Spring naar bijdragen
Judith_08

hoe kan ik mijn goud hamster tam maken?

Recommended Posts

Ik heb sinds zaterdag een Goud Hamster gekocht (mannetje), ik weet niet precies hoe oud hij is. Ik heb hem gekocht in een dierenwinkel en hij was nog niet tam. Ik heb aan een vriendin van mij gevraagd, die ook een hamster heeft hoe zij haar hamster tam had gemaakt. Zij had hem steeds opgepakt, daardoor wende hij aan haar geur en aan het oppakken. Ik heb dat zelf ook geprobeerd, maar het werkt niet, elke keer als ik met mijn hand in de buurt komt rent hij weg of bijt hij me. hij heeft me al 3 keer gebeten, hij lijkt ook super bang voor me te zijn. Ik weet niet wat ik moet doen, dus heeft iemand tips voor het tam maken en om er voor te zorgen dat hij minder bang is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Judith en welkom, ik heb je topic even verplaatst naar 'Hamsters en Gerbils'. 

Hamsters uit een dierenwinkel zijn vaak niet tam, ze zijn niet gewend aan mensenhanden.

Als je hamster sinds zaterdag pas bij je is, dan is het nu denk ik nog te vroeg om hem op te pakken. Laat hem even wennen aan zijn nieuwe verblijf en alle nieuwe omgevingsgeluiden. Wat je wel kunt doen is naast de kooi zitten en tegen hem praten. Je kunt proberen hem af en toe wat lekkers te geven uit je hand, zo associeert hij jou met iets positiefs. 

Hoe ziet zijn kooi eruit, heeft hij genoeg schuilmogelijkheden? Soms is een kooi te leeg waardoor het heel eng is voor een hamster om uit zijn holletje te komen.

Ik zou even een paar stappen terug doen in het tam maken en starten met gewoon bij hem zijn als hij wakker is (vooral niet overdag wakker maken om te spelen). Praat tegen hem, laat hem wennen aan de geur van je hand en probeer hem pas op te pakken als hij nieuwsgierig genoeg is om eten uit jouw hand te pakken en het naast je hand op te eten. Als hij het eten uit je hand pakt en ermee weg rent, dan is dat ook goed. Geef het de tijd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan je de videos van ErinsArk en ErinsAnimals ( 2 verschillende kanalen op YouTube) heel erg aanraden wat betreft hamsters, wat ze nodig hebben en het tam maken! Uren aan videos en je leert er veel van!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Renske34:

Hoi Judith en welkom, ik heb je topic even verplaatst naar 'Hamsters en Gerbils'. 

Hamsters uit een dierenwinkel zijn vaak niet tam, ze zijn niet gewend aan mensenhanden.

Als je hamster sinds zaterdag pas bij je is, dan is het nu denk ik nog te vroeg om hem op te pakken. Laat hem even wennen aan zijn nieuwe verblijf en alle nieuwe omgevingsgeluiden. Wat je wel kunt doen is naast de kooi zitten en tegen hem praten. Je kunt proberen hem af en toe wat lekkers te geven uit je hand, zo associeert hij jou met iets positiefs. 

Hoe ziet zijn kooi eruit, heeft hij genoeg schuilmogelijkheden? Soms is een kooi te leeg waardoor het heel eng is voor een hamster om uit zijn holletje te komen.

Ik zou even een paar stappen terug doen in het tam maken en starten met gewoon bij hem zijn als hij wakker is (vooral niet overdag wakker maken om te spelen). Praat tegen hem, laat hem wennen aan de geur van je hand en probeer hem pas op te pakken als hij nieuwsgierig genoeg is om eten uit jouw hand te pakken en het naast je hand op te eten. Als hij het eten uit je hand pakt en ermee weg rent, dan is dat ook goed. Geef het de tijd.

Mijn hamster heeft 3 huisjes, maar ik ga er meer kopen. Ik praat elke dag wel tegen hem, maar voor mijn gevoel helpt het niet zo veel. Soms gaat het een stuk beter, dan kan ik hem aaien en pakt hij snoepjes van me hand, maar een paar uur later dan doet hij weer heel bang en probeert hij me te bijten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

YouTube Erinsanimals kan ik inderdaad aanraden, evenals het Nederlandse kanaal "de Russische dwerghamster" zij doet echt ook goede video's. Als ik hoor dat je hamster al snoepjes uit je hand pakt dan ben je al goed op weg, dit gewoon volhouden dan krijg je er een hele lieve tamme hamster voor terug. Soms duurt het echt een aantal weken/maanden, zeker bij dierenwinkel hamsters. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-1-2019 at 21:17 zei Judith_08:

Ik heb sinds zaterdag een Goud Hamster gekocht (mannetje), ik weet niet precies hoe oud hij is. Ik heb hem gekocht in een dierenwinkel en hij was nog niet tam. Ik heb aan een vriendin van mij gevraagd, die ook een hamster heeft hoe zij haar hamster tam had gemaakt. Zij had hem steeds opgepakt, daardoor wende hij aan haar geur en aan het oppakken. Ik heb dat zelf ook geprobeerd, maar het werkt niet, elke keer als ik met mijn hand in de buurt komt rent hij weg of bijt hij me. hij heeft me al 3 keer gebeten, hij lijkt ook super bang voor me te zijn. Ik weet niet wat ik moet doen, dus heeft iemand tips voor het tam maken en om er voor te zorgen dat hij minder bang is?

Ik heb in het begin hetzelfde probleem gehad.

Mijn 1e hamster was al (iets te) oud toen wij haar kochten. Ze was overal aan gewend en het verliep voorspoedig. Tot dat nummer 2 kwam. Zij was jong, ontzettend snel en ze beet. 

Eerste paar dagen in het kooitje laten zitten. Zo kon ze een beetje wennen. Daarna via een doosje haar bij mij op de schoot gezet (anders glipte ze me tussen mijn vingers door). Pak haar op, laat haar een beetje over je handen/benen lopen en zet haar terug in het doosje (met zaagsel). Daarna pak je haar er weer uit etc. etc. Na een paar keer herhaald te hebben, kun je haar weer weg zetten.Dit herhaalde ik dan elke dag. Als hij/zij bijt, kun je zachtjes blazen tegen het kopje (en nee, niet omverblazen. Krijgt ze oor/long ontstekinkjes enzo van). 

Ik heb ook veel gebruik gemaakt van internet/youtube. 

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .