Ga naar inhoud

Hooi van de boer


Marjoleink

Aanbevolen berichten

Ik kan de laatste tijd geen mooi hooi vinden voor een redelijke prijs. Ik dacht dan maar eens hooi bij een boer te gaan kopen. Maar als ik op marktplaats kijk naar bedrijven in de buurt, dan verkopen ze allemaal "paardenhooi". Is paardenhooi ook automatisch konijnenhok, of moet dat aan meer eisen voldoen? Waar moet ik op letten? En wat is eerste snede en tweede snede?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste snede is in het voorjaar geoogst, dat is de eerste hooioogst van dat jaar. Daardoor is het gras eiwitrijker en suikerrijker. Tweede snede is de tweede oogst in een jaar. Die is in de zomer geoogst, in mei of juni, en is daardoor wat armer (minder eiwit, minder suiker). Soms is er, afhankelijk van het weer ook nog een derde snede in augustus mogelijk. 

 

Paardenhooi is ook geschikt voor konijnen. Er is best veel kwaliteitsverschil in paardenhooi, net als bij konijnenhooi. Daar zou ik wel even naar kijken. Je kan er pech of geluk mee hebben.

Zo zit er niet alleen verschil in de snede maar ook waar het geoogst is, welke grassen er op de akker / dijk of soms zelfs berm (!) stonden. Komt het echt van een met een paardenwei-graszaad ingezaaid weiland, dus echt voor de hooioogst voor paarden? Waar ze giftige planten tussenuit hebben gehaald?
Of komt het van een willekeurig grasveldje waar niets aan gedaan is, dijkweitje, natuurgebied (klinkt mooi, maar daar mogen ze vaak geen onkruid uithalen of bijzaaien als de weide arm is, kunnen dus wel giftige planten tussen zitten en/of het kan heel eenzijdig hooi zijn) of van een berm langs een weg (uitlaatgassen)? 

Als je het bij de boer zelf ophaalt kun je dat vragen of zien. Veel echte paardenhouderijen hebben één of meerdere speciaal ingezaaide akkers waar ze van hooien, en ook goed controleren, en dat is echt prima kwaliteit.  Komt het van een ander soort boerderij, dan wel even kritisch doorvragen of eens informeren bij paardenmensen in je omgeving, waar zij goed hooi in kopen 😉 

 

Let ook op dat je met "vers" hooi ook VHS over kan brengen naar je konijnen, dat zal nu met hooi van afgelopen zomer niet van toepassing zijn, dat ligt al een aantal maanden, maar als je van de zomer verser hooi haalt kan dat wel gebeuren. En pas op dat verser geoogst hooi soms diarree kan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je uitleg, @Evee

Ik heb meteen nog meer vragen: 

Ik zie ook in advertenties voordroog hooi, wat is dat dan?

Heeft iemand ervaring met Schellekens agri in Oosteind? Daar wil ik volgende week gaan kijken, als ik de rit tenminste aandurf. Die verkopen balen van 18 kilo, dat kan ik nog wel zelf meenemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordrooghooi moet je niet hebben, volgens mij is dat hetzelfde als kuilgras. Dat is hooi dat niet helemaal gedroogd is en dan in plastic balen wordt verpakt, maar dat is dus nog nattig, word bewaard door fermentatie, het ruikt ook heel zuur. Daar krijgen konijnen gasbuikjes van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .