Spring naar bijdragen
Evee

Vega / vegan topic 2019

Recommended Posts

Als ik een vegan lasagna maak (vaak voor mensen die normaal wel vlees eten maar een keertje bij ons komen mee eten ­čśë ). Dan doe ik er vaak vegan gehakt doorheen en┬á Oatly haver cuisine ipv melk en een vegan kaassoort: Van violife heb je bijv. mozzarella die vegan is, die past er wel goed bij en die is ook best lekker. Kan ook prima op pizza ­čśë

Die hebben ook vegan feta, die is ook lekker ­čÖé En roomkaas om op crackers of stokbrood te smeren. Er zit vooral kokosolie in, dus ook een keertje geen overdosis soja. Het is zelfs soja vrij.┬á Ze verkopen dat merk in ieder geval bij de AH, maar vast nog wel in meer winkels.

Als extra smaakmakers bij pasta of lasagne kun je altijd wat vegan pesto toevoegen (of los bij serveren), of noten (bijv. walnoten vind ik altijd wel lekker in pastagerechten en dan heb je er nog wel een beetje "bite" in)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee Thanx voor de kaas tips. De gewone kazen vind ik in verhouding nog wel prijzig, ten opzichte van biologische kaas. Pecorino is top qua prijs hoeveelheid verhouding net als de Feta dus ik ga zeker snel een keertje kijken of het ook bij mijn ah te verkrijgen is! Wel jammer dat er dan weer weinig tot geen eiwitten inzitten. Maarja. Dat is dan maar zo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe altijd bechamelsaus bij lasagne, misschien kan je dat ook doen ipv kaas? Het is normaal gezien niet vegan, maar je kan vast wel de melk vervangen door een andere melk. Ik maak het zelf sowieso altijd wel met sojaboter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Rifca:

Weet iemand toevallig ook een goede Vegan vervanger voor Ei?

(Voor in een witlof ovenschotel met kerriesaus)

Tofu?  (50 gram = 1 ei)

Of kikkererwtenmeel met water (1 op 1 verhouding), hebben ze bij de AH van het merk Smaakt.

In zoete baksels pak ik meestal banaan of appelmoes. Maar dat lijkt mij niets voor in een witlofschotel ­čśë

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-12-2019 at 11:33 zei MichelleloveElmo:

@Evee Thanx voor de kaas tips. De gewone kazen vind ik in verhouding nog wel prijzig, ten opzichte van biologische kaas. Pecorino is top qua prijs hoeveelheid verhouding net als de Feta dus ik ga zeker snel een keertje kijken of het ook bij mijn ah te verkrijgen is! Wel jammer dat er dan weer weinig tot geen eiwitten inzitten. Maarja. Dat is dan maar zo.

Die vegan pecorino vervanger vind ik echt niet te doen. Brrr Gelukkig vond mijn vriend het nog eetbaar anders had ik het weg gegooid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei MichelleloveElmo:

Die vegan pecorino vervanger vind ik echt niet te doen. Brrr Gelukkig vond mijn vriend het nog eetbaar anders had ik het weg gegooid.

haha ja soms ben je zo blij dat je een vegan vervanger gevonden hebt van een bepaald product, schreeuwend duur vaak, en dan is het zo een teleurstelling als het super smerig is! 

Ik koop bijna nooit vleesvervangers van luxe merken eigenlijk, vind ze nogal duur en vaak niet echt lekker.

Maar bij de AH was vorige week een of andere vegan burger van garden gourmet in de aanbieding. Aangezien we net een dag terug waren van vakantie en niet veel voorraad in huis hadden verder, dacht ik ik probeer het een keer. We we aten lekker hollands, want dat hadden we gemist. Gekookte sperzieboontjes met aardappel en dan een vleesvervanger voor mij / vlees voor mn man. 

Mn man kookte, en had niets gezegd er over, maar toen ik een paar happen op had vroeg hij "hoe smaakt het" op een manier van "het is vast niet te eten" ­čśë Nouja, het was een beetje raar zurig, ze hadden echt te veel hun best gedaan gehakt na te bootsen ofzo. Totaal niet lekker eigenlijk , heel eerlijk, de meest vieze vegan burger ooit.

Zei mijn man dat het naar kattenvoer stonk toen hij de verpakking open maakte, maar hij dacht dat als hij dat zou zeggen, ik het niet meer zou willen eten,┬áhahaha.┬á┬áGelukkig vond de hond het wel lekker, die heeft de andere hamburger de dag erna bij haar voer gekregen.┬á┬á­čśé┬á

Mocht iemand dus nog een suggestie zoeken, welke vleesvervanger NIET te kopen, sla deze maar over┬á­čśů

Een afbeelding van Garden Gourmet Incredible burger vegetarisch

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ik had juist op internet gelezen dat veel mensen er wel van onder de indruk zijn. Ik mag m zelf helaas niet eten vanwege gluten. Ik weet niet of je nog op zoek bent naar een andere? Maar je zou de Beyond burger van Beyond meat anders eens kunnen proberen, hoewel die ook gemaakt is om echt vlees na te bootsen. En echt ontzettend duur┬á­čśů, maar ik vind m zelf┬áwel heel erg┬álekker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei IreneM:

Haha ik had juist op internet gelezen dat veel mensen er wel van onder de indruk zijn. Ik mag m zelf helaas niet eten vanwege gluten. Ik weet niet of je nog op zoek bent naar een andere? Maar je zou de Beyond burger van Beyond meat anders eens kunnen proberen, hoewel die ook gemaakt is om echt vlees na te bootsen. En echt ontzettend duur┬á­čśů, maar ik vind m zelf┬áwel heel erg┬álekker.

Oh echt, rare smaak hebben die mensen!?┬á­čśů Ik geloof dat ik liever dingen heb die niet op echt vlees lijken┬á­čśé┬á

Ik vind de┬ábarbecue burgers van het AH eigen merk die ze in de zomer hebben wel lekker, en de aldi-hamburgers vind ik ook prima te doen. Beide zijn goed betaalbaar. En die van de vegetarische slager, die is ook lekker. Maar wel weer iets duurder. Ach ja, zo vaak eet ik het ook niet. Maar ja, dan probeer je eens wat, is het niet te eten┬á­čĄú

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, zo zie je maar dat smaken verschillen. Ik vind de incredible burger echt fantastisch! De beyond meat ook trouwens. Bij de lidl hebben ze nu vergelijkbare burgers en gehakt, die vind ik dan weer niet te eten.

Ik vind het overigens ook schreeuwend duur hoor, dus ik koop het alleen in de aanbieding. Ik ben ook wel fan van vivera, maar hun burgers zijn volgens mij dan weer niet erg gezond. 

Linzen, bonen en kikkererwten blijven toch mijn favoriete vleesvervangers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laatst had mijn vriend een vegan kaasburger meegenomen. Het zag er al niet erg aantrekkelijk uit, maar toch geprobeerd want eten weggooien is zonde. Ik heb denk ik twee happen genomen en daarna is het toch echt de afvalbak in verdwenen. 

Volgens mij was die ook van Garden Gourmet.

De vegetarische smeerworst van garden gourmet vind ik dan wel weer lekker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Indiase balletjes van garden gourmet zijn ontzettend lekker! Als je wel van vlees houdt dan maar het liever niet wilt eten, ze zijn bijna niet van vlees te onderscheiden. We hebben ze vaak in het weekend als snack. Mijn vriend is niet bepaald een vegetari├źr te noemen, maar hij verkoos deze laatst uit zichzelf boven bitterballen ­čśü

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Lienappelsien:

Ja, vooral die met tuinkruiden.

Is jaren mn favoriet geweest!

maar de kuipjes van kips zijn ook wel heel erg lekker, net iets smeuïger!

wat vinden jullie van de vega filet American?
De kleintjes┬á(kips of vega slager) zijn echt heel lekker maar de enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal staat me tegen.. De grote ÔÇťworstÔÇŁ van garden gourmet is helaas weer niet te pruimen.. ­čśĽ┬á

(een van de kittens is er overigens wel dol op ­čĄö­čĄş)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gaf al niet om dat soort producten toen ik nog wel vlees at, het leek mij altijd een soort vlees-afval-rest-prut wat je op je brood smeerde allemaal. 

En van biefstuk, filet American en dat soort dingen heb ik nooit gehouden. Omdat ik het nooit heb gegeten, voel ik dus ook niet de noodzaak om vervangers te zoeken van die producten, ik heb het eerlijk gezegd dus nog nooit geprobeerd.

Grappig dat de katten het wel eten, meestal zijn die toch wel vrij kieskeurig. Hoewel ze hier melk/ijs/yoghurt/kaas vervangers vaak wel even komen proeven, eten ze er toch niet echt van. Ze hebben toch wel door dat het nep is. De hond is wat dat betreft makkelijker, die eet eerst, en bedenkt zich dan pas of ze het wel of niet lekker vind, maar dan is het toch al een eind op ­čśé

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Evee:

Heeft er iemand tips voor lekkere vegan hapjes die ik op een verjaardag kan serveren, die vleeseters ook lekker vinden?

Wel vegetarisch, niet altijd veganistisch.

Stokjes met dips. Humus, roomkaas (doe er een beetje ui doorheen voor de smaak) gelaarsde kat dip (hoogvliet) 

Vega knakworstjes in bladerdeeg

Bladerdeeg in reepjes snijden, water erop (of melk maarja dan is 't niet veganistisch meer) en dan vegetarische kaas of kaneel eroverheen doen. 

Maar ik had een vraagje, eten de vegetari├źrs hier kaas?? Ik heb op school een spreekbeurt gehouden over vegetarisch, en de betekenis ervan, en officieel gezien (al moet iedereen dat natuurlijk zelf weten) mag je geen kaas eten.┬á

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Maar ik had een vraagje, eten de vegetari├źrs hier kaas?? Ik heb op school een spreekbeurt gehouden over vegetarisch, en de betekenis ervan, en officieel gezien (al moet iedereen dat natuurlijk zelf weten) mag je geen kaas eten.┬á

Bedankt voor de tips ­čÖé┬á

Er bestaan ook vegetarische kazen, die zonder dierlijk stremsel zijn gemaakt. Kees kaas bijvoorbeeld. Dus wat dat betreft kun je ook wel kaas eten, en toch vegetari├źr zijn ­čśë┬áMaar in wijn / bier en nog heel wat andere producten worden niet-vegetarische dierlijke ingredi├źnten gebruikt die stiekem ook best een beetje verborgen zijn. Veel mensen zijn zich er niet eens van bewust. Dus het is maar net de vraag hoe je er als vegetari├źr / vegan mee om gaat, hoe je je er in verdiept, hoe ver je het doorvoert in je leven.┬á

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelatine is ook altijd een discussiepunt. Behalve dat ik het gewoon smerig spul vind, ben ik er niet echt op tegen. Het is juist goed dat alles van het dier in ieder geval wordt benut. Maar er zitten wel dierlijke ingredi├źnten in, dus er zijn genoeg vegetari├źrs die het daarom bewust niet eten.┬á

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei happy211:

Gelatine is ook altijd een discussiepunt. Behalve dat ik het gewoon smerig spul vind, ben ik er niet echt op tegen. Het is juist goed dat alles van het dier in ieder geval wordt benut. Maar er zitten wel dierlijke ingredi├źnten in, dus er zijn genoeg vegetari├źrs die het daarom bewust niet eten.┬á

Het lijstje is best groot hoor, ik vind het zelf ook best lastig. Het liefst zou ik alles wat dierlijk en zwaar milleu belastend is vermijden. Tot (micro)plastic, palmolie en soja aan toe. En wat denk je van kleding? Maar ja, dan kun je eigenlijk ook niet met het vliegtuig op vakantie. En zou ik toch ook een enorme bakfiets moeten aanschaffen voor de bunnybunch pakjes. Ik probeer dus een voor mij acceptabele middenweg te vinden.

Wat betreft verborgen niet vegetarische / niet vegan ingredi├źnten die je niet verwacht:

Gelatine is gemaakt van huid, botten en/of kraakbeen. Dat zit in heel veel producten waar het op zich wel van bekend is: snoepjes, taarten, kauwgom. Maar ook in producten waar je het minder snel zou verwachten zoals vitaminepillen, blikken soep en dranken kan het zitten.

Stremsel (zoals in kaas) komt uit de maag van pasgeboren, nog melk drinkende kalfjes, als die geslacht worden. Gelukkig is hier een vegetarisch alternatief voor, was dat niet uit dadels of zo iets? Zou ik op moeten zoeken als iemand het zou willen weten ­čśë

In drank zoals wijn en bier worden hulpstoffen gebruikt voor het klaren, dat kan gelatine zijn, maar ook vislijm en nog een aantal niet vegetarische producten.

Vruchtensap, waar je het toch echt niet van verwacht, tenzij het een smoothie met melk of yoghurt is, kan ook gelatine of vislijm bevatten. En dat hoeven ze ook niet op de verpakking te zetten. Je verwacht toch dat dat vegetarisch / veganistisch is?!

En dan heb je ook nog het punt van medicijnen. Heel veel medicijnen bevatten melkpoeder en/of gelatine. En alternatieven zijn niet / niet makkelijk te krijgen, hebben bepaalde bijwerkingen of nadelen waardoor het geen voorkeur heeft of worden vaak niet vergoed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Evee:

Heeft er iemand tips voor lekkere vegan hapjes die ik op een verjaardag kan serveren, die vleeseters ook lekker vinden?

Rolletjes vegan kipfilet van Quorn gevuld met kipkerriesalade van de vega slager

Vegan ham van Quorn (vind ik erg op boterhamworst lijken) met augurk

Groentes en mini soepstengels met hummus

Toastjes met hummus / muhamarra (echt een aanrader) 

Wraps met vegan filetamericain, rucola en pijnboompitjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-1-2020 at 12:36 zei Rifca:

Is jaren mn favoriet geweest!

maar de kuipjes van kips zijn ook wel heel erg lekker, net iets smeuïger!

Bedankt voor de tip! Die vega kuipjes van Kips zijn inderdaad erg lekker! Als ik niet had geweten dat het vegetarisch was had ik dat denk ik niet geproefd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites