Ga naar inhoud

Ram toont ineens dominant gedrag naar voedster.


Hollandbunny

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Ik heb een ram en een voedster en ze zijn sinds augustus 2018 bij elkaar.

 

De voedster is 5 jaar oud en gesteriliseerd en de ram is gecastreerd en ook rond de 5 jaar oud. 

 

Bij het begin (tijdens koppelen en nadat de koppeling was gelukt) was de voedster erg dominant naar de ram en territoriaal over haar plek. Uiteindelijk is dat verdwenen en heeft ze hem helemaal geacepteerd.

 

Nu zijn we een paar maanden verder en begint de ram dominant gedrag te vertonen. Het begon buiten als ze samen in de tuin aan het rondrennen waren. Hij beet dan in haar kont, probeerde soms op haar te rijden en rende een hele tijd achter haar aan met zijn staart omhoog.  En elke keer als hij dan in de buurt kwam rende ze al meteen voor de zekerheid weg van hem. Maar nu begint hij haar ook te verjagen als ik ze in de ochtend hun eten geeft. Normaal legde ik dan 2 voerbakjes in het hok en zaten ze gezellig naast elkaar te eten. Maar vanochtend mocht de voedster niet in de buurt komen en verjaagde hij haar en hoorde je gegrom.

 

Ik weet nu niet wat ik hier aan kan doen en of dit tijdelijk gedrag is. Ik laat ze dan meestal "uit ruziën" maar ik merk wel dat de voedster banger gedrag begint te tonen door dit. 

 

Hopelijk weet iemand hier iets meer van af, want ze zijn wel een leuk koppel en is die maanden ervoor elke keer goed gegaan.

 

Groetjes,

Femke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende redenen waarom koppels uit elkaar kunnen vallen / groeien. Is er medisch gezien niets mis met de voedster?

 


Uit het artikel over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Citaat

 

En ze leefden nog lang en gelukkig...

De koppeling is voorbij, alles lijkt goed te gaan. Maar opeens beginnen de konijnen onaardig tegen elkaar te doen. Te jagen, wat plukken haar uit elkaar te trekken, graven op elkaar. Soms zie je ook dat konijnen vlinderen en het ook echt vechten gaat worden.

Dat een bestaand koppel uit balans raakt kan verschillende redenen hebben.
 
- Te weinig ruimte. De minimale ruimte voor een koppel is 2 vierkante meter. Meer ruimte is echter beter en komt de verstandhouding in een koppel zeker ten goede. Als het lukt, houd voor een koppel dan ook 4 vierkante meter permanente leefruimte of meer aan. Hoe groter hoe beter. Zelf vind ik 8-12 vierkante meter een prettige ruimte voor een koppel omdat ze dan ook echt wel een sprintje kunnen trekken in het verblijf.  
- Te weinig plekjes om zich even alleen terug te trekken. Zet meerdere schuilhuisjes, afdakjes, zitplankjes en/of tunnels neer zodat ze elkaar kunnen ontlopen als ze dat willen.
- Hormonen, niet gecastreerde konijnen hebben soms periodes waarin de hormonen opspelen. Denk dan aan de puberteit, schijnzwangerschappen en voedsters die rams zijn in het voorjaar etc. Dat verstoort de rangorde ook, konijnen vertonen dan namelijk vaak humeurig gedrag.
- Het kan zijn dat de geur van andere konijnen in de buurt is, omdat je zelf bijvoorbeeld ergens bent geweest waar ze konijnen hebben of er een konijn van iemand anders bij jullie logeert. Bij buitenkonijnen zie je het soms ook als de buren konijnen aanschaffen of als er wilde konijnen in de buurt zijn.
- Als één van de konijnen zwakker / ouder / ziek is kan het zijn dat de rangorde veranderd en/of zelfs dat het dier verstoten wordt door de partner. Vaak is een verandering in gedrag, in de rangorde, tussen konijnen in een groep of koppel het eerste signaal wat je als konijnenbaasje op kan merken als teken dat een konijn iets mankeert. Konijnen zijn prooidieren en laten pas laat zien dat er echt iets aan de hand is.
- Onrust en angst kunnen er ook voor zorgen dat de verhoudingen in een koppel of groep veranderen. Bijvoorbeeld als er roofdieren in de buurt zijn (geweest), er iemand met een hond op bezoek is geweest, of als er iets in het huishouden veranderd is zoals een nieuw huisdier of een baby.

 

Zorg er voor dat de basis behoeften in orde zijn. Voldoende ruimte, laat konijnen op tijd castreren/steriliseren, bezoek een dierenarts om medische problemen uit te sluiten en/of te behandelen. En zorg ook dat er genoeg verstopplekjes zijn. Tot slot is het ook belangrijk om de konijnen een beetje uitdaging in hun leven te geven. Doe aan voedselverrijking, zet een graafbak neer en deel de ren af en toe opnieuw in zodat ze dingen weer opnieuw kunnen ontdekken.

Als de konijnen echt hevig blijven vechten, haal ze dan uit elkaar en geef ze elk een nieuwe partner. Alleen leven is voor geen enkel konijn een optie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

We zijn nu al ongeveer een maand verder en het rammetje is nog steeds niet echt lief naar de voedster.

Hij laat haar weer niet in de buurt komen tijdens het eten ook als ze hooi eten en nog steeds in de tuin jaagt hij haar op.

Ze rent nu ook elke keer alvast weg als hij in de buurt komt.

 

Als ik ze brokken geef (ze hebben nu ieder hun eigen bakje weer) en ze staan nu verder van elkaar af wacht de voedster eerst totdat hij rustig eet en dan komt zij voorzichtig ook eten.

En nu als ze hooi krijgen begint hij ook al weer te grommen naar haar en durft ze nog minder snel naar het hooi toe te komen, want hij komt meteen achter haar aan. Dus ben nu ook meer het hooi door heel het hok heen aan het verspreiden.

 

ik heb ook al contact gehad met het asiel waar ik het rammetje vandaan heb gehaald of hun nog tips hadden, maar ze vonden het ook een lastige situatie. Aangezien ze wel samen in het nachthok zitten (relaxen).

Maar verder heb ik eigenlijk een lange tijd niet meer gezien dat ze elkaar wassen of lekker naast elkaar liggen buiten het nachthok. ze zitten zo ver ik gezien heb niet vaak dicht tegen elkaar, wat je normaal bij koppels wel ziet.

 

Verder durft de voedster niet naar mij toe te komen als ik voor het gaas/hek zit of voorbij kom, want ze wordt dan meteen verjaagd door het rammetje. En de voedster is altijd wel van de aandacht geweest en kwam altijd naar me toe als ik voorbij liep en dat is nu niet meer zo. Het rammetje wel die staat direct te kijken.

 

En als ik het zo vergelijk met de vorige partner van de voedster vond ik hun een veel blijer en leuker koppel dan met het nieuwe rammetje.

 

Maar ik ga het nog steeds even aankijken en probeer zoveel mogelijk informatie op te zoeken hoe het kan zijn dat de rollen ineens zo erg zijn omgedraaid en waarom dit gedrag zo blijft en ik hoop het liefst dat ze uiteindelijk een blije koppel worden. Maar ik vind het ook lastig hoelang ik dit moet laten door gaan, omdat de voedster die ik vanaf baby al heb niet ongelukkig wil laten voelen en ook voor het rammetje, want ik gun ze allebei een fijne partner.

 

Ik hoop dat jullie nog misschien tips hebben?

 

Ik heb al wat dingen gelezen over voernijd maar dat klopt dan weer niet met dat hij haar opjaagt in de tuin waar ze gewoon aan het rond huppelen zijn.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .