Spring naar bijdragen
Evee

Vega / vegan topic 2019

Recommended Posts

1 uur geleden zei Eefje:

Kan je kind echt 0,0 lactose verdragen? Ik heb ook lactose intolerantie, maar heel kleine hoeveelheden geven geen problemen. Zodra het meer wordt dan een lepel yoghurt of melk of wat dan ook dan zit ik als een ballonnetje op de bank te puffen een paar uur later. Ik moet vooral de verpakkingen checken van bijvoorbeeld feta en brie. Sommige varianten daarvan bevatten wel lactose en andere niet.

Iets meer dat dat, maar een lepel zuivel hoef ik hem niet te geven. Maar sporen van melk zijn geen probleem.

Zelf ga ik nog weleens de fout in met een Bossche bol, maar dan heb ik wel twee dagen buikpijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteravond was de bijeenkomst van de lokale ondernemersvereniging, en ik was dus erg benieuwd wat ik voorgeschoteld zou krijgen voor voedsel haha. Maar ik was aangenaam verrast: Als voorgerecht kreeg ik een gele bietencarpaccio, met twee kleine vegan broodjes. Als hoofdgerecht was er een gevulde aubergine, met groenten, tomatensaus, goed gekruid, prima te eten! En een salade er bij. Als toetje werd mij sorbetijs aangeboden, maar ik heb aangegeven dat ik liever een kopje thee wilde hebben, omdat het best wel echt grote porties waren en ik behoorlijk vol zat! Het was erg lekker, en ik ben blij dat ze er zo goed rekening mee gehouden hebben, en zelfs gewoon de volle 3 gangen 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doen we hier nog wat mee? Ik heb net de vegan danio vanille perzik gehad, zelf aardbeien er in gedaan. Ik vond hem erg lekker! Is op kokosbasis. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga ik ook proberen! Ik baal er weleens van dat ik zo weinig toetjes mag. Alpro had lekkere kwark met vruchten, maar dat is alweer uit het assortiment bij AH.

Over kokos gesproken: ik heb ijs van professor Grunschnabel,  op basis van kokosmelk. De witte (vanille?) en chocolade zijn heel lekker, over de caramel twijfel ik een beetje of ik het nog op ga eten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft er iemand misschien nog een recept voor een vega taart of iets?

Mijn schoonzus had er eentje gemaakt ff geleden, maar deed dat omdat zij voor heel veel middelen intolerantie heeft.

Dat was me toen goed bevallen.

Dus ik wil zelf verder experimenteren op vega basis 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen specifieke recepten, maar melk en room kun je gemakkelijk in plantaardige producten krijgen, ei kun je vervangen door lijnzaad of chiazaad in water te weken, dat wordt een blubberige substantie die prima werkt in baksels. Met een beetje bakingsoda met appelazijn krijg je er lucht in. Boter vervangen door kokosolie. Zo kun je veel niet vegan recepten zelf vegan maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Eefje:

Ik heb geen specifieke recepten, maar melk en room kun je gemakkelijk in plantaardige producten krijgen, ei kun je vervangen door lijnzaad of chiazaad in water te weken, dat wordt een blubberige substantie die prima werkt in baksels. Met een beetje bakingsoda met appelazijn krijg je er lucht in. Boter vervangen door kokosolie. Zo kun je veel niet vegan recepten zelf vegan maken.

Is het echt allemaal zo simpel?

Jeetje, dat had ik niet verwacht..

Dan ga ik vrijdag wel ff kijken wat ik wil maken en halen bij de supermarkt.

Over die lijnzaad in water weken, heeft dat een minimale tijd nodig om zomperig te worden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben sinds een tijdje ook flexitarier. Als het aan mij had gelegen was ik helemaal vegetarisch gegaan maar dat vind m’n moeder niks. Dat ze drie dagen in de week wil flexen met mij vind ik al heel fijn! En de overige dagen gaat het dan nog alleen om het avondeten, verder eet ik al eigenlijk geen kaas of vleeswaren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie net op facebook voorbij komen van restaurant stoom in Middelburg dat je dit weekend vegan barbecue pakketjes kan afhalen. Nou heb ik zin om te barbecueën 😄 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Evee:

Ik zie net op facebook voorbij komen van restaurant stoom in Middelburg dat je dit weekend vegan barbecue pakketjes kan afhalen. Nou heb ik zin om te barbecueën 😄 

Klinkt wel heel erg lekker!😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo zie ik de website van veganmasters voorbijkomen. Kennen jullie die?

Een van de opmerkingen er onder: "ook met kip?"

Wat denk je zelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites