Spring naar bijdragen
Amphitrite

Marter

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijd niet meer online geweest, maar heb nu wel echt jullie hulp/advies nodig.

Ik heb twee schatten van konijnen en ze staan buiten in een mooi hok met (afgesloten) ren (https://www.dehuisdiersuper.nl/konijnenhok-belize-dubbele-ren?gclid=EAIaIQobChMI2NHz8dKN4AIVlcqyCh1pCgb_EAQYAiABEgKNWPD_BwE)

Gisterochtend heeft mijn moeder ontdekt dat aan twee kanten er flink aan het gaas getrokken was van buitenaf. Het is best stevig gaas, maar het was er half uit getrokken en met veel pijn en moeite heeft mijn moeder het weer 'teruggebogen'. We vermoeden dat het een marter is geweest die heeft geprobeerd in te breken, we wonen ook redelijk dichtbij de bossen.

Een paar maanden terug was ook zoiets gebeurd, maar nu een paar maanden later is er weer een poging gedaan.

Wat kunnen we nu het beste doen? Hoe kan ik mijn konijnen beschermen en/of de marter verjagen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Bammyflurry:

Gaas moet minstens 1.5 mm dik zijn om marters (en andere roofdieren) buiten te houden. Ook de bovenkant van het verblijf moet helemaal dicht zijn.

Bovenkant is helemaal dicht en het gaas is ook gewoon dik, de marter (of wat dan ook) heeft er niet doorheen geknaagd, maar heeft het half uit de constructie getrokken. Blijkbaar was het sterk genoeg om hem op te laten geven, want hij is niet binnengedrongen, maar ik wil gewoon niet dat het nog eens gebeurd en wil weten wat ik nu nog verder kan doen om mijn konijnen te beschermen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn buur heeft zo'n apparaatje dat ultrasone (of hoe heten die heel hoge tonen?) tonen uitstoot, bij hem tegen de vossen om zijn kippen te beschermen en bij hem werkt het wel, want sinds is er geen kipje meer verdwenen. Je kan die dingen naar het schijnt instellen naargelang de diersoort die je wil verjagen, dus het werkt ongetwijfeld ook tegen marters, mààr ik moet er wel bijvertellen, mijn buur is nogal een tuut-zak, (al vind hij zichzelf dus gewoon grappig), dus die wou het ding ook eens testen op mijn konijnen en ik kan je wel vertellen dat dat niet grappig was. Het werkt dus wel, zo'n apparaatje, maar toch eerst eens goed informeren of de marter-frequentie wel of niet door konijnen opgepikt kan worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

Daar hebben konijnen helaas last van, niet aan te raden dus. 

Ja, dacht al zoiets. Gelukkig zitten mijn nijnen vooraan in de tuin en de kippen van de buurman achteraan in de tuin, er liggen (ligt?) tientallen meters tussen beide, dus gelukkig hebben mijne er geen last van. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig!

Het enige wat echt helpt is zorgen dat het verblijf echt helemaal roofdier proof is. Gelukkig is dat bij jou in de praktijk al het geval. Als je twijfelt, misschien is een extra laag gaas dan een idee? 

Hier staan veel tips in over materialen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/konijnenhok-zelf-maken/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .