Spring naar bijdragen
Evee

Vega / vegan topic 2019

Recommended Posts

Ik vind kokosyoghurt erg duur, en vind ook niet super lekker, niet om dagelijks te eten. Ik gebruik het soms wel eens in toetjes. Als iemand nog een simpel vegan toetje zoekt, een paar plakjes banaan, een paar eetlepels kokosyoghurt en dan verkruimelde oreo's er overheen (wel de originals kiezen!), heerlijke combi, haha. Simpel en lekker. Eventueel met nog wat geraspte amandel er over, ik serveer het meestal in een wijnglas ­čśë en het ziet er lekker en luxe uit!┬á

Kaascrackers klinken niet vegan/lactose vrij ­čśë Brinta ben ik ook niet super fan van, dan moet er eigenlijk weer iets zoets doorheen om het lekker te maken, en dat maakt je ontbijt dan weer niet helemaal gezond haha.┬á Jammer eigenlijk dat er geen amandelyoghurt is ofzo.┬á

Qua melk zijn er zoveel alternatieven zonder zuivel en soja, rijstmelk, amandelmelk, kokosmelk enz.  Voor ijs tegenwoordig ook. Maar voor yoghurt dan weer niet. Zou je melkalternatieven op een simpele manier tot yoghurt-substantie kunnen maken? Vast niet, anders hadden ze dat vast al wel gedaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Marjoleink:

Klopt, maar je vroeg wat eten jullie­čśü

Haha ja dat is waar ­čÖé

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij komt er binnenkort yoghurt van oatly! Dat is haveryoghurt. Ik weet niet of het betaalbaar is inderdaad, maar over het algemeen is de prijs volgens mij te vergeljiken met alpro. Kokosyoghurt vind ik schreeuwend duur. Ik maak tegenwoordig veel smoothies en dat vries ik in, zodat ik 's morgens niet lang bezig ben. Ideaal. Moet je wel van houden. Ik doe er vaak spinazie of rode biet en dat combineer ik met (vers) fruit, havermout en/of noten. Pannenkoekjes doe ik ook nog weleens, maar daar gaat weer te veel werk in zitten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik ben er echt fan van! De haverroom gebruik ik ook veel als vervanger van kookroom, heerlijk! Begin alweer te watertanden als ik denk aan de pasta pestoroomsaus van morgen en de pasta stroganoff van zondag (dat is echt een guilty pleasure van mijn vriend en moet altijd op tafel als we eters krijgen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb met die kookroom van oatly van de week vegan aardappelgratin uit de oven gemaakt, ook erg lekker!

Trouwens, ik weet niet meer wie het was die die tip van de mora vegan kipcorn had gegeven, die in de oven konden, maar die vind ik ook wel een succes! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het vakantiepark waar mijn familie zat en wij gisteren waren werd ik aangenaam verrast bij het eten, dat is niet vaak, helaas. De keuze viel voor het restaurant bij het park omdat m'n nichtjes naar het entertainment wilden daar.

Bij de reservering in het restaurant doorgegeven dat ik vegan ben en gevraagd of dat geen probleem was, was geen probleem werd vermeld. Dus toen we zaten, zei de serveerster dat ze het had zien staan en zo haar collega langs zou sturen, die was zelf vegan en vond het leuk alles uit te leggen ­čÖé

Nou, nog nooit zo uitgebreide keuze gehad haha. Ze gaf netjes aan welke gerechten vegan gemaakt konden worden, wat er nog extra aan opties was en zelfs de vegan wijnkeuzes werden benoemd. En zelfs de garnituren (groente en aardappelgratin) werd vegan voor mij geserveerd (frietjes en groenten zonder de boter). Super netjes!

Ohja en het eten was ook nog lekker ­čÖé Gegrilde watermeloen als voorgerecht en een bietenrisotto als hoofdgerecht. Als toetje was er sorbetijs, maar heb ik een kopje thee gekozen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak vaak zelf verschillende vormen pasta van (verschillende) groenten, de kids vinden het super leuk om de "slierten" te mogen maken en wonder boven wonder eten ook vriendjes en vriendinnetjes zonder problemen mee. Kikkererwtjes, allerlei soorten bonen┬áen luzerne vind ik beter┬áen lekkerder om te gebruiken dan de soja-produkten. Met de slow juicer maak ik groentenprutjes die ik dan als een soort "koekjes" bak en het sap gaat door de salade of saus. Ik ben van plan om zelf luzerne te gaan verbouwen, want dat schijnt een plant te zijn die het overal doet zonder veel zorg. Kijk, daar hou ik van. En de konijntjes af en toe ook.┬á­čÖé┬áWe zullen het gaan zien.┬á

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat het zo goed geregeld was en ook nog lekker @Evee! Op vakantieparken kan het denk ik nog best lastig zijn om vegan te eten. 

@JokeC ik ben wel benieuwd naar jouw koekjes hoor! Ik kan me nog niet zo veel voorstellen bij groentekoekjes, maar het is wel een heel goed idee, ook voor de kinderen inderdaad!

Ik had afgelopen dinsdag en donderdag lunch van een cateringbedrijf vanwege 'medewerkersdagen'. Ik had aangegeven dat ik vegan eet en daarbij vermeld wat ik dan niet eet en wat ik wel eet. En ook dat ik prima eigen lunch mee kon nemen als ze het lastig zouden vinden. Op dinsdag ging het prima, een paar luxe boterhammen met hummus, salade en fruit. Donderdag hetzelfde, maar dan met ei op de salade­čśé. Ik snap niet dat het mis kan gaan als ik er letterlijk bij vermeld dat ik geen ei eet haha. Gelukkig ben ik de moeilijkste niet en heb ik het ei gewoon opzij gelegd en de rest opgegeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn natuurlijk geen "koekjes", maar ik vind het zo stom om het dan "hamburgers" te noemen, omdat je die dingen nu juist niet eet, maar ze hebben wel ongeveer die vorm. ­čÖé┬áDe kids noemen het "effe-proeven-flappen", omdat ze telkens┬áanders smaken door de verschillende samenstelling.┬á

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei JokeC:

Het zijn natuurlijk geen "koekjes", maar ik vind het zo stom om het dan "hamburgers" te noemen, omdat je die dingen nu juist niet eet, maar ze hebben wel ongeveer die vorm. ­čÖé┬áDe kids noemen het "effe-proeven-flappen", omdat ze telkens┬áanders smaken door de verschillende samenstelling.┬á

Ik heb hier dan weer totaal geen moeite mee, ik noem het gewoon kaasschnitzels, vega-rookworst en soja-kipstukjes. Dan begrijpen mensen toch sneller wat er lekker bij is. (Ik eet het ook vaker niet dan wel, meestal maak ik gewoon een goed gevuld groenteprutje). Vega-smeerworst is zo'n leuke ­čśë

Voor mij geeft het gewoon de vorm of smaak aan, ipv dat ik het zie als vleesvervanger.

In het tijdschrift 'Onze Taal' stond hier laatst trouwens een heel artikel over, namen voor vega(n) eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op een of andere manier vinden mensen het altijd nodig tegen mij te klagen over de termen ÔÇťvegetarische slagerÔÇŁ,┬áÔÇťkipstuckjesÔÇŁ etc. Alsof ik -of een willekeurige andere vegetari├źr- daar iets over te beslissen heb ­čść

Van mij hadden die namen overigens ook niet gehoeven hoor, maar als dat helpt om mensen het te laten proberen ga ik me er ook niet aan storen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien kunnen ze beter compleet nieuwe namen verzinnen voor de vegan producten. En trouwens, waar slaan de vleesnamen eigenlijk op? Hamburgers zijn vernoemd naar een stad. En zo zijn er toch nog veel meer vleesproducten met rare namen (slavink, blinde vink, hotdog enz.).  De hele discussie slaat als je het mij vraagt nergens op. Rare namen zijn er toch wel.

Hadden jullie deze van de speld al gezien ­čśë┬á Vegetarische Schlagers

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Floppyears:

Volgens mij zijn mensen vooral bang dat ze zonder het te weten een vleesvervanger zouden kunnen eten. Wie weet krijg je het dan ook, ofzo...

Het veganisme virus?┬á­čśé

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou moet ik weer denken aan al die reacties op die vega-box / vega producten cadeaukaart die je via de postcodeloterij kreeg (doe ik niet aan mee hoor). Daar waren mensen ook echt fel over. Alsof je inderdaad besmet raakt als je een keer vegetarisch eet (en wie weerhoud je er van om aan een vegetarische maaltijd zelf vlees toe te voegen als je dat echt graag wil?!)

Dit:

https://www.thebestsocial.media/nl/postcodeloterij-vegetarisch-voedselbon/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Floppyears:

Volgens mij zijn mensen vooral bang dat ze zonder het te weten een vleesvervanger zouden kunnen eten. Wie weet krijg je het dan ook, ofzo...

Ja dat klinkt wel als een misdaad. ­čśéMisschien moet er een keurmerk komen en dan een vlaggetje in het bereide eten steken:┬áÔÇťpas op bevat geen dierlijke productenÔÇŁ.

Mensen zijn gewoonte diertjes, nieuw is eng. Zelfs als nieuw iets bekends (groenten) in een nieuw jasje (zonder vlees) is ­čśë

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Was er niet vorig jaar ook zoÔÇÖn ophef over de allerhande kerst special┬áomdat er veel vega gerechten in stonden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja klopt. Terwijl er ook heel veel vleesgerechten instonden. En wat dan nog, je zal er niks van krijgen als je een keer geen vlees eet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Evee:

Nou moet ik weer denken aan al die reacties op die vega-box / vega producten cadeaukaart die je via de postcodeloterij kreeg (doe ik niet aan mee hoor). Daar waren mensen ook echt fel over. Alsof je inderdaad besmet raakt als je een keer vegetarisch eet (en wie weerhoud je er van om aan een vegetarische maaltijd zelf vlees toe te voegen als je dat echt graag wil?!)

Dit:

https://www.thebestsocial.media/nl/postcodeloterij-vegetarisch-voedselbon/

Jeetje, heb net die reacties eens gelezen. Ik vind het absurd. Prima dat je vlees wilt eten maar om dan zo te reageren... Echt geen woorden voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de nieuwe Allerhande: recept voor veganistische wortelsoep, met veganistische groentebouillontabletten en kokosyoghurt (die ik van AH heel vies vind). 

Ik snapte ook al nooit zo goed waarom in de verspakketten van AH, voor bijvoorbeeld tomatensoep, bouillontabletten zitten die lactose bevatten. Dan is je soep door het bouillonblokje niet meer veganistisch, en mis je dus een complete doelgroep.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb net de docu/film the game changers gekeken op Netflix. Moest even inkomen, het is wat Amerikaans. Maar het is de eerste docufilm over dit onderwerp die echt meer op mannen en sporters gericht is. Best interessant en goed te kijken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Marjoleink:

In de nieuwe Allerhande: recept voor veganistische wortelsoep, met veganistische groentebouillontabletten en kokosyoghurt (die ik van AH heel vies vind). 

Ik snapte ook al nooit zo goed waarom in de verspakketten van AH, voor bijvoorbeeld tomatensoep, bouillontabletten zitten die lactose bevatten. Dan is je soep door het bouillonblokje niet meer veganistisch, en mis je dus een complete doelgroep.

Ik heb nog geen ├ę├ęn echt lekkere kokosyoghurt kunnen vinden. Dat soort pakketten koop ik eigenlijk nooit, maar het zou inderdaad logisch zijn dat ze zo een blokje vegan maken. Dan heb je en de doelgroep mensen met koemelkallergie/lactoseintollerantie die het mag hebben, en de vegetariers/veganisten.┬á┬á

Ik ben benieuwd naar het recept! Ik maak best vaak eten naar ah recepten, vaak iets aangepast naar eigen wens. Maar ze zijn meestal vrij makkelijk & snel en niet met een waslijst aan ingredi├źnten die je vervolgens nergens meer voor gebruikt.┬á

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites