Spring naar bijdragen
IreneM

Hennep mat of vetbed?

Recommended Posts

Mijn konijn Stitch zit nu in een klein kistje vanwege EC. Hij gebruikt de wanden van het kistje om rechtop te blijven. Ik wil m nu in een iets grotere kist doen waar hij ook een beetje kan proberen te lopen (als dat lukt). Ik heb dit net geprobeerd, maar zijn pootjes glijden steeds weg. Ik zoek iets om op de bodem te doen zodat hij meer grip heeft. Ik had er nu hennep en hooi in. Wat zou een betere optie zijn, een hennep mat of een vetbed? Hij kan niet naar een toilet lopen dus hij zal op de mat plassen. Wat zou zich beter houden? En hoe vaak moet je een vetbed wassen? 

Eventueel ander idee is ook welkom.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb goede ervaringen met een vetbed. De urine gaat erdoorheen, dus het is wel nodig er nog een absorberende laag onder te leggen, ik gebruikte van die puppy-doeken om puppy's zindelijk te maken, maar het voordeel hiervan is dat de bovenkant mooi droog en warm blijft. Bovendien is het makkelijk te wassen en komt het haast droog uit de wasmachine. Ik heb altijd vetbedjes liggen, klaar voor gebruik, ik vind ze zo handig, ik wil niets anders meer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het konijn er ook echt op zal plassen zou ik eerder voor een vetbed met eronder een absorberend laagje kiezen dan voor een hennepmat.

Een hennepmat is niet wasbaar, zal dus op plaatsen waar ook echt geplast word wel vies worden. Ook kunnen ze er in graven en van eten. Je kan hem natuurlijk regelmatig vervangen voor een nieuwe, maar dat is dan wel duurder dan een wasbaar vetbed aanschaffen. Een hennepmat zou ik dus eerder aanraden in combinatie met een toiletbak. Maar als ik jouw verhaal zo lees is dat in dit geval geen optie meer.

Hoe vaak je een vetbed moet wassen ligt er aan hoe groot het verblijf is, hoe zindelijk een konijn is. Simpelweg: hoe snel word hij vies. Gebruik je het vetbed in combinatie met een toilet en is het konijn nog wel een beetje zindelijk, of als het verblijf zo groot is dat er een keutelhoek is & een leefhoek die schoner blijft, dan hoef je minder vaak te wassen. 

In jouw geval zou ik wel regelmatig wassen, je wil ook niet dat er irritatieplekken in de huid ontstaan. Om de dag bijvoorbeeld. Ik zou er voor kiezen om er 2 of 3 aan te schaffen, zodat je wel de mogelijkheid hebt om regelmatig te wassen. Het vetbed laat de urine door, de bovenkant blijft wel droog. Zorg dus wel voor een absorberende laag er onder waar de urine wel in trekt, dat kan een puppy trainingsmatje zijn, of een absorberende bodembedekking.

Ik heb zelf een konijn met verlamde achterhand een tijd in huis gehad, die hield ik op ikea badmatjes. Ik haalde dagelijks de keutels uit het hok en om de dag een schoon matje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .