Spring naar bijdragen
Alexis

Mijn konijn koppelen

Recommended Posts

Hi iedereen van Bunny Bunch!

Ik hoop dat ik hier goed zit voor het stellen van mijn vraag.

Ik heb sinds een paar maanden een weer een konijntje, heb al eerder toen ik nog kleiner was een konijn gehad en daarna heel wat jaren niet meer.  Nu heb ik dus weer een konijn! Ik heb mij voor de aanschaf natuurlijk gekeken naar wat een konijn happy maakt met betrekking tot haar basis behoeften (ruimte/voeding etc.). Mijn konijn leeft binnen. Niet in huis alleen bij ons in een ruimte naast ons huis waar wij vroeger onze was deden en een soort opslag hadden. Dit is inmiddels helemaal om getoverd tot een konijnen ''huis''. Mijn konijn mag hier dus lekker los lopen. Ik probeer zo veel mogelijk mijn best te doen om mijn konijn alles te geven wat die nodig heeft! Het enige wat nog ''ontbreekt'' is een maatje. Mijn konijn is een (niet gesteriliseerd) vrouwtje, ik ben op zoek gegaan naar een gecastreerd mannetje op advies van het dieren asiel. Ik ben hier naar de plaatselijke opvang gegaan samen met mijn konijn. Hier waren verschillende gecastreerde mannetjes konijntjes. Hier gingen ze in het asiel op een ''speed date''. In principe verliep het redelijk rustig, er werd niet gevochten oid. Wat wel elk mannetjes konijn deed was rijden op het hoofd van mijn konijn. Ik ben eerst weer naar huis gegaan om na te denken wat ik nou moest doen. De mensen van het asiel gaven aan dat het natuurlijk mogelijk is om ze thuis wat rustiger te koppelen, alleen mijn angst is dat het dan als ik eventjes niet op let dat ze gaan vechten. Ik weet dus eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen. Na mijn idee waren alle 4 konijnen die we hebben geprobeerd niet echt een match omdat ze dit deden, alleen ik twijfel hier over. Vandaar mijn vraag naar jullie mening/perspectief op dit verhaal.

Alvast bedankt!

Groetjes❤️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi en welkom, 

wat leuk dat je op zoek bent naar een maatje voor je konijn. Ik kan je aanraden om je goed in te lezen over koppelen, op Bunnybunch staat heel wat informatie. https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/ Ook via YouTube kun je veel vinden. 

Het is een goed teken dat de speeddate rustig verliep! Het rijden (al dan niet op het hoofd) van het mannetjeskonijn op jouw konijn is normaal koppelgedrag, zo wordt de rangorde bepaald. Kan me voorstellen dat dit wel vervelend is om te zien als je het gedrag niet kent. Welke opvang ben je geweest, kunnen zij je nog adviseren of zelfs jouw konijn laten logeren voor een koppeling? Wat zei de opvang nog meer over het verloop van de speeddate? 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Koppelen is inderdaad best spannend! Ik heb al heel wat koppelervaring, maar zodra ik mijn eigen konijnen moet koppelen vind ik dat ook echt snel zielig en erg. Het ziet er best naar uit, en als je een band hebt met een konijn en die word in z'n billen gebeten tijdens een koppeling, of hij/zij zit zielig stil terwijl het andere konijn aan het rijden is, tja dat is inderdaad niet het leukste aan konijnen houden. 

Het gedrag wat je omschrijft is gewoon normaal koppelgedrag. Het zou dus best kunnen dat de konijntjes gewoon wel een match zijn voor jouw konijn.

Het eerste uur / de eerste twee uur van een koppeling vind ik het ergst, dan zie je de meeste onrust. En dat is precies de periode die je bij een speed-date doorloopt. Speeddates zijn dus inderdaad niet echt leuk om te zien. Maar wel belangrijk om een partner te vinden waar jouw konijn een klik mee heeft.

Maar als je echt verder koppelt op neutraal terrein, dan zie je over het algemeen na dat eerste uur / na die eerste twee uur dat er meer rust komt. Natuurlijk jagen ze nog, rijden ze op elkaar, stampt er eens een konijn, geven ze een knor naar elkaar of schiet er één in angst weg. Dat is normaal koppelgedrag. Zolang ze niet echt vechten, gaat het goed. Pas als ze echt vechten (vastbijten in elkaar en rollend, schoppend, happend, krabbend en soms zelfs krijsend rondrollen), dan is het geen match, dan moet je echt wel ingrijpen voor er gewonden vallen. Maar als dat het geval is, zie je dat meestal al wel in de eerste uurtjes van de koppeling.

Begin je dus in de ochtend met een koppeling op neutraal terrein, heb je de hele dag om regelmatig even te buurten hoe het gaat. Dan zie je wel wat plukjes haar liggen, en twee niet echt happy konijntjes die zich afvragen in wat voor situatie ze nu toch beland zijn. De nacht laat je ze dan ook op neutraal terrein samen, mits die dag natuurlijk goed ging (jagen, rijden, plukje haar uittrekken enz. is allemaal prima). Mijn ervaring is dat je als je in de ochtend bij de konijnen komt (in je pyama, op blote voeten in je slippers omdat je niet kan wachten van het moment dat je wakker bent), je ziet dat je zorgen voor niets waren en ze lekker samen op een hooitje zitten te knabbelen 😉   Meestal kun je ze die dag al verplaatsen naar hun uiteindelijke verblijf, of als je het spannend vind, dan wacht je gewoon nog een dagje langer. In de dagen, weken, en maanden die volgen zie je het koppel verder naar elkaar toe groeien. Ze leren elkaars gewoontes kennen, elkaars humeurtjes. Steeds vaker zie je van die lieve knuffelmomentjes. ❤️ En dan weet je dat het het echt allemaal waard is, de koppelstress 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Renske34:

Hoi en welkom, 

wat leuk dat je op zoek bent naar een maatje voor je konijn. Ik kan je aanraden om je goed in te lezen over koppelen, op Bunnybunch staat heel wat informatie. https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/ Ook via YouTube kun je veel vinden. 

Het is een goed teken dat de speeddate rustig verliep! Het rijden (al dan niet op het hoofd) van het mannetjeskonijn op jouw konijn is normaal koppelgedrag, zo wordt de rangorde bepaald. Kan me voorstellen dat dit wel vervelend is om te zien als je het gedrag niet kent. Welke opvang ben je geweest, kunnen zij je nog adviseren of zelfs jouw konijn laten logeren voor een koppeling? Wat zei de opvang nog meer over het verloop van de speeddate? 

Bedankt voor je reactie!

Het rijden deden ze wel op het hoofd van mijn konijn, de ene keer op de rug en dan weer op haar hoofdje. Het asiel gaf aan dat dit niet iets was wat ''de bedoeling'' was of wat ze het liefste zien. Dit koppelen heeft overigens ongeveer een half uurtje geduurd dus niet echt heel erg lang. Het advies wat zij mee gaven was dat we het konijntje uit het asiel wel mee naar huis konden nemen en de koppeling hier wat rustiger te doen en er wat meer tijd voor te nemen. Heb afgesproken dat ik er eerst even over na ging denken en zou hier dan morgen over terug bellen. Het logeren wat je noemt is ook wel een goed idee! Zal vragen of ze dit ook doen. 😊 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Evee:

Koppelen is inderdaad best spannend! Ik heb al heel wat koppelervaring, maar zodra ik mijn eigen konijnen moet koppelen vind ik dat ook echt snel zielig en erg. Het ziet er best naar uit, en als je een band hebt met een konijn en die word in z'n billen gebeten tijdens een koppeling, of hij/zij zit zielig stil terwijl het andere konijn aan het rijden is, tja dat is inderdaad niet het leukste aan konijnen houden. 

Het gedrag wat je omschrijft is gewoon normaal koppelgedrag. Het zou dus best kunnen dat de konijntjes gewoon wel een match zijn voor jouw konijn.

Het eerste uur / de eerste twee uur van een koppeling vind ik het ergst, dan zie je de meeste onrust. En dat is precies de periode die je bij een speed-date doorloopt. Speeddates zijn dus inderdaad niet echt leuk om te zien. Maar wel belangrijk om een partner te vinden waar jouw konijn een klik mee heeft.

Maar als je echt verder koppelt op neutraal terrein, dan zie je over het algemeen na dat eerste uur / na die eerste twee uur dat er meer rust komt. Natuurlijk jagen ze nog, rijden ze op elkaar, stampt er eens een konijn, geven ze een knor naar elkaar of schiet er één in angst weg. Dat is normaal koppelgedrag. Zolang ze niet echt vechten, gaat het goed. Pas als ze echt vechten (vastbijten in elkaar en rollend, schoppend, happend, krabbend en soms zelfs krijsend rondrollen), dan is het geen match, dan moet je echt wel ingrijpen voor er gewonden vallen. Maar als dat het geval is, zie je dat meestal al wel in de eerste uurtjes van de koppeling.

Begin je dus in de ochtend met een koppeling op neutraal terrein, heb je de hele dag om regelmatig even te buurten hoe het gaat. Dan zie je wel wat plukjes haar liggen, en twee niet echt happy konijntjes die zich afvragen in wat voor situatie ze nu toch beland zijn. De nacht laat je ze dan ook op neutraal terrein samen, mits die dag natuurlijk goed ging (jagen, rijden, plukje haar uittrekken enz. is allemaal prima). Mijn ervaring is dat je als je in de ochtend bij de konijnen komt (in je pyama, op blote voeten in je slippers omdat je niet kan wachten van het moment dat je wakker bent), je ziet dat je zorgen voor niets waren en ze lekker samen op een hooitje zitten te knabbelen 😉   Meestal kun je ze die dag al verplaatsen naar hun uiteindelijke verblijf, of als je het spannend vind, dan wacht je gewoon nog een dagje langer. In de dagen, weken, en maanden die volgen zie je het koppel verder naar elkaar toe groeien. Ze leren elkaars gewoontes kennen, elkaars humeurtjes. Steeds vaker zie je van die lieve knuffelmomentjes. ❤️ En dan weet je dat het het echt allemaal waard is, de koppelstress 

Dankje wel voor je reactie en het vertellen van jou ervaring☺️

Dat is wel een handige tip! Om de ochtend met het koppelen te beginnen! Het konijntje uit het asiel kan eerst op proef komen bij ons. Misschien dat het dan inderdaad een goed idee is om bij mij thuis dit dan op neutraal trein te doen en dit dan de dag in de gaten te houden. Het koppelen in het asiel heeft niet heel erg lang geduurd, ongeveer een half uurtje.

Ik ben zelf een beetje een angst haas om het zo te zeggen, dus erg fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het spannend vind😋

Nogmaals bedankt!☺️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Graag gedaan!

Geen enkele koppeling is overigens hetzelfde. Ik heb ook wel eens gehad dat ik een voedster ging koppelen bij een opvang, en dat we die samen zetten met een ram. Die gingen naast elkaar zitten, wat snuffelen. En dat was alle actie. Daarna werd het alleen maar kleffer haha. Nog nooit zo een simpele koppeling gehad.

Maar ik heb ook wel langere, lastigere koppellingen gehad met bijzondere gevalletjes, extreem angstige of extreem agressieve konijnen. Maar zelfs dat is goed gekomen 🙂  Alleen is het dan vaak wat langer zoeken naar een match. Maar zo te lezen heb jij een heel normaal exemplaar, dus koppelen zou wat dat betreft geen probleem moeten zijn.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-2-2019 at 16:11 zei Lienappelsien:

Leuk dat ze een vriendje krijgt!

Heb je inmiddels al weer contact gehad met het asiel?

Ja! Het asiel gaf het advies dat ze met de konijnen die we hebben geprobeerd geen ''match'' was, helaas.. Ik word op de hoogte gehouden door ze, als er nieuwe (gecastreerde) konijntjes zijn. Ik ben wel verder aan het kijken, er is hier in de buurt een opvang speciaal voor konijnen. Hier ga ik ook binnen kort naar toe om te kijken of er misschien een vriendje voor d'r is!😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-2-2019 at 16:42 zei Lienappelsien:

Heb je deze lijst met goede konijnenopvangen al gevonden?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Het is voor de konijnen niet erg als het wat verder weg is, zoals een uur rijden. Het is voor het goede doel!

Nee die had ik nog niet gezien. Bedankt! Staan een hele boel in waarvan ik het bestaan niet af wist. Dankjewel😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Mededelingen

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .