Ga naar inhoud

2 voedsters gekocht, maar 1 ervan blijkt ram te zijn...


Hanne Pelgrims

Aanbevolen berichten

Beste konijnenliefhebbers,

Ik heb een aantal maanden geleden 2 voedsters gekocht bij een fokker. Gisteren is mijn konijn plots bevallen van twee dode babykonijntjes. Ik heb voor de bevalling de beide konijnen apart gezet (het blijken een ram en voedster te zijn). Er zat heel wat tijd tussen de geboorte van het eerste babykonijn en de geboorte van het tweede konijn. Misschien heeft mijn konijn veel stress gekend doordat we ons er niet bewust van waren dat ze zwanger was en hierdoor niet de rust gekregen heeft die ze nodig had. Mijn voedster is ondertussen bekomen van de zwangerschap maar weten niet goed wat we moeten doen. Momenteel zitten ze apart in twee hokken boven elkaar. Is dit wel goed? We zijn momenteel een 2e hok aan het knutselen, zetten we de hokken dan beter ver uit elkaar? Zodat ik ze over een aantal maanden weer kan koppelen en een nestje kan krijgen waar (ook ik) op voorbereid ben? Of is castratie de enige goede oplossing? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald. 

Ik zou als ik jou was de ram zo snel mogelijk laten castreren, zodat je hem 2-3 weken later weer aan je voedster kunt koppelen. Waarom zou je nog een nestje willen? Jonge konijntjes zijn wel schattig, maar waar ga je ze laten dan? Ik neem niet aan dat je ze dan allemaal zelf wilt houden, en marktplaats en de konijnenopvangen zitten vol met konijntjes die allemaal nog op zoek zijn naar een huis. Ik zou daar niet nog een stuk of 6 konijntjes aan toevoegen. Bovendien heeft een ongecastreerde ram enorm last van zijn hormonen, en zal hij continu proberen op de voedster te rijden. Niet echt fijn voor haar.

 

2 hokken boven elkaar klinkt alsof een konijn niet veel ruimte heeft, dus fijn dat er een ander hok komt. Ik zou dat op een afstand van het andere hok zetten, zodat ze elkaar ook niet zien en ruiken. Mijn ram kwijnde na zijn castratie helemaal weg zonder zijn vrouwtje, dus die heb ik met de rennen tegen elkaar gezet. Maar meer gebruikelijk is om ze uit elkaar te houden, zodat ze ook niet gefrustreerd raken omdat ze elkaar wel zien maar niet bij elkaar kunnen komen.

 

Het is sneu van de zwangerschap,  dat is best een belasting voor een jonge voedster. Maar aan de andere kant is het een voordeel dat je straks een voedster en een gecastreerde ram hebt, daarvan is de kans groter dat ze het goed met elkaar kunnen blijven vinden.

Nog een ding: ik zou als ik jou was de fokker hier zeker op aanspreken. Ik dacht zelf twee voedsters gekocht te hebben bij een tuincentrum. Ik zag dus ook pas dat een ervan een ram was toen er een nestje lag. Ik heb het tuincentrum de rekening van de castratie laten betalen. Uiteindelijk zijn dat kosten die ik niet had hoeven maken als het echt twee vrouwtjes waren geweest. Misschien iets om over na te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u wel, voor je snelle respons! Hier ga ik zeker over nadenken. Maar wanneer ik enkel mijn ram laat castreren heeft mijn voedster nog steeds kans op een schijnzwangerschap/kanker. Best afwachten tot na het koppelen met de gecastreerde ram of ze vaak schijnzwangerschappen zal hebben? 

Verder hebben mijn twee konijnen altijd kunnen genieten van veel ruimte in hun grote ren aansluitend aan hun hok, maar ik heb geen 2e hok (is in de maak) waardoor ik in de ren (onder het oorspronkelijke hok)  een tijdelijk hok heb geknutseld voor mijn ram. Echt jammer, dat ik me hier niet heb op kunnen voorbereiden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .