Ga naar inhoud

Jeuk jeuk en jeuk


SoofLuna

Aanbevolen berichten

Hoi Konijnen vrienden,

 

Ik heb een vraag over mijn hangoor ram Luna! Ja hij heet Luna, omdat wij eerst dachten dat het een voedstertje was. 

Luna is ongeveer 3,5 en is een binnen konijn, hij wordt behandeld als een prins en kan zich er soms ook naar gedragen. Afgelopen november is hij gecastreerd, maar helaas is dit niet zo soepel verlopen hij kreeg namelijk 1 ontstoken bal waar wij 1,5 maand mee bezig zijn geweest. Nu begonnen er 1,5 week geleden 3 of 4 mini buitjes (soort roos) op zijn rug te ontstaan. Ik dacht eerst misschien kwam dit door de stress van de ontstoken bal, maar dit was al weer 3 weken geleden. Echter kwam ik er afgelopen woensdag achter dat zijn hele linkerkant van zijn rug tot nek onder deze gekke bultjes zaten. Toen ik vrijdag bij de dierenarts was zij ze dat ze geen mijten onder de microscoop zag, maar hem toch maar voor de zekerheid een pipet voor een kitten zou geven tegen mijt (luna weegt 2,8 kg). Gister kwam ik er achter dat het nog helemaal niet minder was geworden en na google kwam ik er achter dat bij schurft je geen mijt onder de microscoop ziet. Nu heb ik gister schurft spray gekocht en dit op waar mogelijk gesprayd. De buitjes zitten dus op zijn rug naast zijn ruggengraat. Maar hij hapt steeds naast zijn poten en bij zijn kont waar geen bultjes zitten valt heel veel haar uit en zie ik ook licht roos in de haren. Weet iemand misschien wat dit is? En of ik er goed aan heb gedaan een pipet voor mijt en een schurft behandeling 3 dagen later te hebben gedaan? 

Alvast mega bedankt!

Groetjes sofie en luna

IMG_2811.jpeg

IMG_2818.jpeg

IMG_2821.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koos had zoiets 2 jaar geleden ook.
Ben er toen mee naar de dierenarts geweest en er is een monster bekeken onder de microscoop.
Er werden geen 'beestjes' gevonden maar wel kreeg  Koos een pipet Strongholt in zijn nek.
Kreeg toen een 2e pipet mee die ik 2 weken later nog een leegkneep in zijn nek.
Daarna was het plekje weg en is tot op heden niet meer teruggekomen.

 

DSCI0007-2.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt vaak ook wel langer dan 3 dagen voor je verschil ziet. Sterker nog, ik heb ooit een konijntje met schurft & mijt (ja beide tegelijk) gehad, en daar ben ik wel een aantal maanden mee bezig geweest voor die er een beetje goed vanaf was, nog langer voor haar haar weer een beetje normaal was aangegroeid.

 

Ik zou wel heel erg goed oppassen met wat je allemaal door elkaar gebruikt! Overdosering (als beide dezelfde werkzame stof hebben) kan vergiftiging veroorzaken, dan ben je verder van huis. En ook het mengen van dat soort producten kan ook juist allergische reacties / ergere huidirritaties veroorzaken.

 

Over het algemeen is een minimale interval van 14 dagen tussen verschillende producten nodig, soms kan het langer zijn (staat in de bijsluiter en/of de dierenarts kan je dat wel vertellen).

 

Welke pipet had je precies gehad, weet je het merk nog?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was ook stronghold voor 2,5 kg. Ik heb gevraagd aan de dierenarts of ik ook de schurftspray mocht gebruiken dit scheen geen kwaad te kunnen. Ik laat hem nu met rust kam hem alleen voorzichtig. De plekjes zijn nog niet minder geworden, maar geloof dat er geen nieuwe bij zijn gekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn inderdaad verschillende werkzame stoffen dan, stronghold bevat selamectine en de spray (als het die van beaphar is?) waarschijnlijk ivermectine.  Maar verstandig dat je wel overlegd had met de dierenarts, vergiftiging zit je natuurlijk niet op te wachten.

 

Fijn dat er geen plekken bij zijn gekomen. Parasieten in de vacht kunnen echt super hardnekkig zijn, lastig om vanaf te komen. Het kan dus wel eventjes duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .