Ga naar inhoud

Ram/voedster castreren of best allebei?


Hanne Pelgrims

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn voedster is gisteren onverwacht bevallen. We dachten twee voedsters te hebben gekocht maar het blijken een ram en een voedster te zijn. Ik heb ze meteen uit elkaar gezet wanneer ik merkte dat mijn voedster zou bevallen en ook nu staan ze nog apart om een 2e zwangerschap te vermijden. Ik zou mijn konijnen het liefste terug samenzetten maar hiervoor is een castratie nodig... volstaat het wanneer ik bijvoorbeeld alleen mijn voedster of ram laat castreren of laat ik ze best allebei castreren? Toch had ik gezien de omstandigheden nu dat ik een ram en voedster heb graag eens bewust mijn konijnen koppelen, maar hiervoor is mijn voedster nog te jong voor (9maanden) vermoed ik. Indien ik ze niet laat castreren, moet ik de koten dan ver uit elkaar laten zodat ik ze over een aantal maanden weer kan koppelen of is de castratie de enige goede oplossing in jullie ogen? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen een voedster laten castreren is geen optie, omdat rammen ontzettend veel last hebben van hun hormonen. De ram zal veel op de voedster willen rijden, meer jagen en uitdagen, en dat gaat vroeg of laat bij elk koppel mis, omdat ze simpelweg niet de ruimte hebben elkaar te ontlopen in gevangenschap. 

 

In een koppel moet altijd minimaal de ram gecastreerd zijn. Als je één van beide wil laten castreren, kies dan dus voor de ram. De ram is zeker 2 weken na castratie nog vruchtbaar, dus in de 3e week na de castratie kun je hem dan weer aan de voedster koppelen. Of in het geval van een nestje, op het moment dat de jongen oud genoeg zijn om gespeend te worden (als ze 8 weken zijn en weg kunnen bij de moeder).

 

Of je de voedster wel of niet laat castreren is een persoonlijke keuze. Er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders van in de konijnenwereld. Je bent geen slecht baasje, welke keuze je ook maakt. Maar denk er wel even goed over na.

 

Voorstanders laten inderdaad de dame castreren om baarmoederproblemen te voorkomen, en die komen toch regelmatig voor bij oudere voedsters. En de tweede reden is om het hormoongestuurd gedrag wat te minderen. Dat zorgt vaak ook voor stabiele koppels. 
 

Tegenstanders vinden het een te zware operatie voor een gezond konijn, en maken de keuze dat niet preventief te doen. Je brengt een gezond konijn naar de dierenarts en krijgt een ziek hoopje konijn terug, dat echt even een aantal dagen extra zorg nodig heeft om weer te herstellen. Maar aan de andere kant - stel dat de voedster nog wel problemen met de baarmoeder krijgt en alsnog geopereerd moet worden, dan is het risico groter omdat ze al verzwakt is. Een gezond konijn heeft wel een hele grote kans goed door de operatie heen te komen, terwijl een ziek / verzwakt konijn al veel meer risico's loopt.

 

Ik heb zelf wel altijd elke dame laten castreren, en heb er ook geen spijt van dat ik dat heb laten doen. Herstel is even een dingetje, maar er zijn ook genoeg dames waar dat echt bij mee valt, die de volgende dag weer starten met eten, en een dag later weer keutelen. Zonder veel problemen en extra zorg. Je moet wel pijnstillers geven na de operatie, zodat pijn geen reden is dat ze niet eten. En als ze niet willen eten, dan is op een bepaald moment medicatie voor de darmen, om die op gang te helpen, ook nodig. 

 

Je kan de ram nu laten castreren, en de voedster zodra het nestje volgroeid is. Houd er ook rekening mee dat als de ram er nog bij zat toen ze het nestje kreeg, dat er ook een redelijke kans is dat ze weer zwanger is, en dus over een maand weer een nestje krijgt. Dan moet je dus wachten tot die jongen 8 weken zijn voor je kan koppelen. 

 

Wil je ook de dame laten castreren dan kun je dat doen nadat het nestje volgroeid is, of je koppelt ze eerst en wacht er nog langer mee, net wat je wil. Als het buitenkonijnen zijn kan het ook handig zijn om even te wachten tot het mei is, dan zit je niet met wintervachtjes als ze naar binnen moet om te herstellen van de operatie. Afhankelijk van wat je kiest kun je ze dus eerst koppelen. En dan op het moment van castratie enkele dagen uit elkaar halen. Of je laat ze apart tot de dame gecastreerd is en begint dan pas aan de koppelpoging.  In dat laatste geval zou ik voor het herstel van de wond dat niet direct na de castratie doen, maar eventjes wachten, toch wel minimaal 2 weken,  tot de dame  weer een beetje de oude is, voor je start met de koppeling. 

 

Extra informatie:

 

Informatie over castratie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Informatie over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net in je andere topic dat de jongen overleden zijn. In dat geval zou ik aanraden beide konijnen nu te laten castreren, de voedster zodat een eventueel 2e nest ook weggehaald kan worden. Na de castratie beide konijnen hersteltijd geven (de voedster om te herstellen van de operatie, de ram in verband met vruchtbaarheid). En dan 3 weken na de castratie op neutraal terrein de twee konijnen weer aan elkaar proberen te koppelen. 

 

Een voedster kan op een leeftijd van 9 maanden gewoon gecastreerd worden, is daar niet te jong voor. Het kan al vanaf 6 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .