Ga naar inhoud

Moeilijk op te voeden


Tania Van Dongen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaa

  ik heb een lief uitziend konijntje maar ik weet niet meer wat ik nog kan doen, ze is volledig angstig naar mensen toe, ze maakt alles wat ze ziet kapot. Ze berijdt mijn rammetje elke x om de rangorde te bepalen, en ik heb slapeloze nachten van haar omdat ze of aan het vechten zijn of ze maakt een hoop lawaai. Ik haal ze dan altijd uitelkaar maar dan later als ik ze weer bij elkaar zet, dan liggen ze weer heel lief samen. En Terwijl ze enorm veel ruimte heeft, en veel speeltjes en knaagspeeltjes. Corrigeren helpt niet en zo gaat dat al 4maanden. Nu is er overwogen om haar weg te doen maar ik krijg het niet over me hart omdat ik bang ben dat ze er last van zal krijgen als ze niet meer in mijn omgeving zit. En ik voel me er niet goed bij 

Heeft iemand nog tips of advies wat ik nu het beste kan doen..

groetjes Tania

EB0C5EC6-D55D-4602-82BD-8470B7FF03B6.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze gecastreerd? Ik weet niet hoe oud je voedstertje is maar het klinkt als dezelfde pubertijd waar de mijne nu in zit. Mijn voedster is wel íets milder omdat ik haar 2 maanden geleden heb laten helpen. Toen terroriseerde ze de boel, sproeide alles onder en dat is gelukkig gestopt.

 

Is denk ik het overwegen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat de ram wel gecastreerd is?

 

Ik denk dat in dit geval castratie van de voedster wel kan helpen, het in ieder geval zal verminderen. Het klinkt als puberaal en hormonaal gedrag. Ze heeft er ook echt de leeftijd voor. Verwacht niet dat het gelijk de volgende dag minder is, het heeft na castratie wel eventjes tijd nodig voor de hormonen uit het lijfje zijn verdwenen. 

 

Houd er ook rekening mee dat bij koppels van jonge konijnen, in de puberteit (nu dus ) de karakters pas gevormd worden. Er is dus geen garantie dat ze echt samen kunnen blijven. Het kan zijn dat er toch geen klik is tussen deze twee konijnen, nu de karakters gevormd worden. Houd dus wel rekening met een plan B op dat gebied (dat je toch één van de twee zou moeten afstaan en ruilen voor een partner waar het wel mee klikt, of dat je er twee aparte koppels van moet maken). 

 

Hier staan tips in over opvoeden, tam maken en gedrag sturen / ombuigen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam/

 

En hier staat veel informatie over castratie: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou mijn konijn er weet van hebben als ik haar weg zou doen , het doet namellijk pijn om haar weg te doen. Ik ben bang dat ze haar maatje gaat missen en haar omgeving, ik zou het er wel voor over hebben maar ik woon nog met mijn ouders en hun denken er anders over, omdat het geen goedkoop dingetje is en er geen garantie bij zit dat het helpt , omdat elk konijn anders is ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei Tania Van Dongen:

Zou mijn konijn er weet van hebben als ik haar weg zou doen , het doet namellijk pijn om haar weg te doen. Ik ben bang dat ze haar maatje gaat missen en haar omgeving, ik zou het er wel voor over hebben maar ik woon nog met mijn ouders en hun denken er anders over, omdat het geen goedkoop dingetje is en er geen garantie bij zit dat het helpt , omdat elk konijn anders is ..

 

Persoonlijk vind ik niet dat je een konijn weg moet doen omdat het gedrag niet past, helaas is het iets wat vaak wel gebeurt omdat mensen vooral vallen op de lieve snoetjes maar weinig beeld hebben bij de keerzijde. Geen verwijt naar jou hoor, zo bedoel ik het niet.

Ik denk dat castreren een hele goede optie is in dit geval omdat het gezien haar leeftijd een grote kans is dat dit gedrag hormonaal is. En hoe sneller je ingrijpt hoe groter de kans wordt dat ze het gedrag niet hebben aangeleerd. Het sproeien van mijn voedstertje was binnen een week na de castratie al voorbij. Maar garanties zijn er nooit, met niks. En konijnen kosten soms ook iets meer geld dan je misschien had verwacht.

 

Om je vraag te beantwoorden of zij er weet van zou hebben als je haar weg doet: misschien niet per se in die zin, maar ze merkt natuurlijk wel dat ze in een totaal nieuwe omgeving terecht komt, misschien alleen of met een ander maatje. Als ze al zo angstig is kan dit wel impact hebben op haar. Maar denk vooral dat je andere konijn er last van zal hebben. Ik merk het zelf al aan ze als één van de twee naar de dierenarts moet en daar een nachtje moet blijven. Helemaal van slag.

 

Moraal van dit te lange verhaal: geef de castratie een kans. Ik was er bij mijn voedster €95,- aan kwijt, heb er een minder hormonaal monstertje voor terug gekregen én ze zal geen baarmoederkanker etc meer kunnen krijgen op latere leeftijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik maar omdat ik al maanden met haar bezig ben en mijn andere konijn juist last heeft van haar. Want hij heeft een heel relax karakter, en ik zal voor mijn voedster 200euro kwijt zijn en dan is dat excl de medicijnen erbij gerekent, dat is wel een verschil. En omdat zei nog onder de 1jaar zit is het een sterrilisatie dat is dan beter omdat het een kleinere ingreep is dan een castratie, ik dacht misschien heeft ze het meer naar dr zin op een kinderboederij waar ze met andere konijntjes alle vrijheid heeft om te rennen, ik twijfel namelijk heel erg omdat ik haar liever ook niet zomaar weg wil doen voor dat bedrag zou ik het ook wel gedaan hebben 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterilisatie word niet bij konijnen gedaan, dat heeft namelijk ook totaal geen invloed op de hormoonhuishouding, gedrag, baarmoederkanker etc. Sterilisatie doen ze vooral bij mensen. 

 

Tja, de aanschaf van huisdieren brengt ook de financiele verplichting met zich mee. Je kan afstand doen. Maar dan moet je toch een nieuwe partner voor jouw konijn zoeken. En dat brengt ook weer kosten mee. Konijnen kosten nou eenmaal geld, een castratie is niet de grootste uitgave over het algemeen, en het is iets wat maar 1x in een konijnenleven hoeft (ten opzichte van inentingen & behandeling van ziektes, dat komt over het algemeen vaker terug). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het ook zijn dat je voedstertje veel stress heeft en dat daar haar gedrag vandaan komt? Ze is 'volledig angstig' voor mensen,  maar woont wel bij mensen in huis (denk ik?) en wordt al 4 maanden gecorrigeerd (hoe?) als ze dingen kapot maakt, wat op zich vaak gewoon konijnengedrag is of als ze lawaai maakt (hoe?). Waarschijnlijk snapt ze niet dat ze iets fout doet. Dat is ons mensen idee van dingen kapot maken.

 

Misschien is dit konijntje veel gelukkiger in een ruim verblijf in de tuin. Niet de hele dag met mensen om zich heen en kan ze lekker haar gang gaan qua (sloop)gedrag. Misschien is ze dan ook relaxter naar haar vriendje toe. Natuurlijk kunnen ze nu in dit jaargetijde niet ineens naar buiten, maar misschien in het voorjaar? En in de tussentijd bijvoorbeeld in een aparte kamer of zo, in een panelenren, waar ze geen (mensen)dingen kapot kan maken. Je geeft zelf al aan dat je denkt dat ze het meer naar haar zin zal hebben als ze in alle vrijheid kan rennen. Met haar vriendje lekker buiten, wat verder weg van mensen?

 

En je moet vanaf nu niet meer 'corrigeren' maar echt gaan bouwen aan een vertrouwensrelatie met haar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ze gekoppeld op neutraal terrein? Hoe ziet hun verblijf eruit qua grootte (permanente ruimte) dat kan ook nog verschil uitmaken in de relatie tussen de twee. Als je ze elke keer uit elkaar haalt en weer bij elkaar zet dan vergroot dat de onrust. Eens met Bammyflurry dus, misschien kan een aanpassing van het verblijf/de omstandigheden het al beter maken.

 

En het is belangrijk om goed gedrag te belonen, door middel van een aai of een snoepje. Slecht gedrag negeren, straffen werkt niet goed bij dieren want dan associëren ze jou (of alle mensen) met straf/narigheid. En ze zal dan bang blijven. Dus mocht ze ergens aan knagen wat niet mag, dan gewoon zorgen dat ze er niet meer bij kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Tania Van Dongen:

En omdat zei nog onder de 1jaar zit is het een sterrilisatie dat is dan beter omdat het een kleinere ingreep is dan een castratie.

 

Mijn voedstertje wordt in april 1 jaar en is eind november gecastreerd. Ze was dus ook vrij jong, maar heb letterlijk niets aan haar gemerkt na de ingreep, behalve dat ze doodsbang was bij de dierenarts en ik haar daardoor al op heb moeten halen voordat ze iets had gegeten of gekeuteld. Eenmaal thuis is ze gelijk begonnen met eten en was ze weer haar drukke zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is de ruimte waar ze dag en nacht zitten?

 

Ik zou haar in ieder geval niet naar een kinderboerderij brengen. Ik denk dat bij 9 van de 10 kinderboerderijen de konijnen daar echt geen leuk leven hebben. Vaak zitten ze in een hokje, en als ze wel in een groep in een ren leven dan is het maar zeer de vraag hoe dat onderling gaat (denk aan bijtwonden onder de vacht). En inderdaad de grijpgrage kinderhanden, kinderen die graag met de konijnen knuffelen terwijl de meeste konijnen dat niet willen. 

 

Als je het niet meer ziet zitten, breng haar dan naar een een goede konijnenopvang. Dan weet je vrijwel zeker dat ze goed terecht komt; met een vriendje en een ruime ren. Hier vind je een lijst: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bijna een jaar geleden ook te maken gehad met twee ruziënde konijnen (wel 2 voedsters). Ik kon het ook niet over mijn hart verkrijgen om er eentje weg te doen.

Daarom wilden we eerst proberen om er een ram bij te zetten die de rust creëert. In het asiel hebben ze gespeeddate met het meest angstige konijn en een ram uit het asiel en later met zijn drietjes.

 

Twee voedsters en één ram heeft ook wel slagingskans(niet zoveel als een koppel). Wellicht kun je dat nog proberen, mits je ruimte groot genoeg is dat is wel erg belangrijk.

 

Bij mij is dat helaas niet gelukt maar dan heb je er wel alles aan gedaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .