Ga naar inhoud

Té dominant bij eten


Beetjes

Aanbevolen berichten

Mijn koppeltje zit inmiddels 3 maanden bij elkaar. Opzich is het een goed koppel; ze liggen veel bij elkaar, behalve als het op eten aankomt. 
Het rammetje (Barney) is sowieso dominant, maar als ik 's ochtends ga voeren rent de voedster (Bonny) al snel weg. Barney staat vooraan bij het bakje en zodra ik er voer in heb gedaan komt Bonny er ook bij. Maar Barney snauwt dan zo tegen haar dat zij  niet mee mag eten en zij weer snel naar de ren rent. Dit gebeurt dan een aantal keer achter elkaar. Als Barney eenmaal klaar is met eten kan Bonny rustig eten uit hetzelfde bakje.
Ook wanneer ze groenvoer krijgen wil Barney alles van Bonny afpakken. Ik geef ze dan beide wat groente, maar zodra Barney zijn groente op heeft of uit het oog is verloren rent hij op Bonny af om haar portie te nemen. 

 

Ik vind het zielig voor Bonny dat Barney zo fel is als het om eten gaat. 
Heeft iemand tips of ik hier iets aan kan doen?
Bonny krijgt wel genoeg te eten, alleen dus op een later moment; zou het toch handig zijn 2 voerbakjes neer te zetten (nu hebben ze een langwerpig voerbakje dus ze zouden er beide goed bij kunnen)?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je beschrijft komt veel voor bij koppeltjes. Eten is echt wel een dingetje voor konijnen! Ook mijn konijnen zijn erg lief samen. Ze zitten altijd bij elkaar, tegen elkaar aan. Het mannetje is erg zorgzaam voor zijn vrouwtje en wast haar vaak. Zij ligt dan languit voor hem en geniet van alle aandacht.
Maar als ik er aan kom met de brokjes, rent zij achter hem aan en bromt er zelfs bij. Vaak draaien ze dan ook om elkaar heen, waarbij hij haar soms in de billen hapt als zij te fel wordt.

Zij gaat op de achterpoten tegen mij op staan om maar als eerste haar bakje met brokjes in mijn handen naar beneden te trekken. Zodra de bakjes op de grond staan is de rust terug en eten ze vlak naast elkaar hun bakjes leeg. Degene die als eerste zijn bakje leeg heeft eet samen met de andere dat bakje dan verder leeg.


Wat jij zou kunnen doen is in 2 bakjes voeren en die op verschillende plekken neerzetten. Eerst de ram een bakje geven en dan het bakje voor de voedster iets verder op zetten. Misschien de bakjes niet in het hok laten staan en daar vullen, maar ze met brokjes te vullen en dan daarna in het hok te zetten.

Ook kun je de brokjes gewoon op de grond strooien over een wat groter deel van het hok, zodat ze allebei lekker hun kostje bij elkaar kunnen scharrelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De situatie die je hier beschrijft gebeurt hier ook iedere dag. Ik laat ze eigenlijk altijd hun ding doen, het loopt nooit uit op vechten, heb meer het idee dat ze gewoon allebei te gierig zijn voor hun eten en het eerst toe willen slaan. Ik werk zelf niet met voederbakjes maar strooi de biks uit over de ren, vaak rent de een dan naar de ene kant van de rij brokjes en de ander naar de andere kant. Zodra het eten er ligt is er weer rust in de tent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de voerbak lekker weghalen en het voer inderdaad uitstrooien, dan worden ze niet geforceerd zo dicht op elkaar te eten, en hebben ze veel minder de kans om de voerbak te claimen. 

 

Wij vinden het zielig, maar het is wel zoals het bij konijnen in de natuur is. De dominantste krijgt het beste plekje om te eten. Door het eten wat meer te verdelen, zijn er meerdere goede plekjes om te eten en zie je vaak dat de rust weer een beetje terug komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad is het de natuur dat er 1 dominant is en betere plekjes krijgt. 
Ik heb nu eerst gezorgd dat ik t bakje al vul voordat ik t in t hok zet en gebruik nu 2 bakjes; als t lastig blijft ga ik het uitstrooien proberen ( al lijkt me dat wel minder praktisch met slecht weer?). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .