Ga naar inhoud

Konijntje wilt niet eten


Yoideyo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb 3 januari mijn konijntje (vrouw) gesteriliseerd. Alleen nu eet je niets meer en poept ze heel weinig.

We hebben contact opgenomen met de dierenarts, en zij zeiden dwangvoer. Dat werkt op zich wel. Alleen ze eet geen brokken, alleen een beetje hooi.

Mijn moeder is daarna naar de dierenarts gegaan. Blijkt ze lichte koorts te hebben. Toen heeft ze antibiotica gekregen, en volgens de dokter moest ze vandaag gaan eten. Maar ze eet niet.

Alleen maar snoep. Ze drinkt wel.

 

Mijn moeder en ik willen het risico niet nemen dat ze niets meer eet, waardoor haar darmen niet goed werken.

 

Hebben jullie tips om je konijn te laten eten? Of andere tips in deze situatie?

 

Groetjes,

Suzanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt ze nog pijnstilling? Neem aan van wel, welke dosis? In overleg met de dierenarts zou je nog cisaral en/of metocloral kunnen geven. Zeker doorgaan met dwangvoeren. Er zijn verschillende verse kruiden die eetlust opwekkend zijn o.a. selderij, basilicum en munt. Dat zou je kunnen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat ze niet eet, maar ze eet wel een beetje hooi en ze eet snoep. Dat is gewoon eten 😉

De reden dat je bij konijnen moet dwangvoeren is omdat als er niets in de darmen zit, die stil kunnen vallen. Dan is het heel moeilijk om dat weer op gang te krijgen. Meestal lukt dat niet en gaat het konijntje dood. Als een konijn iets eet doet het er ongeveer 24 uur over om er als keutel uit te komen. Maar jouw konijn eet wel. Niet zo veel als voor de operatie, maar ze eet. En ze keutelt ook! 

Een sterilisatie (castratie) van een voedster is een best behoorlijke buikoperatie, waar echt wel even wat tijd na nodig is om goed te herstellen. 

 

Ik zou dus zelf maar heel beperkt dwangvoeren en vooral echt motiveren zo veel mogelijk zelf te eten. Brokjes eten ze meestal pas als laatst na een operatie, dus dat is niet vreemd. Ze beginnen meestal met lekker groenvoer eten, dan hooi. En daarna pas brokken. Vaak zijn ze daar eerst nog kieskeurig in ook, soms kan het helpen net een keer een ander merk brok aan te bieden om ze te verleiden te gaan eten. Weinig eten = weinig poepen. Maar zo lang ze eet en zolang ze poept werken de darmen. Dus dat is een heel goed teken!

 

Ook kun je dwangvoer aanbieden op een lepel of in een klein schaaltje, zodat ze er zelf van kan eten.  Dat scheelt vaak veel stress.

 

Pijn is vaak de belangrijkste reden dat ze niet eten, pijnstilling zou wel aan te raden zijn, dan sluit je pijn als oorzaak van het niet eten in ieder geval uit. Ze is nog niet eens een week geleden geopereerd aan haar buik, als mens heb je ook langer dan een week herstel nodig van zo iets. 

 

Beterschap voor je dame!

 

Hier nog wat leesvoer:
Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Herstel na een operatie 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .