Ga naar inhoud

Weinig drinken en of eten,


Weshley Van Daelen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! 

 

Ik ben nieuw hier en ik heb om eerlijk te zijn geen idee hoe dit allemaal werkt maar ik begreep wel dat ik om hulp kon vragen omdat ik meestal hier uit kom als ik iets niet begreep, sorry als dit al eens besproken is en etc etc.

 

ik heb sinds een week, 2 konijnen allebei vrouwtjes (voeders) van 16 weken. 

In het begin aten ze ontzettend veel alles was op voor we het door hadden, nu ( na oud en nieuw ) begon Linkie opeens bijna tot niets meer te eten, af en toe wat brokjes en af en toe wat hooi maar niet zoals eerst. 

De dag erna begon Zelda ook veel minder te eten, ze zijn allebei redelijk actief dus ik weet nou niet wat er aan de hand is? 

Zijn ze gestresst door het vuurwerk en moeten ze bij komen? Is het alles bij elkaar? 

Weet iemand wat ik kan doen om weer normaal te laten eten ? Of uberhaupt om ze op hun gemak te stellen..

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze ingeënt?

 

Eten ze nu nog wel wat? Of echt niet meer?

 

Plotseling stoppen met eten of opeens veel minder is bij konijnen altijd een teken dat er iets mis zit. Dat kan door verschillende oorzaken komen. Gasbuik, verstopping en gebitsproblemen zijn het meest voor de handliggend als oorzaak. Gasbuiken kunnen ze wel sneller krijgen als ze stress hebben. Maar de stress van oud en nieuw zou nu toch wel voorbij moeten zijn.

 

Het probleem van deze dingen is vooral dat als een konijn iets eet, het er ongeveer 24 uur over doet voor het er als keutel uit komt. Als een konijn 24 uur niets eet raken de darmen leeg, vallen ze stil, en het is heel moeilijk om die bij konijnen weer op gang te krijgen. Meestal lukt dat niet en sterft het konijn. Als ze dus echt niets eten, al meerdere uren, dan is het een spoedgeval en moet je naar een konijnkundige dierenarts om te achterhalen wat de oorzaak is en die aan te pakken.

 

Als ze nog wel iets eten maar een stuk minder, is het natuurlijk ook belangrijk de oorzaak te achterhalen. Dan heeft het wel ietsje minder spoed, maar dat wil niet zeggen dat het geen spoed kan worden. Ook dat kan wijzen op (beginnende) verstopping of een gasbuik. Of haakjes op de kiezen. Of dat er iets mis is met het voer (besmet door muizen, nat / schimmelig / vochtig geworden?) .

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Evee:

Zijn ze ingeënt?

 

Eten ze nu nog wel wat? Of echt niet meer?

 

Plotseling stoppen met eten of opeens veel minder is bij konijnen altijd een teken dat er iets mis zit. Dat kan door verschillende oorzaken komen. Gasbuik, verstopping en gebitsproblemen zijn het meest voor de handliggend als oorzaak. Gasbuiken kunnen ze wel sneller krijgen als ze stress hebben. Maar de stress van oud en nieuw zou nu toch wel voorbij moeten zijn.

 

Het probleem van deze dingen is vooral dat als een konijn iets eet, het er ongeveer 24 uur over doet voor het er als keutel uit komt. Als een konijn 24 uur niets eet raken de darmen leeg, vallen ze stil, en het is heel moeilijk om die bij konijnen weer op gang te krijgen. Meestal lukt dat niet en sterft het konijn. Als ze dus echt niets eten, al meerdere uren, dan is het een spoedgeval en moet je naar een konijnkundige dierenarts om te achterhalen wat de oorzaak is en die aan te pakken.

 

Als ze nog wel iets eten maar een stuk minder, is het natuurlijk ook belangrijk de oorzaak te achterhalen. Dan heeft het wel ietsje minder spoed, maar dat wil niet zeggen dat het geen spoed kan worden. Ook dat kan wijzen op (beginnende) verstopping of een gasbuik. Of haakjes op de kiezen. Of dat er iets mis is met het voer (besmet door muizen, nat / schimmelig / vochtig geworden?) .

 

 

 

 

Heel erg bedankt! Ik ga morgen met ze naar de DA om ze sowieso even te laten na kijken, ze eten zeg maar 5/10 brokjes op een dag en een beetje hooi, ze beginnen wel iets meer te doen en eten dan gister of eergister, maar nogsteeds niet naar mijn zin, daarbij vond ik de beginners handleiding erg fijn omdat ik er dus ook achter ben gekomen dat ze een beetje plak poep hebben.. morgen maar met ze naar de DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .