Ga naar inhoud

Eerst een konijn dominant, nu de andere??


Kooskonijn

Aanbevolen berichten

Ik heb een koppeltje, broer en zus van iets meer dan een half jaar oud. Het zijn goede matties en de voedster was altijd de dominante tante.

 

Maar twee weken terug gebeurde er ineens iets: Het (gecastreerde) mannetje heeft 2 dagen achter het vrouwtje aan zitten jagen en ze hebben ook een paar keer stevig gevochten. Ik heb ze maar laten gaan, want meer dan een paar plukken haren was de schade niet. Geen bloed gezien o.i.d. Dit had tot gevolg dat het vrouwtje ook echt 2 dagen niet in hetzelfde hok als het mannetje wilde zitten en telkens uit zijn buurt hupste.  

 

Na 2 dagen leek het weer goed te komen. Alleen lijken de rollen nu omgekeerd, het mannetje krijgt nu ineens de grote wasbeurten van het vrouwtje in plaats van andersom. Het mannetje berijdt haar nu (kop of kont, hij is niet kieskeurig) in plaats van andersom... Maar verder zijn ze weer super relaxed en zijn ze weer altijd samen. 

 

Kan het zijn dat ze even moesten knokken om de rangorde nieuw leven in te blazen? En dat de rollen nu omgekeerd zijn? Of moet ik me iets meer zorgen maken over de vechtpartijen omdat het misschien een voorbode is op nieuwe problemen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een beetje het standaard nadeel van starten met jonge konijnen. Ze zijn de puberteit nog niet door. Pas in de puberteit (meestal zo tussen de 6 maanden en 1,5 jaar) ontwikkelen ze hun karakters. Dit is waarschijnljik nog maar het begin. Het kan zijn dat ze in die periode er achter komen dat ze elkaar niet meer lief vinden. Het kan ook zijn dat het wel goed blijft gaan. Geen garanties, goed in de gaten houden hoe het gaat zou ik zeggen.

 

Als ze wat jagen, rijden en af en toe een pluk haar uittrekken is dat geen probleem, dat is normale rangorde bepaling. Maar als ze echt gaan vechten, dus echt boksen, vastbijten, trappen, rollend en krijsend door het verblijf vliegen - dan moet je ze uit elkaar halen en is de kans vrijwel nihil dat het nog goed komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je snelle reactie. 

 

Het eerste gevecht leek mij (als leek) vrij pittig. Het boksen, trappen en over elkaar heen rollen heb ik sowieso voorbij zien komen. Ik wil bij dit soort dingen nooit te snel ingrijpen, want misschien worden er tijdens dit soort gevechten wel heel belangrijke dingen afgesproken tussen de konijnen en dan kom jij daar als mens even mee bemoeien. Ik stond uiteindelijk echter wel op het punt om iets te doen, maar op dat moment besloot het mannetje dat het genoeg was. Het andere gevecht was niet zo spannend, een beetje in de lucht tegen elkaar aanspringen en een pluk haar van de kont afbijten. 

 

Toch zijn ze nu heel erg relaxed en als ik nu kijk zitten ze tegen elkaar aan in het hok te balen van de regen. Ik hoop dan maar dat dat eerste gevecht een incidentje was en ze lekker samen kunnen blijven. 

 

Ik zal het goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dat klinkt wel als behoorlijk fel. 

 

Het enige wat je kan doen, naast ze heel goed in de gaten houden, is ze veel ruimte geven. Met veel ruimte heb je meer kans dat het niet escaleert. Ik weet niet hoe ze nu zitten, maar denk aan minimaal 4 m2 op 1 oppervlak, die ze dag en nacht tot hun beschikking hebben. Een steeds wisselende ruimte, zoals overdag los in de tuin en ‘s nachts niet, geeft ook vaak onrust. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het gaat het meeste van de tijd wel goed, maar af en toe dan moeten ze elkaar echt niet. Vanavond ook weer, hoop rumoer in het hok. Ben maar even gaan kijken maar toen was het wel weer rustig. Maar ze waren duidelijk niet blij met elkaar: eentje linksonderin het hok, andere rechtsbovenin het hok. Voedstertje was duidelijk erg gestresst. Die heb ik even meegenomen zodat ze even bij elkaar uit de buurt waren, maar ze moest niks van mij hebben. Dus snel maar weer terug gezet. Nu liggen ze weer lekker tegen elkaar aan en is het rammetje haar vacht alweer aan het likken. Ze lijken dus weer dikke vriendjes.

 

Ze hebben een hok van ongeveer 3,75 m2, maar dat staat zolang het licht is open. Ze zijn dus vrij om naar buiten te gaan, maar kunnen ook altijd naar binnen.  

 

Wat valt hier nog aan te doen? Is het nuttig om ze even uit elkaar te halen en later opnieuw te koppelen? Ik wil ze het liefst natuurlijk bij elkaar houden, maar dan moeten ze elkaar wel heel houden.

 

Overigens heb ik nog nooit (zichtbare) wondjes gezien bij één van de twee. 

 

Ik hoop dat jullie nog een goed advies hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdelijk uit elkaar halen heeft geen nut. 

 

Ze zitten nu in de puberteit. Jonge konijnen gaan vrijwel altijd goed samen, maar zodra ze in de puberteit komen/volwassen worden komt hun karakter pas naar voren. Pas dan blijkt of de konijnen bij elkaar passen. Of het wel of geen broer en zus zijn maakt geen verschil. 

 

Er is een kans dat als ze uit de puberteit zijn en volwassen zijn het beter gaat, maar er is ook een reële kans dat hun karakters gewoon niet bij elkaar passen. En daar kan je niks aan veranderen. Het helpt wel om ze veel ruimte te geven zodat ze minder snel de confrontatie aan gaan. Maar het echte probleem dat het gewoon niet klikt los je daar niet mee op. 

 

Lastig hoor. Hou ze goed in de gaten. Wondjes zitten vaak onder de vacht. Die zie je dus niet, maar merk je pas op als je gaat voelen. Laat ze niet te lang nog samen als je merkt dat het niet meer gaat. Het klinkt al best heftig. Het kan snel escaleren. 

 

Je kan er over denken om 1 van de 2 ‘om te ruilen’ bij een goede konijnenopvang... Dat klinkt hard en lijkt me ook vreselijk moeilijk, maar op die manier is het uiteindelijk fijner voor de konijnen. Het konijn dat je houdt neem je dan ook mee naar de opvang om een qua karakter passend maatje bij te zoeken. Het konijn dat je afstaat wordt uitgeplaatst bij mensen met een passend maatje en ruime ren (bij een goede konijnenopvang, dus controleer hun plaatsingsvoorwaarden!). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .