Spring naar bijdragen
Marlous van Diemen-Smit

Vriendinnetje voor mijn konijn

Recommended Posts

Hallo, 

Ik ben hier nieuw en ik heb een vraag.

Ik heb een gecastreerd mannetjes konijn van bijna 5 jaar oud. We hebben altijd op een flat gewoond dus het is een binnen konijn die los mag huppelen als er iemand thuis is. 

Nu zijn we verhuisd en willen we hem naar de tuin verplaatsen alleen vind ik het zielig als hij alleen de tuin in moet. Dus ik wil een vriendinnetje voor hem nemen zodat hij niet alleen is. Hoe pak ik dit het beste aan? Zowel het koppelen als buiten wennen?

Groetjes Marlous en mijn Fluffy konijn

IMG-20140825-WA0000.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom 🙂 en wat een mooi konijn heb je! 

Fijn dat hij een maatje krijgt en dat je deze gelegenheid aangrijpt om deze ook te zoeken. Als je hem naar buiten wil doen dan kan je dat doen halverwege de maand mei, i.v.m. het wennen aan de temperatuur. Mocht je hem nu al buiten zetten dan heeft hij geen wintervacht en ook niet de mogelijkheid om deze nog op te bouwen. Erg koud zal hij het dan dus krijgen. 

Voor het koppelen kan je terecht bij een konijnenopvang, die helpen je met koppelen eventueel als je dat wil. Sowieso is het prettig dat je konijn zelf een maatje "kiest" als het ware zodat de kans van slagen het grootst is. 

De lijst met konijnenopgangen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je wel Renske! Hij is ook super lief en komt altijd een knuffel halen als ik hem roep (En hij heeft er zin in :) ) 

Ik wilde hem ook niet voor april naar buiten doen hoor maar ik dacht ik moet wel op tijd gaan zoeken..

Ik ga meteen even bij je links kijken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is hij al gecastreerd? Zo niet, dan zou ik dat binnenkort laten doen. - edit ik lees nu dat je schrijft gecastreerd rammetje haha.

Koppelen kun je het best op neutraal terrein doen. Je wil hem zijn maatje geven rond dat hij naar buiten mag begrijp ik? Dan zit je half mei, dat dat kan zonder problemen voor de wintervacht. Het makkelijkst is om met hem naar een konijnenopvang te gaan, zoals Renske ook aan gaf. Daar kan hij speed-daten met de dames tot er een geschikte partner gevonden is. Karakter is namelijk erg belangrijk, wil het goed blijven gaan, wil het een verliefd koppel worden.

Na de speed-dates neem je de beste kandidaat mee naar huis om verder te koppelen. Dat doe je het best volgens de methode "koppelen op neutraal terrein". Je zou het nieuwe buitenverblijf neutraal kunnen laten, dus zorgen dat jouw konijn en het nieuwe konijn daar nog niet zijn geweest. Dat ze daar samen voor het eerst op gezet worden. Dan hoef je ze daarna ook niet te verzetten, scheelt een stapje in de koppeling.

Meer uitleg over koppelen en partnerkeuze lees je in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels contact gehad met de DOA in Amsterdam. Ik ga daar volgende week zaterdag praten voor de mogelijkheden. Het liefste wil ik dat hij daar wordt gekoppeld en dat ze er de tijd voor nemen. Het buitenhok is leeg en daar kunnen ze hopelijk meteen samen in als ik het nieuwe koppel mag ophalen. Ik ben nu bezig om te zorgen dat er een extra ren aan vast komt omdat ik het hok te klein vind. 

Ik hoop niet dat mijn konijnenknuffel denkt dat ik hem in de steek laat als ik hem wegbreng.. hij weet natuurlijk niet dat ik hem gewoon weer kom halen na een week of 2.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een week of 2 is erg lang hoor. Ik heb een viertal laten koppelen en die kon ik na 5 dagen ophalen. 

Ik denk dat je konijn zo afgeleid is door zijn nieuwe vriendinnetje dat hij je niet heel erg gaat missen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het enige probleem wat je nu hebt is dat je een binnenkonijn hebt, zonder wintervacht. Die kan niet naar buiten nu. Pas half mei.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ik ben nog in de oriënterende fase 😁

Ik wil hem niet voor half april wegbrengen om te daten enzo maar ik wil het gewoon op tijd geregeld hebben dan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken 😉

En ik wil ook praten of ik er wel 2 weken ofzo van kan maken omdat ik half april mijn eerste kindje verwacht en ik gewoon niet de tijd heb om hem te begeleiden met koppelen en wennen welke hij wel verdient natuurlijk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ahh ik snap het 🙂 In dat geval is het heel verstandig! 

En inderdaad, gefeliciteerd met je kindje op komst! Zeker als je het druk gaat krijgen met de kleine is het fijn dat je "konijnenkindje" er een maatje bij krijgt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .