Ga naar inhoud

Konijn stopt met eten van brokken


Knabbel_2012

Aanbevolen berichten

Wij volgen jullie forum al tijden en heb hier veel nuttige info gevonden voor ons konijn, bedankt hiervoor.

Wij hebben een aantal jaren een konijn Knabbel, is eigenlijk van mijn dochter maar ja je weet hoe dat gaat. Na jaren van probleemloos gedrag, heeft het konijn besloten om maar eens moeilijk te gaan doen.

Dus wil ik dit toch maar eens op deze manier vragen, want wij weten het niet meer:

Het geval is dat ons konijn Knabbel (ex-mannetje van 7 jaar) steeds minder brokken ging eten, wij geven ons konijn SS-brokken omdat hij het vertikt om hooi te eten en s’morgens een schaaltje groente, dit doen we al jaren geen probleem, maar nu eet hij geen brokken meer alleen nog groente. Dus naar de dierenarts kiezen laten slijpen voor rest na laten kijken, de keutels laten onderzoeken, maar hier ook geen probleem. Nu hij alleen maar groente eet voeren we hem 3 x per dag (dwangvoeren) dit omdat hij wel  afgevallen is. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn, het gekke is als hij buiten loopt in de tuin eet hij wel het gras van het gazon, maar geen brokken.

Wie heeft dit ook eens meegemaakt of wie weet nog wat te doen??

Groetjes johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat hij dus geen haakjes heeft? Heb je al een andere brok geprobeerd en vooral: waarom eet hij geen hooi? Heb je ook verschillende soorten hooi geprobeerd? Dat hij geen brokjes meer eet vind ik persoonlijk niet zo heel spannend, het is veel belangrijker dat hij goed hooi eet.

 

Dwangvoeren zou ik overigens niet per se doen. Hij eet tenslotte wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de reactie,

Hij is bij de DA geweest voor de kiezen dat hadden we in eerste instantie ook als probleem gedacht, de DA heeft onder narcose de kiezen geslepen dus het zijn niet de kiezen.

Wat betreft het hooi eten, we hebben zo'n beetje alle soorten geprobeerd, maar hij wil er niet aan. Het dwangvoeren doen we omdat hij anders volgens ons te veel vermagerd. We hebben ook al gedacht dat hij vanwege zijn leeftijd het wil opgeven, maar gisteren heeft hij nog gerend in de tuin, raar springen en lekker dat bevroren gras vreten?? De DA denkt dat hij last heeft van zijn kaken, maar als ik hier aanzit vind hij dat helemaal niet erg dus dat geloof ik eigenlijk niet. Nu is het de vraag laten we hem gaan en niet bijvoeren totdat hij zoveel honger krijgt dat hij toch weer gaat eten. Ik vind dit alleen niet zo'n fijn idee, maar ja je moet iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 jaar is nog niet per se heel oud voor een konijn, ze kunnen 10 tot 14 jaar worden dus met een beetje mazzel heeftie nog een tijdje te gaan!

 

Misschien toch een andere brok proberen? Science Selective heeft ook een hele vezelrijke brok, misschien een goed alternatief aangezien je konijn geen hooi wil eten. Zo krijgt het toch de vezels binnen. En heb je wel eens kruidenhooi geprobeerd? Het kruidenhooi uit de webshop hier is echt een regelrecht succes hier en gaat tot het laatste strootje op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou inderdaad ook eens een andere brok, met een vergelijkbare kwaliteit, proberen. Kun je in ieder geval kijken of het niet willen of niet kunnen eten betreft. Je konijn eet nog wel (gras, groenvoer), dus dat noem ik nou niet direct opgeven. Het doet me meer denken aan vermijdend gedrag, bijvoorbeeld door een nare ervaring of pijn bij het eten. Misschien kunnen andere brokjes dat doorbreken, niet geschoten is altijd mis.

 

3x per dag dwangvoeren vind ik wel vaak voor een konijn dat nog zelfstandig eet. Dat je nu een beetje bijspringt, kan ik me wel voorstellen. Mist hij de groenten nog blijft eten, zou ik het beperken tot hooguit 2 keer per dag. Dan geeft je wat meer ruimte om zelf ook weer brokjes te gaan eten. Het is toch een balans zoeken tussen zelf doen en ondersteunen. Gaat het drinken eigenlijk wel goed? En het keutelen/plassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste forumleden hartelijk dank voor het meedenken.

Als reactie op de laatste post van Kolino: Hij drink wel, het keutelen gaat op en af de ene keer liggen er keutels in de bak de andere keer minder en kleiner. Ook heeft hij afgelopen jaar wat last gehad van plakpoep, om dit te verhelpen zijn we overgestapt naar de SS voor 4+ konijnen. (de SS voor oudere konijnen) wij hebben het idee dat door deze switch hij minder is gaan eten en nu helemaal geen brokjes meer wil. Maar of dit nu de reden is.

Zoals jullie voorstellen gaan we het bijvoeren eens even wat minderen kijken of hij dan zelf niet de brokjes weer gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Knabbel_2012:

Zoals jullie voorstellen gaan we het bijvoeren eens even wat minderen kijken of hij dan zelf niet de brokjes weer gaat eten.

 

Ik zou ook zeker een andere brok proberen, zoals @Kolino al terecht opmerkt lijkt dit inderdaad eerder op vermijdend gedrag dan niet kunnen eten. Als jij een nare ervaring hebt gehad met erwtensoep bijvoorbeeld (true story, haha) dan wil je dat ook niet meer eten, kan bij je konijn precies zo zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We weten het natuurlijk niet zeker maar bij het wisselen naar SS 4+ is het eten minder geworden, hij eet nu helemaal gebrokken meer,

ook niet de gewone SS. Daarom dwangvoeren we hem nu al een aantal dagen, maar zoals eerder gezegt gaan we dit afbouwen. Vanmorgen nog wel even een portie groenvoer gebracht, daar eet hij goed van, maar van de verschillende brokken (we hebben nu 4 soorten) eet hij niets. Ik ben wel bang dat hij nu wel afvalt, nu maar kijken of hij toch niet wil gaan eten. Zag vanmorgen dat hij wel keuteltjes in de bak had liggen niet zoveel als normaal maar goed er is doorstroming. Drinken doet hij normaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe recent was de gebitsbehandeling? Een tandartsbezoek kan soms best pijn veroorzaken, als het nog maar kort geleden is, zou het kunnen dat hij pijn heeft en daarom niet goed eet.

 

Dwangvoeren is een noodmiddel, wat je in principe niet doet bij konijnen die zelfstandig eten. Het brengt namelijk heel veel stress mee en zorgt er voor dat ze zelf niet snel gaan eten. Dan blijf je dus in het dwangvoercirkeltje zitten. Wat je wel kan doen is dwangvoer in een bakje aanbieden zodat hij het zelf kan eten, verder met andere aansterk voeding. Probeer ook eens brokjes van een ander merk, soms eten ze die sneller dan de eigen brok.  Sommige konijntjes gaan erg op geur af en eten bijvoorbeeld liever de care+ of de burgess country brok (die ruiken naar banaan). Peterselie (vers of gedroogd) wil ook vaak goed helpen om ze weer aan het eten te krijgen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het slijpen van de kiezen is vorige week dinsdag gebeurt, alleen is hij vrijdag nog eens onder verdoving geweest om te kijken of er bij de eerste keer niets fout gegaan is. Nu is dit waarschijnlijk wel stressvol, maar ik heb niet de indruk dat hij hier zo van onder de indruk was.

Maar goed het niet eten zegt misschien genoeg, we laten hem eens tot rust komen en gaan eens de care+ brokken proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de ervaring dat het na het slijpen van de kiezen vaak nog een aantal dagen duurt, tot een enkele keer zelfs 2 weken, dat er weer gewoon brokken gegeten wordt. Ze hebben toch in zijn bekje gerommeld en voor het slijpen zat het natuurlijk al niet lekker. En ook door de narcose eten ze vaak even slecht. 

 

Brokjes eten ze vaak het laatst weer, vaak beginnen ze met groenten eten. Als ze wel groenten eten en ook levendig zijn dwangvoer ik niet. Je kan van SS ook heel makkelijk een papje maken door er wat heet water op te gieten. Dat welt heel snel. Uiteraard wel even af laten koelen voor je het bij hem zet 😉 Sommige konijnen vinden het lekker, andere raken het niet aan. Over het hooi zou ik me nu geen zorgen maken. 

 

Blijft hij geen brokken eten of gaat hij achteruit dan moet je natuurlijk terug naar de dierenarts. Dan is er misschien ook iets anders aan de hand.

 

Als ik het goed begrijp woont hij buiten? Is zijn temperatuur goed? Heeft de dierenarts dat gecontroleerd? Zieke konijnen kunnen zich moeilijk op temperatuur houden en dan komen ze in een neerwaartse spiraal. Geef hem dus in ieder geval veel stro en eventueel een snuggle safe of kruik. Gaat het slechter met hem dan moet hij echt naar binnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Knabbel woont inderdaad buiten, hij ligt 's avonds heerlijk in zijn hok met veel stro, als ik hem dan voel is hij lekker warm.

Hij heeft een groot ex-speelhok van mijn dochter als hok, met 3 verdiepingen met in de bovenste verdieping nog een ectra hokje helemaal vol met stro, dus ik heb niet de indruk dat hij het koud heeft 😉.

Heb vandaag nog even kontakt gehad met de DA, deze heeft gezien dat hij na het slijpen van de kiezen daar wel brokjes at, dus halen we vandag even van die brokjes bij de DA misschien vindt hij die wel lekker. De DA adviseerd toch om hem bij te voeren anders zou hij te mager worden, we zullen ook de SS geweekt in water eens proberen.

De DA vermoed dat hij toch last heeft van de kaken na het slijpen, aangezien hij niets eet wat hard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update over onze Knabbel,

Hij wil nog steeds geen brokjes eten, we voeren nu 1 x daags een schaaltje groente en geven 's avonds 1 x dwangvoer, als we dit niet doen wordt hij met de dag lichter, nu blijft hij keurig op 2 kg gewicht.

Deze week nog maar eens kijken of hij een paar daagjes gaat logeren bij de DA misschien dat men hier nog iets kan vinden.

We staan open voor goede tips om dit eigenwijze konijn weer aan de brokken te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een goed teken dat hij zelf wel groenvoer en zelf dwangvoer eet, en dat hij dan op gewicht blijft. En hooi, gaat dat er wel in?

 

Ik durf het niet te zeggen wat het kan zijn. Geen idee of het pijn of klachten zijn van de eerdere ingreep, of dat er iets nieuws (of iets wat toen niet gezien is) aan de hand is. Wat dat betreft zijn konijnen ontzettend lastige dieren als ze iets mankeren. Het is zo moeilijk om tot op de bodem dingen uit te zoeken, ze laten zelf ook niet snel zien dat en wat er mankeert. Als het niet betert is een nieuw bezoek aan de dierenarts inderdaad een slim idee. Ik wens knabbel in ieder geval veel beterschap toe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nog maar even een update over onze Knabbel:

Na 2 weken van nog steeds geen brokken eten, hij krijgt nu 's morgens een grote bak met allerlei groente en 's avonds voeren we hem nog bij om hem op gewicht te houden. Vorige week toch maar even overleg met de DA, deze heeft ons geadviseerd om eens kontakt op te nemen met een dierenfysio omdat ze het idee heeft dat er iets in de kaakgewricht niet goed zit. Nu was ik na dit bericht wel een beetje secptisch, stel je voor fysio voor een konijn !!. Maar goed je probeert toch alles dus maar eens een afspraak gemaakt. Deze mevrouw heeft gekeken en stelde inderdaad dat hij een pijnlijke kaak heeft, dit heeft ze gelijk behandeld.

Na deze ingreep hebben we toch het idee dat hij veel levendiger is als daarvoor en dit weekende hebben we hem ook voorzichtig bij de voerbakjes gezien en at hij een paar brokken, we hopen dat hij toch langzamerhand weer aan de brokken wil. We wachten maar af, we gaan nu het bijvoeren langzaam afbouwen dan zal hij hopelijk toch zelf weer gaat denken dat hij helemaal zelf moet eten. 

We hebben ook geprobeert hem nu aan het hooi te krijgen, maar hij vertikt het ook nu om dit te eten we dachten misschien wil hij nu wel hooi eten omdat hij wel groente eet en hooi is toch ook lekker zacht, maarja hij heeft dit nog nooit gewilt en nu ook niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .