Ga naar inhoud

Onhandelbare voedster


TheFurryFruits

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb twee konijntjes Apple (rammelaar)(08-11-2013) en Peaches (voedster)(27-09-2016). Peaches heb ik geadopteerd toen ze 6 maanden was. Vanaf dat ik Peaches heb is altijd duidelijk geweest dat zij behoorlijk dominant is, dat is geen probleem zolang ze maar niets kapot maakt. Ik heb beide altijd bij thuiskomst het deurtje open gezet zodat ze vrij kunnen rondhupsen. Hun behoefte hebben ze altijd in hun kooi gedaan. Sinds drie kwart jaar ging mevrouw opeens aan de vloerbedekking en mijn antieke tafel en stoelen trekken/knagen, en zelfs als ik naast haar sta en haar er op aan spreek dan kijkt ze me aan en doet ze het gewoon weer. uiteindelijk steeds terug in de kooi gezet in de hoop dat ze de hint zou begrijpen. Hier begon het ongewenst gedrag allemaal mee.

 

Sinds een paar maanden ben ik van zaagsel (want mijn hele woonkamer lag steeds vol) overgestapt naar kattenkorrels en een groter wctje. Madam gaat steevast telkens voor het wctje zitten en plast daar alles onder (al gaat ze ook geregeld gewoon op het wctje). Ik laat haar al steeds zien dat keuteltjes in het wctje moeten maar dit heeft geen enkel effect.

 

Nu heb ik een aantal weken geleden een baby konijntje twee nachtjes te loge gehad en nu is ze nog wilder geworden, totaal niet meer zindelijk (poept hele woonkamer onder). Ik heb hun ruimte al kleiner gemaakt en het gekke is dat ze daar opeens heel hard achter elkaar aan sjeezen terwijl ze in de kooi gewoon lief naast elkaar liggen. 

 

Ik heb ze nu even apart gezet omdat ik het gewoon niet meer weet. Maarja nu haalt ze dat hok ook helemaal overhoop.

Hoe kan ik dit gedrag corrigeren? Wat moet ik doen? Ik ben door al mijn ideeën en hoop heen. 

 

Kunnen jullie me helpen?!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt helaas echt allemaal als heel normaal konijnengedrag. Corrigeren zal daarom ook geen zin hebben, natuurlijk, aangeboren gedrag is niet te corrigeren. Soms wel te sturen, zo kun je voor een graafbak zorgen, voldoende sloopspeeltjes etc. 

 

Een vreemd konijn in huis erbij en de ruimte kleiner maken (de ruimte veranderen) zijn denk ik alleen dingen die het gedrag nog meer versterken. En waarschijnlijk ook de reden dat de verstandhouding van je koppel nu van slag is. Vechten ze ook of niet? Als het alleen jagen is, zou ik aanraden ze wel echt samen te laten. 

 

Je hebt kans dat het met castratie van je dame wel minder zal worden op termijn. Maar garantie is daarbij ook niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Evee:

Het klinkt helaas echt allemaal als heel normaal konijnengedrag. Corrigeren zal daarom ook geen zin hebben, natuurlijk, aangeboren gedrag is niet te corrigeren. Soms wel te sturen, zo kun je voor een graafbak zorgen, voldoende sloopspeeltjes etc. 

 

Een vreemd konijn in huis erbij en de ruimte kleiner maken (de ruimte veranderen) zijn denk ik alleen dingen die het gedrag nog meer versterken. En waarschijnlijk ook de reden dat de verstandhouding van je koppel nu van slag is. Vechten ze ook of niet? Als het alleen jagen is, zou ik aanraden ze wel echt samen te laten. 

 

Je hebt kans dat het met castratie van je dame wel minder zal worden op termijn. Maar garantie is daarbij ook niet. 

Hallo.

Bedankt voor uw reactie.

 

De hele woonkamer ligt vol met speelgoed, hierin doe ik ook afwisselen zodat ze zich niet kunnen gaan vervelen. Ik denk dus niet dat dit het probleem is.

 

Het vreemde konijn is maar twee nachten hier geweest (er was geen andere optie). Ik wist dat de geur een eventueel probleem zou kunnen zijn maar zoals aangegeven was er geen andere optie. Om te voorkomen dat ik constant in de keutels en plasjes zou trappen heb ik de ruimte kleiner gemaakt zodat mevrouw weer zindelijk kan worden. Dit heeft tot nu toe redelijk gewerkt. Er zijn twee dagen geweest dat ze niet heeft gepoept in die ruimte (helaas had ze gisteren een terugval). De ruimte kleiner maken is ook omdat anders mijn vloerbedekking (wat niet van mij is maar mijn huurbaas) nog meer gaten gaat krijgen, dit geld ook voor mijn meubilair. Ze is extreem bunstructive.

 

Wanneer ze in de ren/kleinere ruimte zitten dan is het opeens uit het niets alsof ze elkaar gaan aanvallen. echt op een flink tempo achter elkaar aan sjeezen. en in de kooi niets, gewoon relax alsof ze totaal geen problemen hebben. Ik blijf er altijd bij voor het geval iets ergs gebeurt.

 

Beide konijnen zijn al een hele tijd geleden gecastreerd en gesteriliseerd.

 

Dat dit normaal konijnengedrag is kan ik begrijpen als dit iets is wat ze altijd al heeft gedaan maar zoals ik in mijn bericht aangaf is dit iets wat sinds drie kwart jaar opeens begonnen is. Voorheen lagen ze altijd lekker samen in de woonkamer en als ik dan langs liep dan bleven ze heerlijk liggen en kon ik ze zelfs aaien zonder dat ze daarvoor opstonden, zo ontspannen en relax waren ze. Ook toen ik haar net had mocht ik haar absoluut niet aaien, nu duwt ze haar kopje onder mijn hand als ik Apple te lang aai. Ik snap gewoon de extreme gedragsverandering niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende redenen waarom gedrag kan veranderen. In grote lijnen dezelfde redenen waarom koppels, die soms jaren prima samen leefden uit elkaar kunnen vallen. 

 

In dit artikel staat daar een opsomming van redenen van: 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

Citaat

 

En ze leefden nog lang en gelukkig...
De koppeling is voorbij, alles lijkt goed te gaan. Maar opeens beginnen de konijnen onaardig tegen elkaar te doen. Te jagen, wat plukken haar uit elkaar te trekken, graven op elkaar. Soms zie je ook dat konijnen vlinderen en het ook echt vechten gaat worden.

Dat een bestaand koppel uit balans raakt kan verschillende redenen hebben.
 
- Te weinig ruimte. De minimale ruimte voor een koppel is 2 vierkante meter. Meer ruimte is echter beter en komt de verstandhouding in een koppel zeker ten goede. Als het lukt, houd voor een koppel dan ook 4 vierkante meter permanente leefruimte of meer aan. Hoe groter hoe beter. Zelf vind ik 8-12 vierkante meter een prettige ruimte voor een koppel omdat ze dan ook echt wel een sprintje kunnen trekken in het verblijf.  
- Te weinig plekjes om zich even alleen terug te trekken. Zet meerdere schuilhuisjes, afdakjes, zitplankjes en/of tunnels neer zodat ze elkaar kunnen ontlopen als ze dat willen. 
- Hormonen, niet gecastreerde konijnen hebben soms periodes waarin de hormonen opspelen. Denk dan aan de puberteit, schijnzwangerschappen en voedsters die rams zijn in het voorjaar etc. Dat verstoort de rangorde ook, konijnen vertonen dan namelijk vaak humeurig gedrag. 
- Het kan zijn dat de geur van andere konijnen in de buurt is, omdat je zelf bijvoorbeeld ergens bent geweest waar ze konijnen hebben of er een konijn van iemand anders bij jullie logeert. Bij buitenkonijnen zie je het soms ook als de buren konijnen aanschaffen of als er wilde konijnen in de buurt zijn.
- Als één van de konijnen zwakker / ouder / ziek is kan het zijn dat de rangorde veranderd en/of zelfs dat het dier verstoten wordt door de partner. Vaak is een verandering in gedrag, in de rangorde, tussen konijnen in een groep of koppel het eerste signaal wat je als konijnenbaasje op kan merken als teken dat een konijn iets mankeert. Konijnen zijn prooidieren en laten pas laat zien dat er echt iets aan de hand is. 
- Onrust en angst kunnen er ook voor zorgen dat de verhoudingen in een koppel of groep veranderen. Bijvoorbeeld als er roofdieren in de buurt zijn (geweest), er iemand met een hond op bezoek is geweest, of als er iets in het huishouden veranderd is zoals een nieuw huisdier of een baby. 

 

Zorg er voor dat de basis behoeften in orde zijn. Voldoende ruimte, laat konijnen op tijd castreren/steriliseren, bezoek een dierenarts om medische problemen uit te sluiten en/of te behandelen. En zorg ook dat er genoeg verstopplekjes zijn. Tot slot is het ook belangrijk om de konijnen een beetje uitdaging in hun leven te geven. Doe aan voedselverrijking, zet een graafbak neer en deel de ren af en toe opnieuw in zodat ze dingen weer opnieuw kunnen ontdekken. 

Als de konijnen echt hevig blijven vechten, haal ze dan uit elkaar en geef ze elk een nieuwe partner. Alleen leven is voor geen enkel konijn een optie. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Evee:

Misschien dat er nog tips staan in dit artikel waar je iets aan hebt:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

De kooi is 1 meter diep en 1,20 meter breed, de ren (kleinere ruimte) is twee vierkantenmeter.

Voor dat haar gedrag (dat ze mijn spullen kapot ging maken ondanks al het speelgoed) hadden ze de hele woonkamer ter beschikking, en dat is behoorlijk wat ruimte! En ook voor haar gedragsverandering waren ze ieder moment dat ik thuis was los. Vaker bleven ze zelfs in hun kooi omdat ze al genoeg gerend hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel wisselen van omgeving en een kleine leefruimte (1x120 is te klein voor een koppel) kan ook onrust en dit soort gedrag veroorzaken. En ja dat kan ongemerkt rustig opbouwen, tot het opeens opvalt en problematisch is. 

 

Heb je een optie om het koppel naar buiten te verhuizen, in een permanente, grote, vaste ren? Anders zou dat een optie zijn vanaf half mei, als de wintervacht daar geen probleem meer is. Daar is onzindelijkheid en sloopgedrag toch minder een probleem dan in huis. 

 

Je zou ook een grondige dierenartscheck kunnen overwegen. Karakterveranderingen kunnen ook het gevolg zijn van medische problemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Veel wisselen van omgeving en een kleine leefruimte (1x120 is te klein voor een koppel) kan ook onrust en dit soort gedrag veroorzaken. En ja dat kan ongemerkt rustig opbouwen, tot het opeens opvalt en problematisch is. 

 

Heb je een optie om het koppel naar buiten te verhuizen, in een permanente, grote, vaste ren? Anders zou dat een optie zijn vanaf half mei, als de wintervacht daar geen probleem meer is. Daar is onzindelijkheid en sloopgedrag toch minder een probleem dan in huis. 

 

Je zou ook een grondige dierenartscheck kunnen overwegen. Karakterveranderingen kunnen ook het gevolg zijn van medische problemen. 

De kooi, waar ze slapen en hun behoefte doen is 1 bij 1,20.

Hier zitten ze dus alleen is wanneer ik slaap of op mijn werk ben (ik werk parttime dus ik ben veel thuis)

Als ik thuis ben staat hun kooi constant open, maakt ze iets kapot dan gaat ze even terug de kooi in.

Hun leef/speel ruimte is de complete woonkamer!! En die is heel erg groot!! Mijn woonkamer is groter dan welke ren dan ook dus ruimtegebrek hebben ze niet.

Ik wissen niet steeds van ruimten want ze wonen altijd en nog steeds in de woonkamer.

 

Het probleem is niet hun als koppel, maar mevrouw met haar plotselinge gedragsverandering!!

Het enige moment dat ze achter elkaar aan sjeezen is wanneer ze samen in de ren zitten, en ook niet constant maar opeens plots achter elkaar aan sjeezen. 

Wanneer ze in de kooit samen zitten dan is zij hem constant aan het wassen en liggen ze altijd naast elkaar.

 

Ik heb geen tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze terug de kooi in doet en het deurtje dicht doet of als je ze van los in de woonkamer wisselt naar in een ren, wissel je van ruimte, ze hebben dan een beperking van ruimte die er soms wel is, en soms niet is. Ik neem aan dat ze er ook in zitten als je slaapt, dan heb je ook geen toezicht als ze los lopen in de woonkamer. Dan wissel je dus van ruimte, soms zitten ze krap op elkaar, soms niet. Wisselen van ruimte kan gedragsproblemen geven: sloopgedrag, tralieknagen, drinkflestrekken, haar uitplukken, ruzie tussen koppels dat soort dingen. De veranderingen die jouw voedster nu heeft, zouden daar dus door kunnen komen. 

Maar zoals ik aangaf, het kan ook zeker medisch zijn, maar daar kom je alleen achter door een grondige dierenartscheck te laten uitvoeren. 

 

Jammer dat je geen tuin hebt, het klinkt namelijk alsof de dame niet echt meer een binnenkonijn is qua karakter. Dat was een mooie oplossing geweest voor dit koppel. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden zei Evee:

Als je ze terug de kooi in doet en het deurtje dicht doet of als je ze van los in de woonkamer wisselt naar in een ren, wissel je van ruimte, ze hebben dan een beperking van ruimte die er soms wel is, en soms niet is. Ik neem aan dat ze er ook in zitten als je slaapt, dan heb je ook geen toezicht als ze los lopen in de woonkamer. Dan wissel je dus van ruimte, soms zitten ze krap op elkaar, soms niet. Wisselen van ruimte kan gedragsproblemen geven: sloopgedrag, tralieknagen, drinkflestrekken, haar uitplukken, ruzie tussen koppels dat soort dingen. De veranderingen die jouw voedster nu heeft, zouden daar dus door kunnen komen. 

Maar zoals ik aangaf, het kan ook zeker medisch zijn, maar daar kom je alleen achter door een grondige dierenartscheck te laten uitvoeren. 

 

Jammer dat je geen tuin hebt, het klinkt namelijk alsof de dame niet echt meer een binnenkonijn is qua karakter. Dat was een mooie oplossing geweest voor dit koppel. 

 

 

 

Ze hebben altijd alle ruimte gehad behalve s'nachts (wat ik ook al in mijn vorige bericht aangaf) of als ik er niet ben ivm het kapotmaken van mijn spullen (terwijl ze ontzettend veel speelgoed hebben waar ook in gewisseld word zodat ze zich niet kunnen gaan vervelen).

Sinds ze alles onder poept heb ik de ren uit gehaald om haar opnieuw zindelijk te krijgen/trainen/maken. 

Wanneer de deur open staat dan blijven ze bij keus vaker lekker binnen tegen elkaar aan liggen.

In de kooi of erbuiten 95% van de tijd liggen ze naast en tegen elkaar aan, dus dat ze moeite hebben met zo dicht op elkaars lip te zitten zou het niet kunnen zijn.. . of zie ik het nou verkeerd?

Door dat ze aan mijn ritme gewend zijn gaan ze ook vaak zelf al vlak voor ik naar bed ga hun kooi in, in het begin ging ik naast het trapje staan en tikte ik met een snoepje op de trap en kwamen ze een voor een naar boven. Ook wanneer ik langer op blijf dan gaan zijn toch altijd dat tijdstip naar binnen ook al staat het deurtje open totdat ikzelf naar bed ga.

Leg mij dus alsjeblieft uit dat als ze ruimtegebrek of problemen met wisseling van ruimte hebben waarom ze vaker zelf binnen blijven terwijl ze naar buiten kunnen?!

 

(al het bovenstaande zij dingen die ik nu al verschillende keren heb uitgelegd)

 

Het sloop gedrag is alleen in de woonkamer, zoals verschillende keren aangegeven de vloerbedekking en het meubilair. Iets wat ze nog nooit eerder gedaan heeft maar wat dus plots sinds drie kwart jaar doet. Als dit iets was wat ze vanaf het begin had gedaan dan had ik het begrepen, maar niet zo opeens. Tralie knagen doen ze ook niet, waarom zouden ze ze hebben alle vrijheid (en nog gaan ze vaker in hun kooi liggen ook al staat het deurtje dus open). Drinkflestrekken, haar uitplukken, ruzie tussen koppels hebben we ook geen last van.

 

Gezondheidsproblemen is het ook niet, ik ben twee weken geleden met beide bij de dierenarts geweest en zij is in topconditie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei TheFurryFruits:

Leg mij dus alsjeblieft uit dat als ze ruimtegebrek of problemen met wisseling van ruimte hebben waarom ze vaker zelf binnen blijven terwijl ze naar buiten kunnen?

Bij deze: konijnen zijn schemerdieren, en zijn 's ochtends vroeg en 's avonds laat het meest actief. Waarschijnlijk precies de momenten dat je ze opsluit in het hok. Dat gebrek aan vrijheid gaan ze niet ineens inhalen als ze overdag los mogen lopen, want dan zegt hun biologische klok dat ze rustig aan moeten doen. Dat ze er overdag niet altijd uit gaan als ze daartoe wel de gelegenheid hebben, zegt dus verder niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Marjoleink:

Bij deze: konijnen zijn schemerdieren, en zijn 's ochtends vroeg en 's avonds laat het meest actief. Waarschijnlijk precies de momenten dat je ze opsluit in het hok. Dat gebrek aan vrijheid gaan ze niet ineens inhalen als ze overdag los mogen lopen, want dan zegt hun biologische klok dat ze rustig aan moeten doen. Dat ze er overdag niet altijd uit gaan als ze daartoe wel de gelegenheid hebben, zegt dus verder niets.

Ook in de avond en ochtend wanneer de deur open staat blijven ze vaker binnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo ontzettend veel dingen al geprobeerd ik ben gewoon nu op het punt dat ik ten einde raad ben. Dit is mijn laatste oplossing, discussiëren over wat het zou kunnen zijn. Ik ben bang dat als er geen oplossing komt dat er niets ander op zit dan haar weg te doen 😭 en liefste alles behalve dat. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen kamer over waar je de konijnen de hele dag los kan laten? Ik denk eigenlijk dat als je ze 's nachts op blijft sluiten het niet over zal gaan. Konijnen hebben permanent (dus 24 uur per dag) wel een paar vierkante meter nodig. Een kooi is echt te klein. Misschien dat ze dit in het begin geen probleem vonden, maar ze zijn het er duidelijk niet meer mee eens. 

 

Heb je ook knaagspeelgoed of takken in hun ruimte? Misschien als je meer van dat aanbiedt ze je meubels met rust laat. Maar ik denk dat het belangrijkst is om een fatsoenlijk grote ruimte voor ze te creëren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei IreneM:

Heb je geen kamer over waar je de konijnen de hele dag los kan laten? Ik denk eigenlijk dat als je ze 's nachts op blijft sluiten het niet over zal gaan. Konijnen hebben permanent (dus 24 uur per dag) wel een paar vierkante meter nodig. Een kooi is echt te klein. Misschien dat ze dit in het begin geen probleem vonden, maar ze zijn het er duidelijk niet meer mee eens. 

 

Heb je ook knaagspeelgoed of takken in hun ruimte? Misschien als je meer van dat aanbiedt ze je meubels met rust laat. Maar ik denk dat het belangrijkst is om een fatsoenlijk grote ruimte voor ze te creëren. 

Nee helaas niet, ik heb een slaapkamer n badkamer n woonkamer met n keuken er in en n berging (welke vol staat met spullen, wasmachine e.d.) Ik wil al heel lang graag verhuizen alleen kan ik me dat niet veroorloven.

T grappige is ook dat wanneer ze gewoon los lopen in de woonkamer dat ze t grootste gedeelte van de tijd naast en tegen elkaar aan liggen en soms eens op staan om hun behoefte te doen of iets te eten, daarna gaan ze weer liggen. Meeste tijd ligt het speelgoed gewoon maar wat te liggen. Wat wel echt leuk is haha een keer in de zoveel tijd haal ik de skippybal uit (ooit gekocht voor buikspier oefeningen) en daar gaan ze als een malle achteraan 😂, heel grappig om te zien! Zie je twee kleine konijntjes achter n joekel van n bal aan rennen.

 

T is maar een van de twee problemen heeft. Apple heeft nergens last van, hij is super chill. K heb letterlijk en engeltje en Bengel(!!)

 

Speelgoed, knaaggoed allesss hebben ze. Ik zorg voor ontzettend veel variatie in dat soort dingen omdat ik gewoon ontzetten veel van ze hou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei wat een lastige situatie. Kan je niet de ren iets groter maken en ze niet meer in de hele woonkamer laten voor een tijdje? Dus dat ze continu dezelfde ruimte hebben i.p.v. steeds wisselen tussen permanent verblijf en de hele woonkamer. Mogelijk houd je dan het overzicht wat beter voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk ook een beetje wat @Renske34 zegt:

 Ik weet niet of je hier genoeg ruimte voor hebt, maar wat je zou kunnen doen is nog een panelenrennetje erbij kopen en die dan aan jouw eigen ren vastmaken, met kooi erbij. (Ik heb zelf een fijne panelenren voor ze gekocht voor buiten, die is ongeveer 90 cm hoog en heeft een handige instapdeur. Ook krijg je er haakjes bij waarmee je de ren kan bevestigen aan het hok of aan een andere ren.) Dan heb je misschien wel 4-5 m2 aan ruimte. Dan laat je ze dus niet meer in de hele woonkamer los. Wel zorgen natuurlijk dat ze vanuit die ren niet bij je meubels kunnen🙂.  Ik denk dat dat al heel wat beter zou zijn. 

Oh en verder inderdaad gewoon door blijven gaan met knaagspeeltjes enzo geven hoor, als ze geen mogelijkheid meer hebben tot je meubels zijn die vast interessanter😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .