat ik op dat moment bij het seizoen vind passen. 
 Ze eten hier echt heel goed hooi, het advies is het eigen formaat in los hooi per dag, en dat eten ze hier ook echt wel. 80% van wat een konijn eet op een dag mag hooi zijn. 

 

Daarnaast krijgen ze in de avond een lekkere groenteschotel. Die bestaat uit minimaal 3 soorten groenvoer, wat ik ook echt speciaal voor de konijnen koop. Dat is waar ik het meest mee varieer. Ik pak eigenlijk altijd een basisgroente waar ze allemaal goed tegen kunnen (meestal andijvie of witlof) en vul dat aan met wat er goedkoop is op dat moment / waar het seizoen voor is. En met kruiden en gras uit eigen tuin. 

Daar heb je zeker een punt, dat ga ik proberen. Op welke groenten doen ze het bij jou goed? Ze krijgen hier onbeperkt hooi, maar wel maar echt weinig groenten aangezien 1 van de 2 heel snel plakpoep heeft als ik beetje meer groente geef 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt de beste graanvrije brok wil kom je uit bij de rosewood meadow menu, maar mijn konijnen willen die helaas niet graag eten, die eten liever geextrudeerde brokken. 

 

Aardappel is nachtschade, net als tomaat. Het is niet echt voedsel dat konijnen in de natuur eten, en ik zou het zelf niet snel toevoegen aan een voeding, maar in bewerkte (gekookte vorm) zijn de aardappels zelf niet giftig, de plant, de schillen, de rauwe aardappels zijn wel giftig. Tomatenplant & niet-rijpe tomaten ook. 

 

De reden dat dat soort vage dingen er in zitten, is omdat het natuurlijk voedsel van konijnen (gras) niet makkelijk voldoet aan de eisen kwa voedingsanalyse die je in een brok wil zien. Dan moet je heel veel grassen en kruiden in een brokje stoppen, in juiste verhoudingen. En dan moet het ook nog tot een brok te persen zijn. Niet makkelijk dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar het einde van het ene voer, begin ik het nieuwe voer te mengen. Dan doe ik er elke dag een beetje meer nieuw voer bij in de emmer, zodat de mengeling langzaam aan van een grote hoeveelheid van het oude voer, steeds meer over gaat op het nieuwe voer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .