Ga naar inhoud

Plakpoep en afvallen


Snoetje*

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

mijn konijn heeft sinds een a twee maanden om de paar dagen last van plakpoep. 

Ik heb hun dieet behoorlijk omgegooid en sinds een maandje krijgen ze nu én minder biks (science selective), minder groenvoer en alleen ‘s avonds nog (ik had het idee dat het konijn met de plakpoep daardoor ook sneller last kreeg), dagelijks gedroogde kruiden en ik heb verschillende soorten hooi geprobeerd. 

Het konijn met de plakpoep is dus ook nog eens een moeilijke hooieter. Natures best vindt hij wel redelijk lekker maar die gaat dus uit de handel 😞 ook daar eet hij niet mega veel van. 

 

Even wat cijfers:

- het kleinere dwergkonijn weegt 1,8 kg. Die heeft nergens last van en is redelijk goed op gewicht. 

- het grotere dwergkonijn met de plakpoep weegt 2,75 kg. Er mag dus wel wat vanaf.

 

Ik heb gerekend op 20 gram per kg lichaamsgewicht en ze krijgen nu dus 90 a 100 gram per dag samen. Iedere keer als ik naar de keuken loop rent het ‘dikkertje’ achter me aan, ik geef hem dus bovenstaand hoeveelheden maar heb echt het idee dat hij nog steeds honger heeft? 🤷🏼‍♀️

En daarbij heeft hij dus nog ook nog steeds regelmatig last van plakpoep... Het is ook wel lastig dat ik niet goed oog kan houden op de hoeveelheden want soms eet hij na zijn eigen bakje ook nog de restjes van de voedster op.

 

Iemand tips? Nog minder biks geven zodat ze nog wat afvallen? Alleen maar hooi een tijdje? Tanden laten checken door de da? Geen groenvoer meer? Bakjes wegnemen zodra hij zijn bakje leeg heeft?

Hij heeft ook nog eens een ontzettende pluisvacht bij zijn kontje waar alles in blijft hangen. Knippen zou een optie kunnen zijn maar hij spartelt ontzettend 🤦🏻‍♀️

 

Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat het probleem toch wel zeker voor de warmere periode is opgelost ivm maden. Ze wonen binnen maar zijn in de zomer ook veel buiten.

 

Help!! Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk merk brok geef je? Als het supreme selective is, is 20 gram vaak nog best veel. Dan zou je dus nog best wel wat omlaag kunnen. Ook bij andere merken kan het vaak ook. Het is een richtlijn, voor de meeste konijnen is het dus nodig om er vanaf te wijken.  Je zou dus voor het dikke konijntje toch wat kunnen minderen, kijken of ze dan meer hooi gaan eten.  Geef in ieder geval wel een goede, vezelrijke brok. 

 

Hooi is echt het meest belangrijke voedsel voor konijnen. Ik heb het idee dat het probleem daar misschien wel zit. Ik zou dus echt proberen om te zorgen dat ze meer hooi gaan eten. Zoeken naar een soort die ze graag lusten, het mengen met andere grassoorten of kruiden. In dit artikel staan ook veel tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

 

Alleen hooi is een "noodkuurtje" bij diarree. Als een konijn diarree heeft door voedingsfouten, kun je ze enkele dagen op alleen hooi zetten.

Welke soorten groenvoer geef je? Sla en koolsoorten zou ik mijden, en het alleen bij een basishoeveelheid veilige groenten houden, zoals witlof, andijvie, het loof van wortels. Ik zou niet te veel geven ook.

 

Je kan zeker eens een dierenartscheck laten doen. Die kan eventueel helpen en tips geven voor vachtverzorging van het kontje. Keutels nakijken op wormen. Tanden laten checken. Eventueel verder zoeken naar een bacteriele of parasitaire infectie, dat kan namelijk ook diarree veroorzaken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Evee:

Welk merk brok geef je? Als het supreme selective is, is 20 gram vaak nog best veel. Dan zou je dus nog best wel wat omlaag kunnen. Ook bij andere merken kan het vaak ook. Het is een richtlijn, voor de meeste konijnen is het dus nodig om er vanaf te wijken.  Je zou dus voor het dikke konijntje toch wat kunnen minderen, kijken of ze dan meer hooi gaan eten.  Geef in ieder geval wel een goede, vezelrijke brok. 

 

Hooi is echt het meest belangrijke voedsel voor konijnen. Ik heb het idee dat het probleem daar misschien wel zit. Ik zou dus echt proberen om te zorgen dat ze meer hooi gaan eten. Zoeken naar een soort die ze graag lusten, het mengen met andere grassoorten of kruiden. In dit artikel staan ook veel tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

 

Alleen hooi is een "noodkuurtje" bij diarree. Als een konijn diarree heeft door voedingsfouten, kun je ze enkele dagen op alleen hooi zetten.

Welke soorten groenvoer geef je? Sla en koolsoorten zou ik mijden, en het alleen bij een basishoeveelheid veilige groenten houden, zoals witlof, andijvie, het loof van wortels. Ik zou niet te veel geven ook.

 

Je kan zeker eens een dierenartscheck laten doen. Die kan eventueel helpen en tips geven voor vachtverzorging van het kontje. Keutels nakijken op wormen. Tanden laten checken. Eventueel verder zoeken naar een bacteriele of parasitaire infectie, dat kan namelijk ook diarree veroorzaken. 

 

Ik geef inderdaad supreme selective. Zal eens proberen te minderen en nog meer hooi te geven. Ben benieuwd!

 

Handig artikel ook, bedankt 👍🏻 Ik geef met name andijvie, witlof en wortels; maar ik heb dus juist het idee dat hij op witlof reageert; en op wortels niet. Maar misschien moet ik het gewoon eens bijhouden. Voor nu heb ik weer even een groentestop ingelast voor 2 a 3 dagen. Vandaag gaat het in ieder geval goed! 

 

Dankjewel voor de tips. Ga bovenstaande nog proberen en andrs wordt het inderdaad een dierenartsbezoekje als het niet verbetert 💁🏻‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .