Ga naar inhoud

Ram wel of niet castreren


kyenta

Aanbevolen berichten

Graag jullie tips en/of adviezen. Ik heb een teddydwerg ram van nu 8 jaar oud. Hij zoekt de laatste tijd veel onze jonge herder op, maar die is te wild om mee te spelen.

 We hebben een lieve voedster voor hem gevonden om zijn maatje te worden.

Nu krijg ik veel reacties om mij heen dat mijn ram te oud zou zijn voor een castratie. Ik zou het met plaatselijke verdoving doen of chemische castratie.

Wat is jullie ervaring hiermee?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doen! Toch geweldig dat hij op die leeftijd nog een maatje gaat krijgen!

 

Ik zou persoonlijk wel kiezen voor castratie met plaatselijke verdoving (chemische castratie word bij konijnen bijna nooit gedaan, omdat daar ook best wel nadelen aan zitten). Zelf tot nu toe nog alle konijnen onder narcose laten castreren omdat mijn eigen dierenarts daar de meeste ervaring mee heeft en het meest in thuis is. Zelfs dat zou ik nog aandurven hoor, 8 jaar is wel op leeftijd, maar fit is fit. Een fit konijn kan een simpele ingreep als een castratie - met narcose- ook op die leeftijd gewoon aan. Maar er zijn ook dierenartsen (en konijnenopvangen) die de voorkeur geven aan castratie met plaatselijke verdoving, omdat het herstel veel sneller is. Ik zou wel aanraden te zoeken naar een dierenarts die daar daadwerkelijk ervaring mee heeft. 

 

Alleen.. je schrijft dat je een voedster voor hem gevonden hebt. Dat is fijn, maar konijnen hebben daar een sterke eigen mening over. Geen garantie dus dat jouw ram die dame ook leuk zal vinden. Het best kun je ze kennis laten maken in een speed-date, dat kan in de 3e week na castratie pas, ivm vruchtbaarheid. Als er een klik is, heel mooi natuurlijk, maar zo niet, kijk dan verder voor een dame waar jullie ram zijn oude dagen wel gezellig mee wil slijten 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie, goed om te lezen dat het wel mogelijk is. De dame kan terug als het niet klikt. Dit heb ik afgesproken met de fokker. Wat fijn te horen dat het makkelijk kan met zo'n leeftijd. Het is een sterk konijn. Hij heeft vorig jaar zomer EC overleefd. IK ben hem nu weer echinaforce forte aan het geven voor de eventuele stress bij de d.a.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .