Ga naar inhoud

Afleren in huis plassen


Champ

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 2 lieve konijnen

1 is een kruising van een vlaamse reus, het is een ram van bijna 3,5 maand oud. 

De ander is een Duitse reus, een voedster van 3 maand oud. 

 

De ram is zindelijk. De voedster in het begin ook. Sinds een paar weken laat ik ze niet meer samen voordat ik straks baby konijntjes heb. 

 

Maar nu ze niet meer samen uit hun kooien mogen plast zij elke keer naast de kooi van de ram en poept door het hele huis. Hoe kan ik haar dat afleren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens is het in jouw geval territoriaal, als ze gekoppeld kunnen worden, zal het waarschijnlijk minder worden. Wanneer word of is de ram gecastreerd? Dat kan vanaf 12 weken / 3 maanden ongeveer al, dus dat zou nu al kunnen. 

 

Het is ook beter om ze tot aan de koppeling uit elkaar te houden, dus elkaar niet zien en ruiken, dan voorkom je territoriaal gedrag en vooral ook opbouw van frustratie naar elkaar toe, wat de koppeling straks kan verpesten. 

 

Koppeltips lees je in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt voor de tip!

 

Mij is verteld dat de ram gecastreerd kan worden als hij 5 a 6 maand is.

Maar na wat dierenartsen te hebben afgebeld heb ik een dierenarts die het met 4 maand zou kunnen doen als de balletjes waren ingedaald. Ik ga deze maand een afspraak maken zodat hij in februari gecastreerd kan worden. 

 

Ze kunnen elkaar wel zien wanneer 1 van 2 los loopt en af en toe laat ik ze samen eten als ik tijd heb om er bij te zitten zodat hij er niet gelijk boven op zit. Maar ik kan ze helaas niet uit dezelfde ruimte doen, ze hebben dd kooi namelijk allebei in de woonkamer staan. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt niet doen, het samen loslopen. Een dekking heeft maar een paar seconde nodig, en als jij net een paar seconde bent afgeleid bent, kan het dus al raak zijn. Plus dat het eigenlijk geen voordelen heeft, ze zijn ongecastreerd, je laat ze wel ruiken, maar niet rangorde bepalen (rijden) dat geeft echt frustratie bij konijnen. Als je dan straks (3 weken na castratie) gaat koppelen, heb je kans dat ze dat moment zijn als het moment om al die frustratie er uit te gooien, en dan heb je een flinke knokpartij, en kun je de koppeling wel vergeten. Zorg dus dat ze allebei een goed ruim verblijf hebben, en even niet langs elkaar loslopen tot na de koppeling. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .