Ga naar inhoud

Voedster gromt en valt aan


dexenbobbi

Aanbevolen berichten

Onze voedstertje heeft onlangs nieuw gedrag ontwikkeld, niets raars voor konijnen volgens mij, maar het wordt wel problematisch. Ze zit momenteel apart van onze ram omdat ze zijn haren anders uit zijn kop trekt. Onze ram lijkt het niet erg te vinden, gaat er soms zelfs voor liggen en ze zijn nog steeds ontzettend klef wanneer ik ze even bij elkaar laat.

 

Behalve dit verhaal hoor ik mijn vriend al een aantal weken klagen dat ze hem aanvalt en naar hem gromt wanneer hij haar wil voeren. Geloofde hem niet, want wanneer ik haar voer of in de ruimte ben wanneer hij haar voert is er niets aan de hand. Hij heeft het gisteren voor me gefilmd (krijg het hier niet geupload helaas) en ze vliegt hem inderdaad letterlijk aan, hangt in zijn benen. Ze gromt erbij en gromt ook wanneer zijn hand met brokjes in haar buurt komt. Wanneer hij de brokjes heeft neergegooid in de ren en hij trekt zijn hand niet snel genoeg weg dan hangt ze daarin met haar tanden, ze springt er echt naar toe. Hij mag haar ook niet aaien, ze rent voor hem weg, ze lijkt echt een hekel aan hem te hebben.

 

Ter illustratie: wanneer ik bij haar in de ren kom liggen dan is ze een mak lammetje, komt ze bij me en biedt ze haar hoofdje aan om geaaid te worden om me vervolgens te wassen. Mag haar zelfs optillen wanneer ik haar achterste wil checken op keutelrestjes (nogal een pluizig vachtje).

 

Is dit normaal gedrag? En vooral, wat kunnen we hiermee doen? Mijn vriend bemoeit zich eigenlijk amper met de konijntjes, geeft ze alleen aandacht en voer. Ik ben degene die eigenlijk altijd corrigeert wanneer ze weer eens in mijn planten of tafelpoten hangen. Je zou denken dat ze toch eerder een hekel aan mij hebben omdat ik continu lawaai maak als ze iets doen wat ze zelf heel leuk vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze gecastreerd? Hoe oud is ze? Zou het kunnen dat er iets mis is wat haar hormoonhuishouding verstoort? Baarmoederontsteking?

 

Ik heb een voedster gehad die juist na castratie dit soort gedrag ontwikkelde. De enige dame hier die negatief veranderde na de operatie. Zij beet ook de gaten in mijn broekspijpen. Met haar ben ik clickertraining gaan doen, dat kostte ook wat moeite (laat ze eens rustig iets aanpakken uit je hand zonder dat ze er in hangt, dat is de eerste stap). Maar het zorgde er voor dat haar houding van verdedigende pitbull veranderde naar "wat moet ik doen om wat lekkers te krijgen vandaag". Het heeft meer dan een jaar geduurd voor het zo ver was hoor. Het hele knorrige ging niet weg bij haar, dat bleef echt in haar karakter. Maar ze werd wel weer gewoon benaderbaar en onderging de verplichte verzorgingshandelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is eind november gecastreerd, baarmoeder en eierstokken zijn volledig verwijderd dus hormonaal kan het niet meer zijn denk ik. Naar mij is ze veel liever geworden, maar naar de heren in huis dus absoluut niet. We zijn toevallig vorige week begonnen met clickertraining, maar dat doe ik met haar. Is het een beter idee dat mijn vriend dit gaat oppakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zijn dat het iets is in de mannelijke houding ofzo, wat ze dreigend vind, waardoor dit gedrag getriggerd word. Lastig te bepalen wel. Ja, ik zou zeker de clickertraining ook door jouw vriend laten doen. Ik denk dat dat zeker wel kan helpen 🙂 Niet voor elk konijn is het overigens clickertraining, wat de truc doet. Het kan ook wat anders zijn waarmee je ze afleid en uit de boze-aanvallende modus haalt. Soms is het even zoeken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster gromt ook altijd als ik (of wie dan ook) kom voeren. Ik probeer haar even af te leiden door eerst haar te aaien met de ene hand en met de andere hand leg ik de brokken dan een stuk verder weg. Als ik daarna met mijn hand of voet bij de brokken in de buurt kom dan krijg ik ook een grom, en soms met haar voorpootjes probeert ze me weg te duwen. Samen eten met haar maatje gaat wel goed gelukkig.

Dus ze zitten nu ook apart, je konijnen? Da's ook wel lastig.. krijgt hij er kale plekken van? (het andere konijn, niet je vriend 😛 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij doet ze het dus niet, maar ook letterlijk nooit. Dus het verschil is zo bijzonder. Zodra mijn vriend ook maar een vinger naar haar uitsteekt (ook zonder brokjes) dan valt ze aan. En dan te bedenken dat ze er zo ontzettend schattig uit ziet 🤣

 

Ze zitten nu inderdaad apart omdat onze ram een flinke kale plek op zijn kop kreeg die met de dag bleef groeien. Op advies van de dierenarts hebben we ze nu uit elkaar gezet als we niet thuis zijn zodat zijn haar terug kan groeien en wij haar kunnen corrigeren wanneer ze weer begint met plukken.

 

't is een pittig dametje aan het worden haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .