Ga naar inhoud

Help! Mijn konijn (ram) plukt zich kaal


GDijk

Aanbevolen berichten

Hoi, 

 

Ik zit met een probleem. Mijn konijn Joris (ram) plukt zich op zijn borst kaal. Nu ben ik daarvoor een aantal keer met hem naar de dierenarts geweest. 
Daar is hij getest op vachtmijt en heeft daar ook een behandeling voor gehad. Nu bleef hij plukken, dus ik weer naar de dierenarts met hem. Toen is hij nog getest op huidschimmel. 
Dat bleek het ook niet te zijn. Nu is dus de diagnose dat het een gedragsprobleem is, door stress. Ik zou zelf alleen niet weten waardoor. Hij heeft een vriendinnetje waar hij gek mee is, een groot verblijf, niks is veranderd etc. Ik heb een verzorgende zalf (gekregen bij de d.a.) gesmeerd bij Joris. Dit hielp gelukkig heel goed en na een paar dagen hield hij op met plukken en groeide zijn vacht mooi terug. Nu ongeveer 3 weken later, begint hij weer te plukken. Gisteravond hadden wij een boel visite (Joris is een binnenkonijn) en toen begon hij weer te plukken.
Heeft iemand tips wat ik kan doen zodat hij zich niet meer zo kaal plukt? De vorige keer was het namelijk echt een hele grote plek. Bijna zijn hele borst was kaal. Dus tips zijn zeer welkom.

 

Alvast bedankt!  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat het ook met verveling te maken heeft? Heb je speelgoed in de ren, knaagmogelijkheden etc. 
Wel opvallend dat het zich uit wanneer er stress lijkt te zijn. Is het koppel wel stabiel of hebben ze soms ruzie/zitten ze achter elkaar aan? Heb je iets veranderd aan de bodembedekking bijv, of ander hooi (allergie?). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee verveling kan het volgens mij niet zijn. Ik heb inderdaad speelgoed in de ren en verschillende dingen waar ze aan kunnen knagen. Het koppel lijkt naar mijn idee wel stabiel. Soms zit het vrouwtje achter Joris aan, maar dat is zelden. 99% van de tijd zijn ze heel gelukkig samen. Ik heb wel een poosje geleden ander stro in het hok gedaan. Zou het daardoor kunnen komen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, je zou het kunnen proberen om weer terug naar ander stro te gaan. Ik zelf krijg last van roodheid en jeuk bij 1 soort hooi die ik weleens koop. Verder kan ik overal tegen alleen dat hooi daar kan ik niet tegen. 

Alleen verklaart dat niet dat hij weer start met plukken als er drukte/visite is. Of dat moet toevallig zijn. 
Misschien heeft iemand anders nog een idee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .