Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Vega / vegan topic 2019

Recommended Posts

Ik vind de nieuwe vegetarische groentesoep van unox zo vies, ik blijf gewoon de oude kopen en geef de balletjes dan wel aan mijn vriend. Goed dat ze een vega-variant van de soepballetjes ontwikkelen, maar ik vind ze echt niet lekker en die smaak trekt in de hele soep. Erg jammer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind de meeste vega(n) soepen erg saai van smaak. Alsof geen vlees en melk gelijk geen smaak zou moeten betekenen. Daarom maak ik meestal of zelf soep, of voeg ik aan gekochte soep nog wat toe. De biologische┬átomatensoep van de AH bijvoorbeeld, die smaakt gewoon naar saaie tomatensaus┬á­čśé. Alsof je een kom pastasaus naar binnen werkt.┬á

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag zag ik bij de hema vegan hotdogs, dus die moest ik even proberen. Ik vond ze niet vies, maar ook niet echt heel lekker. Hebben jullie ze al eens geprobeerd?

Nu staat er een hele simpele vegan erwtensoep op het vuur, had ik echt zin in met dit weer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei happy211:

De vega rookworst van tival en valess zijn allebei best lekker, die gooi ik altijd door de erwtensoep ­čśë

Klinkt goed. Ik was lui en heb er gewoon vloeibare rook door gedaan voor het smaakje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei happy211:

De vega rookworst van tival en valess zijn allebei best lekker, die gooi ik altijd door de erwtensoep ­čśë

Volgens mij zit in beide wel melk, en daar kan ik nou net niet tegen. Helaas dus geen oplossing voor mij. 

Het vloeibare rook-aroma moest ik ook even googlen. Dat ga ik eens proberen, ik zag dat het het alleen water, rook(condens) en soms azijn bevat. Nooit gebruikt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, gecondenseerde rook. Ik vind het zelf wel lekker soms om aan een recept toe te voegen. Zeker in de winter. Maar je hebt maar heel weinig nodig omdat het enorm overheersend is. 

Ik weet niet of je een Ekoplaza in de buurt hebt? Die hebben vaak wel vegan varianten op rookworst in huis. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Floppyears:

Inderdaad, gecondenseerde rook. Ik vind het zelf wel lekker soms om aan een recept toe te voegen. Zeker in de winter. Maar je hebt maar heel weinig nodig omdat het enorm overheersend is. 

Ik weet niet of je een Ekoplaza in de buurt hebt? Die hebben vaak wel vegan varianten op rookworst in huis. 

Nee geen ekoplaza hier in de buurt, in Goes zit de┬ábio drome, in Middelburg een niet-keten bio winkel (broeder Ludovicus) die ook veel vegan producten heeft. En ik bestel wekelijks bij een online-biowinkel hier uit de buurt, hun assortiment overlapt ook wel veel met de winkel in Middelburg (beide dezelfde lokale leveranciers vermoed ik ­čśë┬á).┬á

Maar die hebben allemaal voor zo ver ik weet geen vegan rookworst. De rookworst van AH eigen merk is wel vegan (niet bio), maar niet zo lekker helaas. 

23 uur geleden zei Floppyears:

Vandaag zag ik bij de hema vegan hotdogs, dus die moest ik even proberen. Ik vond ze niet vies, maar ook niet echt heel lekker. Hebben jullie ze al eens geprobeerd?

Nee, nog niet getest. In Middelburg hadden ze hem helaas niet, en verder ben ik nog niet bij een Hema geweest ergens. Ik heb die van ikea wel eens op, maar die vond ik naar soep smaken┬á­čśé

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoor vaak dat vegetari├źrs die eerder vlees wel lekker vonden, op zoek gaan naar iets wat lijkt op echte rookworst, hamburger, hotdog enz. Ik denk ook dat veel producenten van vegetarische producten zoeken naar iets wat bijna niet te onderscheiden is van vlees. Dat zie je bv ook bij de vegetarische bitterbal. Die is pas goed als hij niet van echt te onderscheiden is qua smaak en structuur.

Voor mij moet iets juist niet naar vlees smaken. Pas geleden at mijn man sat├ę. Voor mij was er vegetarische sat├ę. Lief bedoeld, maar ik vond de vlezige structuur in mijn mond vreselijk! Het was net echt vlees brrr...

Wat veel mensen hebben met slakken, maden, sprinkhanen, mosselen enz (prima eten misschien, maar nee, alleen al het idee om het in je mond te hebben...) dat heb ik met vlees. Gehaktballen, hamburgers, worstjes...brrr. Aan mij niet besteed, ook niet vegetarisch... Hoe is dat bij jullie?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hield zelfs toen ik nog wel vlees at niet van veel soorten. Biefstuk bijvoorbeeld heb je mij nooit blij mee gemaakt. Dat zoek ik ook dus totaal niet in een vervanger. Die vlezige structuur hoeft voor mij totaal niet.┬á Het hoeft ook niet precies als het vlees dat je vervangt te smaken, maar ik vind dat als ik een vleesvervanger gebruik dat wel een smaakmaker mag zijn. Dus niet de smaak van droog witbrood, zoals sommige alternatieven hebben ­čśë┬á Of heel zout, daar hou ik ook niet van. Gewoon, lekker kruidig.

Eigenlijk gebruik ik niet veel vleesvervangers, 1 of 2 keer per week maar. Maar sommige traditionele gerechten vind ik toch wel lekker, en vlees speelt daar qua smaak wel een sterke rol in. Dan zoek je dus wel een vervanger die er een beetje in de buurt komt. Bijvoorbeeld bij stamppot. Als alternatief heb je dan dus als keuze vega(n) rookworsten, of vega(n) spekblokjes. Die laatste vind ik veel en veel te zout. Die eerste vind ik lastig te vinden en als je ze vind smaken ze heel wee├»g.┬á Maar de "little willies" (niet vegan, zit ei in) vind ik daarbij wel een goed alternatief qua smaak, terwijl die helemaal niet op rookworst lijken qua smaak.┬á Laatst had ik van de bio-winkel gerookte tofu besteld, dat was ook goed te doen qua smaak en past er ook wel goed bij. Dus dat is zeker ook wel een goede optie (en ik realiseer mij nu dat die misschien wel op smaak gemaakt was met de vloeibare rook ­čśë )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik ook vrijwel nooit vleesvervangers. Een voordeel van vegetarische gerechten vond ik juist dat ze goedkoper zijn ten opzichte van vleesgerechten. Maar inderdaad, een vega-rookworst bij stamppot of in de erwtensoep is wel lekker. 

Ik denk dat ze het vooral zoveel mogelijk op vlees willen laten lijken om het aantrekkelijker te maken voor de flexitari├źrs, mensen die niet vegetari├źr┬áof veganist zijn, maar gewoon 1 of 2 keer per week een vega-dag doen door hun portie vlees te vervangen.┬á

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vorm van vega-producten maakt mij echt niet uit trouwens. Van mij hoeft het niet op de vlees-vormen te lijken. Of iets nou vega hamburger heet of groenten-rondje, diervrij-driehoekje vega-vierkantje of wat dan ook. Dan zouden vierkantjes denk ik nog het meest efficient zijn qua verpakking ook zou je denken.

Eigenlijk vind ik vaak dingen die je in blokjes / stukjes kan snijden of al in kleine vorm komen nog het fijnst, ik vind van de standaard vleesvervangers de porties eigenlijk best groot (vaak 100 gram of nog meer).  Tofu of tempeh koop ik altijd in een blok, snijd en marineer ik zelf en daar haal ik echt heel wat porties uit. Zo een blok is wat, 350 gram ofzo? Daar maak ik zeker wel 8-10 porties van.

Edit: ik bedenk mij net, hebben jullie wel eens dat je bij iemand gaat gourmetten of bbq-en ofzo en dat ze dan heel lief rekening met je houden.... Maar echt 5 vleesvervangers of nog meer voor je gekocht hebben ­čśé Verschrikkelijk zo veel, dat vult zo enorm haha. Dan heb ik liever een lekkere salade of wat geroosterde groenten en maar ├ę├ęn vleesvervanger ipv 5. ­čśé

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

Edit: ik bedenk mij net, hebben jullie wel eens dat je bij iemand gaat gourmetten of bbq-en ofzo en dat ze dan heel lief rekening met je houden.... Maar echt 5 vleesvervangers of nog meer voor je gekocht hebben ­čśé Verschrikkelijk zo veel, dat vult zo enorm haha. Dan heb ik liever een lekkere salade of wat geroosterde groenten en maar ├ę├ęn vleesvervanger ipv 5. ­čśé

Ik bied vaak aan om zelf wat te halen, omdat ik toch vaak de enige ben die er van eet. En meestal eet ik vooral stokbrood en groente┬á­čśů

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat kun je invriezen, ook als het gemarineerd is. Ik laat het uitlekken, snij het in blokjes marineer het, laat het een tijdje intrekken in de koelkast en dan vries ik het in porties in. Ik gebruik het meestal bij wokgerechten, dus dan doe ik de blokjes gewoon direct uit de vriezer in de pan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben sinds kort heel erg fan van de vegetarische ovenkroketjes van de lidl. Ik vind ze echt op normale kroketten lijken, heerlijk! En niet zo absurd duur als die van mora. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Evee:

Ja dat kun je invriezen, ook als het gemarineerd is. Ik laat het uitlekken, snij het in blokjes marineer het, laat het een tijdje intrekken in de koelkast en dan vries ik het in porties in. Ik gebruik het meestal bij wokgerechten, dus dan doe ik de blokjes gewoon direct uit de vriezer in de pan. 

Ja, kan zeker! Ik vind het wel minder worden, de structuur verandert er nogal van. Als je het door een gerecht doet is het overigens prima!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een vriendin van mij vroor het vaak juist in voor het marineren, zodat er nog meer vocht uitkomt. Ik eet het zelf niet echt vaak, maar ik vind de stevigere structuur wel lekkerder inderdaad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites