Ga naar inhoud

Ram eet minder sinds koppeling


NewtonYara

Aanbevolen berichten

Hoi Bunnybunchers!

 

Sinds een week heeft mijn ram Newton een nieuw vriendinnetje uit de opvang. De koppeling gaat redelijk goed, al zijn ze er nog niet over uit wie nu de baas is. Nu lijkt Newton sinds Yara er is minder te eten. Hij eet nog wel goed hooi, maar sinds dag 1 van de koppeling al minder brokken en groentes. Gister wilde hij de SS brokken helemaal niet meer hebben en ook vandaag kijkt hij er niet naar om. Ik begin me toch wat zorgen te maken. Is het normaal dat er minder gegeten wordt tijdens het koppelen, wellicht door de stress? Hij eet gelukkig nog wel hooi en wat groentes en kruiden. Ik heb de konijnen aan het begin van de koppeling samen laten eten van één bak, maar geef ze sinds gisteren apart eten zodat Newton wat meer en in rust kan eten (Yara is een snellere eter dan Newton is). Is het verstandig om met hem naar de dierenarts te gaan of is dit iets wat wel vaker voorkomt tijdens het koppelen? Alvast bedankt voor jullie advies! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

 

Leuk dat hij een vriendin-in-wording uit de opvang heeft!

 

Keutelt hij wel, en is hij gewoon levendig? Een koppeling is inderdaad behoorlijk stressvol. Eet hij ook geen brokken als je bijvoorbeeld even een half uur een stukje ren blokkeert zodat hij eventjes apart tot rust kan komen? Als hij wel gewoon groenten en hooi eet, keutelt en gewoon levendig is kan je het nog even aankijken. Maar stress kan ook voor een gasbuik zorgen, dus hou hem goed in de gaten. Als hij in een bolletje gaat zitten of juist zijn buik plat op de grond duwt moet je snel naar de dierenarts.

 

Je kan ook altijd even met de opvang overleggen.

 

Hopelijk is het niks en heb je straks een lief koppel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is gelukkig nog wel levendig en ik heb het idee dat hij wel keutelt.  Hij lijkt al wel te zijn afgevallen. We hebben inderdaad de konijnen nu in aparte ruimtes eten gegeven, maar ook dan heeft hij er geen interesse in. Ik heb even contact opgenomen met de opvang en de dierenarts, maar daar krijg ik een beetje tegenstrijdige berichten van terug. Volgens de opvang moet hij wel even langs de dierenarts, het kan zijn dat hij de brokken niet meer eet doordat hij last heeft van zijn gebit. De dierenarts zegt dat we het nog wel even aan kunnen kijken en het zou kunnen komen door de veranderingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok eerlijk gezegd op de stress van het koppelen. Haakjes kan ook, maar mijn ervaring is dat hooi dan ook niet echt favoriet is en ze ook niet heel levendig zijn. Hou zijn keuteltjes en gedrag nog even goed in de gaten en wanneer je merkt dat hij écht niets meer wil eten en ook niet meer keutelt dan gelijk naar de dierenarts. Dit herken je overigens gelijk hoor, zie onderstaande foto van Dex (de zwarte). Hij had hier last van haakjes en wilde niets meer eten.

 

 

dex.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn toch even langs de dierenarts gegaan, zijn keuteltjes zagen er erg klein uit en voelden hard aan. Newton zijn darmen bleken niet zo actief als dat ze zouden moeten zijn. Hij heeft vocht toegediend gekregen en we hebben Emeprid meegekregen om de darmen weer te stimuleren. Hij zat thuis alweer lekker aan het hooi te knabbelen dus ik ga er vanuit dat het helemaal goed komt 😀

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .