Ga naar inhoud

Heeft er iemand ervaring met dit product?


Kim1982

Aanbevolen berichten

Kennen jullie dit product? Heb er zelf nog nooit van gehoord:

Hartog luzerne mix Digest voor paarden

 

Een collega van m'n vriend tipte dit, ze geeft het zowel aan haar paarden als aan haar konijnen, zou goed voor de darmen zijn? 

Hartog luzerne  voor paarden

aangepast door Evee
links aangepast naar tekst
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich lijken konijnen en paarden qua spijsvertering best op elkaar, dus is het niet vreemd om soms naar een paardenproduct te pakken voor konijnen. Veel hooisoorten die voor paarden verkocht worden kunnen prima voor konijnen, gedroogd gras en luzerne ook. 

 

Waar wel een groot verschil zit is dat paarden werkdieren zijn die inspanning moeten verrichten, en konijnen niet. Als je dus paardenproducten gaat geven aan konijnen moet je dus wel heel kritisch kijken naar de samenstelling. 

 

Die mix die je noemt zou ik zelf niet snel kiezen, daar zit ook fruit in verwerkt, waar konijnen qua spijsvertering vaak toch erg gevoelig op reageren. Ook kan ik niet vinden wat de exacte samenstelling is. 

 

Als de luzerne gewoon een pure luzerne is kun je die wel geven, die kun je zelf door het hooi dat je al geeft mengen. Houd er wel rekening mee dat luzerne wel behoorlijk eiwitrijk is. Meestal kiezen mensen met jonge, opgroeiende konijnen voor luzerne, of mensen met juist oudere of magere konijnen die wel wat extra's kunnen gebruiken daarvoor. Heb jij al een konijn dat aan de dikke kant is, zou ik niet voor luzerne kiezen. De eiwtitten helpen wel goed voor ontwikkeling en spieropbouw / behoud, maar voor konijnen die al gevoelig zijn voor / tegen overgewicht aanzitten, zal het waarschijnlijk net weer wat extra gewicht er bij helpen, en dat wil je liever niet denk ik 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Evee:

Op zich lijken konijnen en paarden qua spijsvertering best op elkaar, dus is het niet vreemd om soms naar een paardenproduct te pakken voor konijnen. Veel hooisoorten die voor paarden verkocht worden kunnen prima voor konijnen, gedroogd gras en luzerne ook. 

 

Waar wel een groot verschil zit is dat paarden werkdieren zijn die inspanning moeten verrichten, en konijnen niet. Als je dus paardenproducten gaat geven aan konijnen moet je dus wel heel kritisch kijken naar de samenstelling. 

 

Die mix die je noemt zou ik zelf niet snel kiezen, daar zit ook fruit in verwerkt, waar konijnen qua spijsvertering vaak toch erg gevoelig op reageren. Ook kan ik niet vinden wat de exacte samenstelling is. 

 

Als de luzerne gewoon een pure luzerne is kun je die wel geven, die kun je zelf door het hooi dat je al geeft mengen. Houd er wel rekening mee dat luzerne wel behoorlijk eiwitrijk is. Meestal kiezen mensen met jonge, opgroeiende konijnen voor luzerne, of mensen met juist oudere of magere konijnen die wel wat extra's kunnen gebruiken daarvoor. Heb jij al een konijn dat aan de dikke kant is, zou ik niet voor luzerne kiezen. De eiwtitten helpen wel goed voor ontwikkeling en spieropbouw / behoud, maar voor konijnen die al gevoelig zijn voor / tegen overgewicht aanzitten, zal het waarschijnlijk net weer wat extra gewicht er bij helpen, en dat wil je liever niet denk ik 🙂 

Dankjewel voor je uitgebreide reactie, op de houtkorrels van hun poepbak zit soms bij 1 van mijn konijnen een witte aanslag, heb dat toen eens meegenomen naar de dierenarts en die zei dat het calcium was, dus let er nu op dat ze niet teveel calcium/kalk binnenkrijgt, ze krijgen hier nu ook spa blauw hihi..daar zou minder in zitten dan in kraanwater, dus denk dat luzerne dan niet zo'n goed idee is...maar hetzelfde konijn heeft gevoelige darmen, vandaar dat zij hem dat had getipt

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Evee:

Het is afhankelijk van waar je woont of het op gaat dat er in spa blauw minder calcium zit dan in kraanwater. Waar wij wonen is het calciumgehalte al vrij laag, dus hier ben ik met kraanwater beter af 🙂 

In Maastricht, heb het bij WML opgevraagd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .