Ga naar inhoud

Kasper Faunafood, Kona Corn


nijntjes van mij

Aanbevolen berichten

Het kasper faunafood raad ik af. Dat is echt slecht konijnenvoer.  Veel fokkers geven het (want goedkoop & in grote zak te krijgen) maar ik zou het echt afraden. Het voldoet echt gewoon niet aan de minimale eisen die je aan konijnenvoer zou moeten stellen.

 

Ik heb een lijst met bijna alle konijnenvoeders op mijn computer staan, en de Kasper faunafood korrels vormen de één na onderste en de twee na onderste op die lijst. Er is dus nog één slechtere keuze die je kan maken (en die is van Konacorn) 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Evee:

Het kasper faunafood raad ik af. Dat is echt slecht konijnenvoer.  Veel fokkers geven het (want goedkoop & in grote zak te krijgen) maar ik zou het echt afraden. Het voldoet echt gewoon niet aan de minimale eisen die je aan konijnenvoer zou moeten stellen.

 

Ik heb een lijst met bijna alle konijnenvoeders op mijn computer staan, en de Kasper faunafood korrels vormen de één na onderste en de twee na onderste op die lijst. Er is dus nog één slechtere keuze die je kan maken (en die is van Konacorn) 🤣

hahaha volgende keer maar weer een andere. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei nijntjes van mij:

hahaha volgende keer maar weer een andere. 

Houd er wel rekening mee dat elke overschakeling in voer darmproblemen kan geven. Zo min mogelijk wisselen dus! 

 

Plus, 25 kg.. ik weet niet hoe veel / hoe grote konijnen je hebt? Koop nooit een zak groter dan wat je in 3-4 maanden kan op voeren, anders heeft het echt te veel invloed op de kwaliteit van de voeding. 25 kg brok is best wel heel veel,  stel dat je een koppel hebt en die twee konijntjes wegen samen 4 kg. Dan zou je dus  100 gram brok per dag voeren.. (en dat is al ruim, ik ga dan uit van 25g brok per kg, de meeste konijnenbaasjes geven echt minder dan dat). Met een 25 kg zak doe je dan 250 dagen (ruim 8 maanden!). Dat is niet zo heel slim. Een gezond konijn begint bij gezonde voeding. Koop dus niet alleen een goede brok, maar ook de juiste maat verpakking voor jouw konijnen.  Daarop besparen, komt je meestal duur uit op een later moment (in de vorm van dierenartskosten). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij doen nooit zo moeilijk over konijnenbrokken. Brok is brok en als ze het lekker vinden ben je al een heel eind. Ik ben kundig genoeg om echt wel te weten wat goed voor ze is en niet, wij hebben deze brokken aangeschaft. Ze vinden het lekker en wij hoeven niet perse selective. Het kan best zijn dat dat beter voor ze is, maar ik heb die brokken ook al eens gehad. Sinds toen ik dat gaf, is mijn beste maatje enorm maar dan ook echt enorm vermagerd. We zijn een vette strijd aan gegaan om hem weer op gewicht te brengen, en ook een aantal van mijn andere konijnen is daar niet beter op geworden. Ook is SS duur, en toen we er achterkwamen dat mijn allerbeste vriendje zo erg vermagerd was ben ik meteen gestopt met deze brok. Heb hem toen weer iets beter op gewicht weten te krijgen met  verschillende dingen, en nu hebben we deze brok. Hij is nog steeds mager, maar is heel goed aan het bijkomen. Wij zullen dus ook niet meer voor selective gaan. Voor ons is het allerbelangrijkste de konijntjes. Hij is een lastige eter, en ik ben echt reuzeblij dat hij iets is aangekomen. Voorderest ziet hij er super uit, super glanzende vacht, heel erg blij etc. Dit was in de tijd dat hij selective kreeg ook wel anders. Hij had toen de energie niet die die had, en ook nu weer heeft. Wij kijken dus om selective heen. Er zijn meer mensen die selective alleen gebruiken om af te vallen, en dit was voor ons de druppel. Meteen er mee gestopt, en hem helemaal bijgevoerd met havermout, onbeperkt brok. Het gaat dus nu super met hem, hij mag alleen wel iets meer vetjes hebben. Ik heb in die tijd voor hem gestreden, en het was zelfs zo erg met hem dat hij tegen het doodgaan lag. We zijn daar nu een heel eind van af, en dat willen we ook mooi zo houden. Vandaar dat wij kijken voor een andere brok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zeker. Alleen erg jammer dat voeding heel veel invloed heeft op de gezondheid van konijnen, en dat een brok zoals deze, die echt qua voedingswaardes sterk afwijkt van wat goed is voor een konijn, dus wel negatieve uitwerking kan hebben op de langere termijn.

aangepast door Evee
iets genuanceerder neergezet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarin verschillen wij van mening. Je vraagt om advies, je krijgt het. Maar wat je waarschijnlijk zocht was bevestiging dat je goed bezig bent. Deze voeding is in mijn ogen geen goede konijnenvoeding. Op lange termijn kan deze voeding ernstige gezondheidsklachten geven.

 

Het voer dat je gekozen hebt is een productiekonijnenvoeding. Geen wonder dat je konijn er van aankomt.

 

Het is een voeding die niet voldoet aan de minimale geadviseerde eisen voor huisdierkonijnen. Het voldoet aan de wettelijke eisen, dus het mag verkocht worden. Maar die wettelijke eisen zeggen maar weinig over of iets goed is voor een dier of niet, alleen over of de stoffen mogen in de eu en of je als mens je konijn nog op kan eten nadat het die voeding heeft gehad.

 

Ik hoop dat je je toch nog wat verder gaat verdiepen in konijnenvoeding. Of je moet de konijnen als slachtkonijn houden, in dat geval worden ze niet ouder dan 2 jaar, en in die tijd zul je niet / nauwelijks problemen ondervinden van deze voeding, en is het inderdaad een prima, goedkope keuze. Precies waar het voer voor bedoeld is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuses. Ik geef toe dat mijn reactie inderdaad wel heel direct is. Ik had het zeker liever kunnen verpakken.  Ik zal zo mijn bericht aanpassen naar een vriendelijkere versie.

 

Maar dit heet een discussie. Ik hoop je te kunnen overtuigen van mijn mening, en dat is dat dit geen goed konijnenvoer is.

 

Ik zeg niet dat je perse een duur voer moet kopen of dat supreme selective het enige goede is (zeker niet, er zijn betere dan dat op de markt) of dat je volledige budget op moet gaan aan konijnenvoeding. Maar dit is echt wel een hele budget keuze, die niet ten goede komt van de konijnen. En dat vind ik echt oprecht zonde. Ik hoop dat je met deze informatie toch op zoek gaat naar een ander alternatief, een andere voor jou passende konijnenvoeding, een voeding die zowel qua budget als qua smaak van jouw konijnen bij jou past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .