Spring naar bijdragen
Yasmine Van Droogenbroeck

Hok voor mijn cavia’s

Recommended Posts

Ik heb een paar vraagjes over mijn cavia hok. Ik heb 2 vrouwelijke cavia’tjes al sinds ze net wegmochten bij de moeder. Ik heb een traditionele kooi van plastic gekocht, genoeg ruimte voor hun 2 (zonder speeltjes). Ze springen soms zo heen en weer dat heel mijn keuken onder de hennep ligt. Ik heb geen idee waarom ze dit doen, is het doordat ze plaats tekort hebben? Ik heb al eens geprobeerd om de kooi te veranderen naar 1 met trapjes maar ze hebben precies nog minder plaats. Ook durven ze allebei de trap niet op. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. 

Groetjes,

Yasmine 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jonge cavia's (en ook de oudere) vinden het heerlijk om een sprintje te trekken of te popcornen. Ook cavia's hebben ruimte nodig om hun pootjes te strekken. Een dierenwinkelkooi kan algauw te klein zijn. Voor twee volwassen cavia's is een ruimte van 120cm x 60 cm minimaal. Een schuilplekje, voerbakje, drinkflesje en een hooiruif moeten daar ook in gezet worden. Als bodembedekking kun je ook bijv. kartonbedding (Finacard; Bedxcel enz.) gebruiken dat maakt niet zo een rommeltje in de keuken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had vroeger voor mijn cavia's een standaard buiten-konijnenhok (ik denk 120x60) met verdieping. En dan er voor een ren er aan. Het trapje vonden ze in het begin spannend, maar ik heb er toen een steen onder gelegd om het wat minder schuin te maken, en op elke tree een brokje. Na een paar dagen hadden ze het door en sprintten ze het trapje gewoon op haha 🙂 Ze hebben in dat hok zowel in huis als buiten in de tuin geleefd.

Rommel maken ze inderdaad,  zeker als ze van die race buien hebben. Ik gebruikte wel geperste houtkorrels als bodembedekking, omdat dat wat zwaar is en er het minst uit gelopen werd. Daaroverheen dan een laagje goedkoop hooi of supreme supasoft bedding, maar dat laatste liepen ze ook wel redelijk uit de kooi.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .