Spring naar bijdragen
Anouk21

Ratten, een aantal vragen

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb nu nog gerbils maar als ik later op mezelf woon zou ik echt graag een keer ratten willen maar ik heb een paar vragen

Sommige mensen zeggen dat ratten duurder zijn dan bijv gerbils omdat ze speciale bodembedekking enz moeten krijgen maar ik heb ook ergens gelezen dat kattenbakkorrels een goede bodembedekker is, is dit zo??

De rede dat ik eerst twijfelde over ratten was omdat ze erg snel ziek kunnen worden en dat vind ik erg zielig, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

De vraag word al vaak gesteld maar zouden jullie eerder mannetjes of vrouwtjes aanraden? En wat zijn de verschillen?

Ik heb gelezen dat vrouwtjes minder stinken maar wel drukker zijn, maar mannetjes kunnen wel rustig op schoot zitten...

En plassen ratten erg veel? Ook als ze uit de kooi zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi! 

Ratten zijn echt hele leuke diertjes. Ik denk dat ze duurder zijn dan gerbils (qua bodembedekking) vanwege het feit dat je de kooi vaker moet schoonhouden. Ik doe hem zelf 2x per week, want anders ga je het echt ruiken. Ik vind ratten best wel een beetje stinken eigenlijk.. Ik gebruik houtsnippers, heb ze ook een tijdje op katoen gehad. Van die houten kattenbak korrels kan ook. Zelf vul ik altijd aan met toiletpapier in snippers zodat ze zelf hun nestje kunnen maken. Dus wat dat betreft vallen de kosten ook wel mee. 

De dierenartskosten die vallen helaas niet mee, daar zou ik wel rekening mee houden. Ratten zijn erg gevoelig voor luchtweginfecties en tumoren. Ik heb laatst een ratje van net een half jaar ingeslapen omdat ze zo intens benauwd was en vernevelen hier niet meer bij hielp. Dat was wel even slikken want je raakt zo snel gehecht aan zo'n beestje. Ze worden over het algemeen ook niet zo oud, een jaar of 2. Maar als dat iets is waar je van tevoren rekening mee houdt dan is het wel te doen.. Sommigen hebben ook geluk en hun ratje heeft nooit wat. 

Zelf heb ik alleen ervaring met vrouwtjes. Ze zijn inderdaad erg druk en ondernemend, stil zitten is er niet bij. Heel soms willen ze wel even knuffelen, als ze moe zijn na een paar uur loslopen. Misschien wordt dit minder na een jaar maar ik vind het zelf wel erg leuk.Je kan ze ook allemaal trucjes leren en speelgoed in elkaar knutselen voor in de kooi.  

Ik weet niet of mannetjes erger stinken dan vrouwtjes, het schijnt van wel. Maar ik vind de mijne al best wel stinken als ik het niet goed schoon hou.

1 van mijn ratjes is niet echt zindelijk als ze losloopt. Ten minste, ze plast wel netjes in 1 of 2 hoekjes maar ze doet het niet in de kooi. Maar dat schijnt wel heel makkelijk aan te leren te zijn, het is mij (nog) niet gelukt. 

Zelf vond ik deze informatie betrouwbaar en up-to-date ook met betrekking tot de grootte van het verblijf: 

https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/rat/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .