Spring naar bijdragen
Binkie-Lover

Klitten en een vieze kont

Recommended Posts

Hoi allemaal,

ik heb sinds kort een wit konijn erbij en nu snap ik dat ze zich nooit helemaal wit kan laten. Alleen op het moment is het wel wat viezer dan alleen gelige pootjes. Als allereerste zitten er klitten in haar vacht tussen haar kin en wam en ook is het daar een beetje gelig. Dit heeft ze ook bij haar kont, alleen is dat nog iets donkerde geel/bruin en is het bij de pootjes aan de zijkant geklit. Ik zelf denkt dat het deels te maken heeft dat ze nog niet helemaal zindelijk is en dus in haar plas op de tegels blijft zitten. Heeft iemand anders nog een idee hoe het komt dat ze zoveel klitten is en dat het zo geel wordt? 

Mij lijkt het wel verstandig om het schoon te maken, maar ik weet niet zo goed hoe. Ik heb haar nog niet zolang en ze houd absoluut niet van vasthouden. Ook als ik probeer aan haar achterpootjes te zitten, rent ze weg. Wie weet hoe ik dit het beste schoon kan maken? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Qua geelheid kan de bodembedekking die je gebruikt echt groot verschil maken. Maar wat klitten betreft, is dat eigenlijk toch iets wat ze zelf horen bij te houden. Een slecht gefokte vacht kan ook het probleem zijn, dat zie je vaak bij allerlei teddy-kruisingen. Die redden de vachtverzorging niet zelf zonder hulp. 

Ik heb zelf een kortharig konijn wat zichzelf niet goed schoon houd. Niet dat hij diarree heeft ofzo, dat niet, maar hij wast zichzelf niet goed. Al meerdere keren bij de dierenarts na laten kijken maar hij is niet te dik, heeft geen gewrichtsproblemen en zijn gebit is in orde (dat zouden allemaal redenen kunnen zijn dat ze zichzelf daar niet kunnen wassen). Zijn blindedarmkeutels eet hij wel.

Hij poetst zichzelf gewoon niet goed. Al vanaf dat hij met een week of 10 hier kwam wonen. Hij krijgt daardoor ook verviltingen op de achterpoten, klitten bij zijn billen en staart. Ik moet hem eens in de zoveel tijd echt helpen, echt even kammen.  Ook hij houd niet van optillen en vasthouden, vandaar dat ik het niet vaker doe dan nodig, maar eens in de 8 weken ongeveer is het toch een keer nodig bij hem. Het is helaas niet anders. 

Als je het lastig vind, vraag dan iemand om hulp. Het scheelt als één iemand het konijn vasthoud en de ander rustig kan kammen en eventueel knippen.  En probeer de oorzaak te achterhalen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor je reactie!

Welke bodembedekking kan ik dan het beste gebruiken om ervoor te zorgen dat het niet meer zo geel is? De klitten heeft ze echt alleen tussen haar kin en wam en bij haar achterwerk. Verder is ze heel mooi wit en heeft ze geen klitten.

Ik bel volgende week wel dierenarts om haar even na te laten kijken om er zeker van te zijn dat er niks aan de hand is. 

Ze poetst zichzelf voor de rest wel en ik zie haar daar ook wel poetsen, maar toch blijft het viezig. Wat voor een kam gebruik jij dan? En hoe doe je het dan, omdat hij absoluut niet van oppakken houd. Raad je aan om de klitten weg te knippen of is het handiger om die eruit te kammen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik een massage handschoen om de losse haren uit zijn vacht te kammen/aaien en een gewone (fijne) kam om klitten er echt uit te kammen en om die tussen eventuele viltplekken te steken aan zijn kont of achterpootjes, zodat ik die in kan knippen of er af kan knippen zonder zijn huid te beschadigen. 

Dit is de handschoen, gebruik hem ook op (katten)kleedjes om de haren er uit te halen, maar tegenwoordig ook op Joris. 

handschoen.jpg

En qua kam gebruik ik zo iets als dit, maar dan een normaal, groot formaat (dit zijn echt van de kleintjes, knaagdierenkammetjes, ik gebruik een kattenkam, vind ik prettiger vasthouden). Normaal had ik die in de webwinkel van het merk adori maar die kan ik niet meer bestellen, is dus op, moet binnenkort even een alternatief zoeken er voor: 

konijnen_kam.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het zelfde met mijn konijn, zij kan zich niet helemaal goed schoon houden i.v.m. restschade na EC. Ze is gelukkig wit dus ik zie het snel als ze te vuil wordt. Heel soms doe ik haar onderkant in een badje even wassen en goed drogen. In de winter niet, want dan is het te koud om haar weer buiten te zetten. Ik help haar met kammen, gelukkig laat ze dit goed toe. Zelf merk ik dat als ik zaagsel gebruik, ze wat viezer is dan wanneer ik houtkorrels gebruik in het toiletje. Ik pak dan gewoon de kattenbak houten korrels van bijvoorbeeld de jumbo. Ik merk dat die goed absorberen. Ook leg ik er een laag hooi overheen en dan gaat het langere tijd goed.

Helaas gaat zij zelf ook zitten in haar eigen urine, ook is ze niet goed zindelijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bedankt! Ik ga meteen zo’n handschoen en zo’n kammetje kopen. Haar in een badje doen wordt het sowieso niet, want ze wil obsoluut niet opgepakt worden. Als ik haar wil kammen hoe kan ik haar dan het beste oppakken en vasthouden? Ze houd namelijk echt niet van oppakken en dan spartelt ze ook helemaal tegen. Dus tips zijn welkom!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joris houd ook niet van oppakken, dus meestal pak ik hem waar ik hem pakken kan (echt gewoon vast is vast, of het nou in zijn nek is of bij zijn billen) dan duw ik hem tegen de grond zodat hij niet wegrent en herpak ik hem zoals het hoort, dus onder zijn voorpootjes en zijn kontje. Dan zet ik hem op de tuintafel, waar ik een handdoek op leg zodat hij wat grip heeft. Daar blijft hij gelukkig wel altijd stil zitten. Een soort stil protest. Dan kammen en knippen wat nodig is, en dan til ik hem weer terug.  Meestal stampt hij dan flink en komt hij 1 a 2 weken niet om een brokje uit de hand te halen 😉 En daarna is het weer goed tussen ons. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ook een konijn die aan de achterzijde wat problemen had. Die van mij bleek wormen te hebben waar ik na 1,5 jaar en twee onderzoeken later achter kwam. Soms ging het een tijd goed en dan weer niet. Chip is kortharig, maar heeft aan de achterzijde aanleg om te klitten (het is daar pluiziger), zeker tijdens een verhaarperiode. Dat is nog steeds wel zo, maar gelukkig nooit meer zo erg als in de wormperiode. Door de kleine samengebundelde haren twee keer gewoon weg te knippen tijdens een verhaarperiode lukt het ons om het bij te houden. Chip vindt het niet leuk, maar het is voor zijn eigen bestwil. Ik hou hem vast met 1 hand tussen de voorpoten en de ander onder de billen en mijn vriend knipt.

Ik zou trouwens papierkorrels adviseren en twee hele grote (kittenkattenbak bijvoorbeeld) toiletten met hooi erin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog bedankt voor de tip van de korrels! Ik ga kijken of dat beter werkt. 

Ik heb het geprobeerd om haar op te pakken maar ze blijft trappen met de achterpoten. Waardoor ik er ook niet goed bij kan. Hebben jullie daar nog tips voor? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Optillen en dan tegen je lichaam aan houden, ik pak ze op en zet ze dan tegen mijn lijf aan, op mijn onderarm. Dan hebben ze steun met hun pootjes, en niet meer het idee dat ze bungelen (zoals ze in de natuur doen als ze gepakt zijn door een roofdier, en los moeten komen). 

En ik zorg dat het tafeltje waarop ik de vachtverzorging doe dicht bij de konijnenren staat. Dan hoef je ze minder lang vast te houden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tip: een metalen luizenkammetje werkt prima! Moet dat gebruiken want mijn konijn is oud en kan zich niet goed wassen. Voor de klitten kan je het konijn eventjes in een kommetje met warm water zetten - niet te warm - en zachtjes kammen, het water zal ervoor zorgen dat de klitten makkelijker weg te halen zijn, herhaal dit om de 2 dagen tot ze weer schoon is, als iemand haar vasthoud zal het beter gaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Grapje het konijn:

Tip: een metalen luizenkammetje werkt prima! Moet dat gebruiken want mijn konijn is oud en kan zich niet goed wassen. Voor de klitten kan je het konijn eventjes in een kommetje met warm water zetten - niet te warm - en zachtjes kammen, het water zal ervoor zorgen dat de klitten makkelijker weg te halen zijn, herhaal dit om de 2 dagen tot ze weer schoon is, als iemand haar vasthoud zal het beter gaan

Nadeel van de luizenkammetjes is dat ze zo fijn zijn dat je ook vastzittende haren uit trekt. Als je dat vaak gebruikt gaan ze alleen maar erger verharen en haal je te veel van de vacht weg, de natuurlijke bescherming wordt dan minder. Ik gebruik een wat grovere kam, een vachtkam. Die gebruik om klitten uit te kammen en als ik een klit weg moet knippen, dan steek ik die kam als bescherming tussen de klit en de huid in, zodat ik de huid niet met de schaar kan beschadigen. 

En konijnen in water zetten / nat maken is niet aan te raden. Buitenkonijnen hebben de vacht echt nodig om warm te blijven, springen normaal gezien alleen in water als ze vluchten, als dat de enige optie is om in leven te blijven. En dan sterven ze vaak ook nog omdat de vacht te lang nat en broeierig blijft, en ze daarmee hun bescherming kwijt zijn. Als je een buitenkonijn in de winter nat maakt, moet hij/zij daarna binnen blijven om op te drogen / geen kou te vatten. Dat is niet praktisch. Plus dat wassen erg veel stress geeft bij konijnen, doe dat dus echt alleen als het nodig is. Klitten zijn ook bij te houden zonder konijnen in bad te hoeven doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-2-2019 at 22:32 zei Evee:

Nadeel van de luizenkammetjes is dat ze zo fijn zijn dat je ook vastzittende haren uit trekt. Als je dat vaak gebruikt gaan ze alleen maar erger verharen en haal je te veel van de vacht weg, de natuurlijke bescherming wordt dan minder. Ik gebruik een wat grovere kam, een vachtkam. Die gebruik om klitten uit te kammen en als ik een klit weg moet knippen, dan steek ik die kam als bescherming tussen de klit en de huid in, zodat ik de huid niet met de schaar kan beschadigen. 

En konijnen in water zetten / nat maken is niet aan te raden. Buitenkonijnen hebben de vacht echt nodig om warm te blijven, springen normaal gezien alleen in water als ze vluchten, als dat de enige optie is om in leven te blijven. En dan sterven ze vaak ook nog omdat de vacht te lang nat en broeierig blijft, en ze daarmee hun bescherming kwijt zijn. Als je een buitenkonijn in de winter nat maakt, moet hij/zij daarna binnen blijven om op te drogen / geen kou te vatten. Dat is niet praktisch. Plus dat wassen erg veel stress geeft bij konijnen, doe dat dus echt alleen als het nodig is. Klitten zijn ook bij te houden zonder konijnen in bad te hoeven doen. 

Dit was de opdracht van de dierenarts maar natuurlijk alleen als het nodig is en ook maar een paar seconden in water, ik droog ze daarna af en in de ruif is de rest van de vieze vacht gewoon uitgevallen. Het was gewoon even nodig omdat de viezigheid vliegen aantrekt en dan leggen die hun eitjes in de vacht: myasis

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een vochtig, broeierige vacht trekt ook vliegen aan, dus als je wast om myiasis te voorkomen, moet je ook echt zorgen dat het konijn 100% droog is voor hij weer naar buiten gaat.

Het belangrijkste is natuurlijk om de plakpoep aan te pakken, de klitten bij te houden & in dit soort gevallen preventief met een anti-madenspray te behandelen (zoals beaphar anti-myiasis). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites