Spring naar bijdragen
Sandra Rijnders-Gielen

Konijn na ziekte weer koppelen met vriendje

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben Sandra en heb in oktober een ram en een voedster gekocht. De ram is 2 weken terug gecastreerd en daarna erg ziek geworden.

Ze is 2 weken binnen geweest en dagelijks hebben we de voedster bij de ram binnen gezet. Dat ging heel goed.

Vandaag hebben we ze beide een aantal uren samen binnen gehad en waren ze super lief met elkaar. Maar met het terugzetten in hun hok buiten,

gaat de voedster constant achter de ram aan. De ram zit dan na een tijdje helemaal verstijfd van schrik in het hok. Echt zielig.

Ik vind het zo raar dat ze binnen de beste vrienden zijn, maar in het buitenhok wil de voedster de ram niet hebben. Op neutraal terrein weer gaan koppelen

lijkt mij dan ook niet echt zinvol. Weet iemand hier raad mee?

Groetjes Sandra

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op bunnybunch! Ik heb je bericht even verplaatst naar het forumonderdeel koppelen, daar heb je meer kans echt gericht antwoord op je vraag te krijgen. 

Een ram is na castratie nog vruchtbaar. Pas na 14 dagen, dus in de 3e week na de castratie, kan hij weer aan de voedster gekoppeld worden. Als je ze eerder samen gelaten hebt, heb je kans dat er een nestje gaat komen. 

Als de ram 2 weken binnen gewoon heeft, is hij zijn wintervacht kwijt en mag hij pas half mei weer naar buiten. Je kan op zich wel binnen koppelen en ze samen binnen houden, maar zorg dan wel dat de overgang naar binnen voor de voedster niet te plots is. Plotselinge temperatuurwissellingen zijn niet goed voor konijnen. Een onverwarmde slaapkamer of bijkeuken zou een tussenoplossing kunnen zijn. Pas half mei, na ijsheiligen, mogen ze dan weer naar buiten verhuizen.  Zeker als hij slecht hersteld is na de castratie zou ik hem niet nu opeens weer buiten zetten. 

Koppelen is helaas niet zomaar een kwestie van twee konijnen samen zetten. Het makkelijkst is om konijnen zelf in partner te laten kiezen, op karakter. Helaas is dat in jouw situatie niet meer mogelijk. Wat ik wel aanraad is om echt een koppeling op neutraal terrein te houden.  Daar moeten veel koppels echt een aantal dagen, soms zelfs 2-3 weken wonen, voor ze er aan toe zijn naar het niet-neutrale terrein over te gaan. Uitgebreide uitleg daarover, en over gedrag wat je tijdens de koppeling kan zien,  staat in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Marjoleink:

Dat lijkt mij juist wel zinvol. Het zou kunnen dat de voedster het buitenhok inmiddels als haar terrein ziet, en de ram als een indringer.

13 minuten geleden zei Marjoleink:

Dat lijkt mij juist wel zinvol. Het zou kunnen dat de voedster het buitenhok inmiddels als haar terrein ziet, en de ram als een indringer.

Da

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook het idee dat de voedster vindt dat het buitenhok haar territorium is. Ga morgen toch maar eerst op neutraal de beide konijnen bij elkaar zetten en kijkend ze daarna samen in het hok kunnen. 

Ik heb de dierenarts geraadpleegd over het feit of de ram na 2 weken terug naar buiten kon. Zij vonden het geen probleem. Wel op de dag naar buiten doen. Ik heb ook geen haren van de ram gevonden, dus hoe weet ik dan of hij zijn wintervacht heeft verloren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze echt meerdere dagen op neutraal terrein laten voor je ze naar het hok doet. En het uiteindelijke verblijf ook echt zo neutraal mogelijk maken. Zie de uitleg in het artikel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ze nu net weer samen binnen gezet. Meteen dikke vrienden. Ga ze morgenochtend in de garage (neutraal terrein) zetten en kijken of ze einde van de dag naar het buitenhok kunnnen. Het gaat puur om territorium, want op andere plekken kunnen ze prima samen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had vandaag het buitenhok al schoongemaakt, voordat ze er samen in gingen. Misschien het hooi in het buitenhok erbij doen, waar ze nu samen in zitten? Zelfs het zand onderin schoon gemaakt en omgespit. Verder valt er eigenlijk in het hok niets te verplaatsen. Misschien iets toevoegen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .