Ga naar inhoud

Riempjes bij konijnen


Jeske♡

Aanbevolen berichten

Heyy, ik had een vraagje want wat is jullie mening over riempjes bij konijnen🙃 als je het goed gebruikt enzo dus niet te strak, niet trekken, niet dwingen enz. 

 

Ik heb zelf namelijk een riempje voor mijn konijn😄en dat doe ik al 3 jaar en het gaat ook altijd goed enzo en we kunnen de wijk ook in en we zijn al wel eens naar een rustig parkje geweest maar sommige mensen die willen het dan ook maar niet iedereen gebruikt het goed😪helaas... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon echt niet doen. Konijnen zijn daar niet geschikt voor, het zijn geen honden. Ze kunnen zoals al is gezegd bijvoorbeeld heel makkelijk hun rug breken met zo’n tuigje. Ook kan het tuigje in de bek verstrikt raken als ze plotseling in paniek willen ontsnappen. Konijnen zijn prooidieren en kunnen daardoor heel snel van iets schrikken en in paniek raken, en dan gaat het mis als hij een tuigje aan heeft. Of ze ontsnappen uit het tuigje en dan ben je je konijn kwijt, of hij wordt aangereden of door een hond of kat aangevallen. Ook aan de lijn kunnen ze door bijvoorbeeld een hond worden aangevallen. 

 

Stop er niet pas mee als het een keer mis gaat, want dan is het al te laat.

 

Geef je konijn(en) liever een ruime ren. Dan kunnen ze veilig lekker rennen.

 

27 minuten geleden zei nijntjes van mij:

2 van de mijne springen bij me in de armen als ze bang zijn. Het ligt echt aan het konijn. Ik train ze ook, wij wandelen los. Hij heeft wel een tuigje om met een belletje. Zonder lijntje. Hij loopt met me mee, en ik gebruik geen lijn. Dat tuigje is puur voor mocht ie wel wegvliegen, dan valt ie op.

 

Ook los laten lopen is echt niet slim. Ze kunnen dus heel makkelijk door een hond of kat gepakt worden, of een roofvogel. En ze kunnen er dus ook heel makkelijk vandoor gaan. Terwijl jij hem dan zoekt kan hij ook zo aangereden worden. En een konijn is ook zo kwijt. Ze kunnen overal heel makkelijk tussendoor en zich verstoppen. Een konijn overleeft het sowieso niet in het wild.

 

Schaf dus liever een fijne ren aan. Véél fijner voor je konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, riempjes zijn niet geschikt voor konijnen. Ze hebben de bouw er niet voor en ook werken riempjes echt niet met prooidierinstinct. Roofdieren zoals honden, katten en fretten kunnen er wel aan wennen. Maar prooidieren zoals konijnen niet.

 

Ze raken er in paniek klem in, en kunnen hun rug breken door het gebruik. De foto's in de spoiler geven denk ik duidelijk aan waarom je die dingen direct in de prullenbak moet gooien

 

Bron foto's: Riverton Rossmoyne Veterinary Hospital

 

Spoiler

tuigje1.jpgtuigje2.jpgtuigje3.jpgtuigje4.jpg

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei nijntjes van mij:

voel ik me ook niet. Geef alleen een complimentje. De emoji is niet goed te zien volgensmij, maar op mijn computer was het een gezichtje met van die hele lichte blosjes op de wangen, dus teken van aardigheid.

dan heb ik niets gezegd, die zie ik hier inderdaad niet! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei nijntjes van mij:

 

Fijn dat je aardig reageert, zonder verwijtingen etc.☺ 

 

Ja, we kunnen gewoon vriendelijk naar elkaar blijven toch? 

 

Ik hoop gewoon dat niemand zijn konijnen meer in een tuigje doet en/of met zijn konijnen gaat wandelen. Vaak beseft men niet dat dat gevaarlijk is. Zodra je daar achter komt kan je daar dus beter mee stoppen. Want waarom zou je dat risico nemen voor je konijnen?

 

Konijnen hebben graag een grote ren. Ook kan je ze eventueel af en toe in een afgezet stuk tuin laten lopen (blijf er dan bij). Dat is veilig en dus ook veel fijner voor de konijnen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .