Ga naar inhoud

Poep in de vacht


S&T

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft de laatste paar weken regelmatig, ongeveer 1 keer per week, ontlastig in zn vacht hangen. Soms een soort misvormde keutel maar vanavond was het helemaal zacht en stonk het ook erg. 

Ik haal het weg met een doekje, maar dat vindt hij heel vervelend natuurlijk. Ik ben zelf vooral bang voor als het weer warmer wordt en er vliegen op af zullen komen.. 

Waar kan dit aan liggen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal ligt het aan voeding. Wat en hoeveel krijgen ze precies op een dag? 

 

Als het niet aan voeding ligt kun je verder zoeken: hebben ze wormen, kan het zijn dat het blindedarmkeutels zijn en kan hij er om bepaalde reden niet bij (te dik, gewrichtsproblemen etc). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is ongeveer 1 kilo en saartje 1,6 dus ze krijgen 55 gram brokjes. Onbeperkt hooi en witlof of sla. Ik heb daar niets aan veranderd. Vandaag hadden ze wel weinig hooi gegeten en zaten ze veel achter elkaar aan te rennen.  Misschien dat dat invloed heeft.  

Ze hebben wel wormen gehad. Die zijn al meermaals teruggekomen/niet weggeweest maar na een nieuw medicijn (fenbendazol werkte blijkbaar niet goed genoeg),  heb ik ze al weer een paar weken niet gezien. 

Volgens mij zijn het meestal blinde darmkeutels maar vandaag meer diarree achtig. 

In november heeft hij dat ook gehad maar dat was waarschijnlijk naar aanleiding van fenbendazol (tegen de wormen) en stress.  

Hij is niet te dik. Het lijkt wel alsof ie zichzelf minder goed schoonmaakt tussen zn achterpootjes en bij zn staartje. 

 

Als hij een infectie of parasiet heeft, zou het dan vaker moeten voorkomen of steeds erger worden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fenbendazol werkt maar tegen bepaalde wormensoorten, niet tegen alle soorten. Afhankelijk van welke wormen jouw konijnen hebben wordt een bepaald middel ingezet, met werking tegen die specifieke soort. Het kan dus dat fenbendrops / panacur niet werkte, dan is het waarschijnlijk een andere wormensoort dan waar dat middel tegen werkt. 

 

Het kan best lastig zijn te achterhalen welke wormensoort het is, en herbesmetting komt inderdaad ook vaak voor (via blindedarmkeutels opeten en/of de omgeving). Het is dus echt niet altijd 1x een kuurtje en je bent er vanaf, maar het kan dus nodig zijn als je de klachten weer ziet terug komen om opnieuw te behandelen. Het best laat je wat keutels (als je ze kan vinden ook blindedarmkeutels!) testen bij de dierenarts, dan kunnen ze vaak zien welke soort(en) er in zitten. Helaas is niet alles te zien, soms zijn de wormen verteerd als ze uit het konijnenlijfje komen. 

 

Vergeet ook niet de omgeving goed schoon te houden en te ontsmetten na wormbesmettingen, anders is het ook zo weer terug. 

Heb je ze buiten zitten in een ren met open of gaasdak, kunnen wormen ook via vogelpoep bij de konijnen terecht komen. Via groenvoer dat besmet is met wormen, dat is dan vaak door katten/honden/vossenontlasting.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .