Ga naar inhoud

Hebben zusjes/broertjes altijd hetzelfde uiterlijk?

Newby1981
 Delen

Aanbevolen berichten

Binky en Monky zouden als het goed is zusjes moeten zijn. Soms twijfel ik daar aan omdat ze niet echt op elkaar lijken. Binky heeft een hele zachte dikke pluizige gladde vacht en Monky heeft een dunne (?) ruwe vacht. Binky heeft kleinere oortjes en Monky groter. Het is vooral door dat verschil in vacht dat ik wel eens twijfel. Dat ze niet op elkaar lijken qua kleur of gedrag snap ik maar zou de vacht niet ongeveer hetzelfde moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee.  Zo werkt erfelijkheid niet. Ik zal het even heel erg basis uitleggen. 

Ik weet zo even niet de officiele letters die ze gebruiken voor langhaar, ik ben ook geen erfelijkheidsexpert op dat gebied, maar ik denk dat het idee zo wel duidelijk is. Ik gebruik even de h van haar 😉 

H = korthaar, hoofdletters staan voor overheersende (dominante) genen. 

h = langhaar. 

Als een konijn dus Hh heeft, dan heeft hij kort haar, maar draagt hij wel het gen h voor langhaar mee. Een konijn heeft dus alleen lang haar als hij zowel van papa als van mama het langhaar gen krijgt, en dan dus hh heeft. 

Stel, mama heeft lang haar (hh)  en papa kort haar, maar draagt wel het langhaar gen (Hh). Dan zet ik dat even in onderstaand schema voor de duidelijkheid: 

h           h

------------------------------------

H                 Hh           Hh

h                 hh            hh

50% van de konijntjes in zo een nestje heeft dan kort haar, maar draagt wel het gen voor lang haar mee. Zij zouden dus, als zij gekruist worden tegen een partner die ook dat gen draagt, wel langharige jonge konijntjes kunnen krijgen, ook al hebben ze zelf geen lang haar. 

50% van de konijntjes in het nestje heeft lang haar. 

In de praktijk zijn dit soort schema's natuurlijk veel uitgebreider, maar in de basis werkt erfelijkheid zoals hier boven.  Niet alleen met kort haar en lang haar, maar ook met bont of effen, oogkleur, en dat soort eigenschappen. 

Ook de dwergfactor, dus het klein blijven,  is op deze manier erfelijk. Hoewel als ze daarvan 2x het dominante gen erven, de jongen sterven. In een nest dwergkonijnen sterft dus standaard 25% van de jongen direct na geboorte of in de eerste dagen. 

Broertjes en zusjes kunnen dus heel verschillend zijn. In de meeste niet op ras gefokte nestjes zit zo een mix van genen verwerkt, dat wat er uit komt een soort toverballenkonijntjes zijn. Soms lijken er niet 2 op elkaar. Terwijl bij fokkers die al generaties selecteren op eigenschappen, je vaak bijna alleen maar identieke konijntjes hebt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Ons laatste nestje waren 7 konijntjes papa is roodharig en langharig met grijze schijn wit en plat neusje, mama is kortharig grijs, ze zijn beiden kruisingen van verschillende soorten dwergkonijnen, 1 kleintje was zwart kortharig, 1 zwart met witte kraag langharig hoofd van mama, 1 zeer langharig zwart met witte kraag en 1 blauw oogje hoofdje van papa, 1 roodharig met grijze strepen op de rug hoofdje van mama, 1 roodharig met grijze vlekken op gezicht langharig en plat neusje, 1 precies zijn papa, 1 roodharig helft van gezicht grijs

Broertjes en zusjes lijken dus niet altijd op elkaar zoals mensen kunnen konijnen gen van een voorouder dragen zonder dat ze dat uiterlijk hebben, menselijk voorbeeld: mijn 2 opa's hadden rood haar mijn ouders niet maar droegen wel het gen ik en mijn broer hebben rood haar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .